Låt oss säga att du har bergvärme och vill anlägga en kulvert från huset till Attefallaren. Det kan vara rimligt att göra samtidigt som källaren byggs. Då kanske du råkar ta i för mycket och gjuter en tub som är 2,5*2,5 meter mellan husen. Men så mycket behöver du ju inte för din kulvert, så du öppnar inte upp ändarna på tuben.
Sen bygger du färdigt din attefallare, får slutbesked och allt är frid och fröjd.
Om det sen 12–15 år senare visar sig finnas en förbindelse mellan husen är det inte lätt att veta om den är nyöppnad eller har funnits i bruk över tio år och är preskriberad.
Men så får man förstås inte göra.