5 128 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Bör jag skära bort cellplastkanten och gjuta om?
100mm räcker gott om det är i samma gjutning.
om ni eftergjuter är det inte lika lätt att få betongen att fästa men med några dubb (armeringsjärn inborrade och fästa på bra sätt) samt längsgående järn har ni läget under kontroll.
Kan vi få en skiss på hur det kommer se ut hos er, trappsteg eller trädäck utanför eller vad är tanken?
om ni eftergjuter är det inte lika lätt att få betongen att fästa men med några dubb (armeringsjärn inborrade och fästa på bra sätt) samt längsgående järn har ni läget under kontroll.
Kan vi få en skiss på hur det kommer se ut hos er, trappsteg eller trädäck utanför eller vad är tanken?
Ska ha plattsättning utanför så det kommer byggas på en del. Får till och med gräva bort lite för jag vill hamna 5 cm under övre del av plattan. Tröskeln på partierna jag tittat på är 2cm. Har frågat efter monteringsanvisningar och vikt på de olika partierna jag frågar om så jag hoppas på att få den informationen i veckan. Har inte beställt något parti än. Såg att jag skrev otydligt om vilken bredd på partiet det blir. Det kommer bli antingen 3600mm eller 3900mm beroende på hur mycket i pris det skiljer de olika partierna åt. Det ena är ett vanligt skjutparti (dock med Dreh-kipp funktion som jag eg inte alls efterfrågar men de är gjorda så) och det andra större är ett ”lyft och skjut” parti och som jag vet är dyrare.P Poxeman skrev:De gånger jag har varit med vid liknande gjutningar har vi skurit bort en del av cellplasten.
Du kanske kan passa på att sänka ännu mer så att du slipper en tröskel (om det behövs, vet inget om förutsättningarna)
har du montageinstruktioner för glaspartiet? Borde gå att se hur mkt last underkarmen skall klara av
Jag ska bygga med lättbetong och tänkte köpa en ihålig lättbetongbalk och fälla in en H-balk eller vad som passar. Vet inte hur tjock lättbetongbalkencär i underkant. Hur djupt in bör skruvarna gå? Har frågat företaget som säljer partierna om monteringsanvisningar så hoppas på att få dem i veckan. Se tidigare kommentar från mig om bredd på skjutglasparti. (Antingen 3600mm eller 3900mm).D Derbyboy skrev:Skjutglaspartiet skruvas inte i underkant, de fogas med skum. I överkant MÅSTE partiet skruvas annars finns det risk vid nedböjning att partiet inte går att öppna. Mitt parti står klossat på grundmuren.
Det kan inte vara omöjligt för en konstruktör att räkna på vilken last det ligger på frigoliten. Jag antar att det kommer ligga någon form av limträbalk över partiet och att lasten från taket tas av sidoväggarna. Det kommer alltså bli en ökad last (mot normalt) även på sidoväggarna.
Vårt skjutglasparti i vårt befintliga uterum är skruvat i botten. Så var mina terrassdörrar i min stuga. Båda är infällda i trästomme. Nu är det ju platta på mark och väggar av lättbetong, då gör man kanske annorlunda? Kan enbart fogskum hålla en så pass lång tröskel på plats? Har iaf sett att man klossar under karmarna som går ner. Tror inte att lasten från taket och balken bör vara några problem då lättbetongen ska klara en vikt om 28,55kg/cm2. Kommer bygga med 175mm tjocka block och ha 175mm eller ca 300mm bred vägg vid ena sidan sidan och ca 300mm bred vägg vid andra sidan.
Sorry om mitt inlägg är så tankspritt men känner mig lite splittrad över hur jag ska gå tillväga nu ;D Jag närmar mig en lösning tack vare alla era svar och svaren jag kommer få från fönsterfirman.
Jag hade den tanken med men sen kom jag på att skjutglaspartiet (bör vara 148mm) är i princip samma djup som väggen (175mm) så det går bara 27mm isf. Men det är ändå några mmD Derbyboy skrev:
Utanför kommer vi ha plattor som kommer gå 50mm under plattans övre kant. Om jag nu kommer behöva krafsa bort cellplast och gjuta om så kommer jag även fälla in längsgående armeringsjärn (glömde jag rita ut på tidigare skiss men hade det i åtanke) samt dra in bitar av armering i redan gjuten platta. Har du stött på det här ”problemet” förr? Skrev precis att om jag drar in partiet 27mm så det hamnar i liv med innerväggen så kommer 2/3 av partiet stå över kantbalken som är 200mm betong, ca 25mm av partiet kommer stå över ”graderad” betong som går från 100mm till 0mm (alltså över en ”kil” betong) och ca 25mm kommer stå på cellplasten. Jag undrar om det är tillräckligt med bärighet sådär? Jag hoppas du förstår hur jag menar annars får jag rita.P Poxeman skrev:100mm räcker gott om det är i samma gjutning.
Öppningen blir antingen 3600mm eller 3900mm. Jag var otydlig om det innan. Ska lägga en u-balk av lättbetong och tänkte fälla in en h-balk (för det behövs väl något i den där u-balken?) över öppningen. Bor i Skåne.P Poxeman skrev:
Förlåt.. Min trötta hjärna räknade fel igår. 1/2 av partiet hamnar över 200mm sula, inte 2/3.A AnetteL skrev:Jag hade den tanken med men sen kom jag på att skjutglaspartiet (bör vara 148mm) är i princip samma djup som väggen (175mm) så det går bara 27mm isf. Men det är ändå några mmDen cellplast som syns nu (dvs där det i princip inte ligger någon betong) är ju bara 50mm så det kan väl göra lite skillnad ändå kanske? Då hamnar ju 2/3 av partiets vikt på den 20cm tjocka kantbalken som ju är armerad dessutom
Vad tror ni alla om det? Behövs det räknas på angående bärighet? Ena delen av partiet (dvs ena fönstret) kommer hamna med halva sin främre vikt på cellplasten, men karmen kanske tar upp vikten från båda glaspartierna och fördelar den lite? Eller är det bara önsketänk? Jag fortsätter svamla tydligen ;D Hoppas ju bara på att jag slipper göra om en del jobb.
A AnetteL skrev:Utanför kommer vi ha plattor som kommer gå 50mm under plattans övre kant. Om jag nu kommer behöva krafsa bort cellplast och gjuta om så kommer jag även fälla in längsgående armeringsjärn (glömde jag rita ut på tidigare skiss men hade det i åtanke) samt dra in bitar av armering i redan gjuten platta. Har du stött på det här ”problemet” förr? Skrev precis att om jag drar in partiet 27mm så det hamnar i liv med innerväggen så kommer 2/3 av partiet stå över kantbalken som är 200mm betong, ca 25mm av partiet kommer stå över ”graderad” betong som går från 100mm till 0mm (alltså över en ”kil” betong) och ca 25mm kommer stå på cellplasten. Jag undrar om det är tillräckligt med bärighet sådär? Jag hoppas du förstår hur jag menar annars får jag rita.
Förlåt.. Min trötta hjärna räknade fel igår. 1/2 av partiet hamnar över 200mm sula, inte 2/3.
75mm av partiets djup hamnar över 200mm betong, 50mm hamnar över betong som går från tjocklek 100mm - 0mm och ca 25mm hamnar över cellplasten om jag inte gör någon förändring.
Klicka här för att svara