P
Har en rätt stor enkel vedbod/förråd som jag behöver göra nåt åt.
1. Den har ganska liten taklutning och plåtar direkt på takstolarna. Eller på ströläkt då, men utan nåt annat. Det gör att det blir en del kondens inne i boden ibland.
Planen är att plocka bort plåtarna, spika råspont (funkar osb?), lägga papp och sen tillbaka med plåtarna. Låter det vettigt?

2. När man ändå håller på så kanske man kan isolera boden, skulle bli en fin verkstad med ganska lite jobb om jag inte är ute och cyklar. Jag har ju bara ytterpanel och nakna reglar i väggarna. Kan jag lägga plast mot panelen inifrån och sen isolering mm?

1. En enklare variant är att lägga trampsäker duk, läkt och plåt. Dock måste man kolla vilken lutning respektive duk kräver

2. nej. Mellan panel och isolering krävs luftspalt. Plasten får sitta max 1/3 in av isoleringstjockleken - räknat från varma sidan

P
M Mats skrev:
1. En enklare variant är att lägga trampsäker duk, läkt och plåt. Dock måste man kolla vilken lutning respektive duk kräver

2. nej. Mellan panel och isolering krävs luftspalt. Plasten får sitta max 1/3 in av isoleringstjockleken - räknat från varma sidan
Tackar! Den där duken verkar ju smidig, får ta och mäta taklutningen och göra ett besök hos bygghandeln!

Isoleringen får jag kanske lägga på framtiden, blir lite bakvänt att göra det inifrån. Bara jag slipper kondensen så kommer jag att kunna flytta dit en del grejer som tar plats i garaget.

Den är smidig. dock föredrar jag rullar med större bredd, typ 2,6 eller 4 meter. Då går det fort att fixa kondensskydd på små byggnader

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.