tarsson
tarsson: Diagonalen är nog problemet....får nog inte diffa mer än 3mm kanske .....kollade en monteringsanvisning nyss....men det kan nog skilja lite beroende på bredd och höjd på kalaset ....men flera centimeter är problemet skulle jag tro...då hamnar ju radien på svängen en bit off....dvs porten är rak men sidorna är inte riktigt parallella.....
5 svar · 2,2k läst
·
optimum
optimum: Köp en tryckvattenpump typ från Jula https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/batpumpar/tryckvattenpump-650190/ Sedan ett 12V nätaggregat. Vid tappstället behöver du bara en vanlig kran. Pumpen stannar när det blir tryck i systemet och inget flöde Nätaggregat köper du på Kjell o& Company
5 svar · 5,3k läst
N
Nömberg: Har tittat lite på 90x180 och lägga dem cc600. Haka ur och lägga med 4 graders fall. Det känns som att jag kan nå en tillräckligt god nivå höjdmässigt då.
5 svar · 1,5k läst
T
TBI08: Hej på er! Detta blir spännande... Har en nylagd gummiduk på ett terrassbjälklag med lutning ca 1:80. De har lagt jättefint över hela, dock blir det pölar vid där takfotsplåten börjar. Det är en kant där mot "fotplåtremsan". Med tanke på den låga lutningen och fotplåt, samt "fotplåtsremsa" så tar sig inte vattnet över och ut i hängränna. Haft väletablerad takfirma som gjort
0 svar · 888 läst
J
jontepd: [citat] Sorry, var lite otydlig men det finns 3st ingångar totalt till huset. Huvudentrén är på höger kortsida, det finns även en ingång på vänster kortsida som leder in i sovrummet samt en ingång på långsidan som syns på bilderna som leder in i vardagsrummet (även nära köket)
7 svar · 3,7k läst
·
A
Andlier: Vi har en maskinlyftstuga som sattes upp förra hösten. Efter att hela stugan var klar ser vi nu tyvärr att topplängderna på en sida är 1 cm för korta, vilket har lett till förspänningar i väggen och vägg- och vattenläckage. Tillverkaren håller med om att detta är en produktionsdefekt. Det var också tillverkarens eget team som inrättade stugan. Deras slutsats och alternativ är att
0 svar · 2,5k läst
·
tarsson
tarsson: Hej tänkte kolla om någon köpt och monterat garageport ...? Gärna med motor och fjärrkontroll... Vad rekommenderar ni kollat runt lite grann men vill gärna ha något bredare än standard...ca 2.70-2.80 isch Gillar ej att det blir för tajt...att köra in.... Annan fråga hur har ni gjort för att bära av skenor osv?
0 svar · 1,4k läst
S
saiter: De ska ju hänga fritt i luften, spikade på undersidan av golvåsarna. Så kanske ska ha träolja där också. //AA
10 svar · 4,9k läst
Joao.pereira
Joao.pereira: [citat] Kanske räcker med att lägga makadambädd, jämna till och mura lecablock runt om kanterna och bygga med träkonstruktion efter. Annars blir det att gjuta en sula runt om och mura med lecablock ovan på.
7 svar · 2,2k läst
·
S
saiter: Är det boden på bilden eller en annan du ska få och flytta dit. ?? Ska du hålla det varmt på vintern. ?? //AA
3 svar · 3,4k läst
S
saiter: Håller med Bernieberg. En plåt löser nog ditt problem på bästa/enklaste sätt. Om du hade kunnat dra ner fasadbrädorna lite och flyttat ut väggen då hade du fått en naturlig droppnäsa. (Men jag förstod som att måtten och väggarna var ”spikade”) //AA
4 svar · 2,5k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Normalt sett yttermått annars nämns det gärna i volym eller faktiska mått. Tänk också på att bygglov mm baseras på yttermått samt att säljaren vill att det ska verka så stort som möjligt för så lite cash som möjligt.
6 svar · 5,2k läst
S
saiter: Beror på vad du ska ha däri. Enl. de som gjort ritningen så duger det ned sex plintar, men ring och fråga hur de tänker. Fråga 2 alt. B Ang. ventilerat utrymme under så är det bättre med 20 cm, men duger med 10cm om du har öppet på alla sidor. Så vinden kommer åt att lufta ordentligt. //AA
1 svar · 4,5k läst
·
S
saiter: Om det är din lada så är det lugnt. ;) Beror nog mer på försäkringsbolaget om de tycker det är risk för brandspridning. Men är nog inte aktuellt i ditt fall. Avstånd till tomtgräns brukar vara minst 4,5m //AA
1 svar · 1,1k läst
K
KarolinaH: Hej. Tack så mycket för svar och för dessa tips! Bra tanke med innertak av masonit, det ska jag kolla!
2 svar · 2,9k läst
·
P
Anonymiserad 170241: Tack alla .Det blir inte billigt,men inget annat att göra .
3 svar · 1,2k läst
S
saiter: Det är väl bara att göra. Bara att koppla ihop med instalationerna på din fastighet. Till avloppet kanske du behöver en pump av nått slag för att få upp det till din avloppsanslutning. //AA
1 svar · 903 läst
JatteJohan
JatteJohan: Hej! Tyvärr inte. Jag har skjutit lite på garagetanken och prioriterar barnen som blivit ett till sedan trådstart! ;-) Men om några år kanske, återkommer igen!
5 svar · 2,8k läst
·
L
Lenza: Det blir enklast och bäst med vanlig standard grovbetong. Eventuellt skulle ett eller två längsgående armeringsjärn (8mm eller 10mm) kunna läggas i mitten i samband med gjutningen, men då får du se till att inte borra för nära dem eller på dem, i ett senare skede. Viktigt att armeringen har betong på alla sidor om sig minst 30mm, för att det ska hålla länge.
5 svar · 4,7k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Byggmax har faktiskt en del bra ritningar och videor på sådant här, här är en tex. [MEDIA=youtube]cwQjy_1xjBQ[/MEDIA] Och här är en attefallare med pulpettak, du kan kolla in hur den är konstruerad https://www.byggmax.se/attefallshus-stomme-funkis-p7103009 Angående golvisolering som inte tar så mycket höjd, kan man köra med hård fasadboard, den har ett grymt bra K-värde för
17 svar · 13,7k läst
S
Stuff: [citat] Vad är det för färger på övriga snickerier då? En bild skulle underlätta
1 svar · 2,0k läst
J
jacob345: [citat] Toppen, tack så mycket för hjälpen! Jag tänkte endast mura bakdelen samt ca 0,5m på kortsidorna för att bilda ett litet U för bättre bärighet och sen resterande konstruktion i trä.
4 svar · 5,5k läst
·
M
mlkjhr: Inte mindre än 10 det blir för sladdrigt. Jag skulle valt 12 mm.
1 svar · 1,6k läst
E
Evamag: Med en H balk av järn löser du problemet med bärigheten.
1 svar · 2,5k läst
·
M
maddeåke: Hej, Finns det risk att plattjärnen hämnar för nära kanten i plinten? Jag har plintar på 1500mm och stolpar på 900mm och det var svårt att få plats med plintjärnen. Kan detta släppa vid sidbelastning? Jag ska bygga en pergola och kan behöva justera stolparna lite för att de ska blir raka (då jag misstänker att de inte är helt rakt gjutna.. Madeleine
0 svar · 9,7k läst
N
northernlight65: Intressant. Jag gjöt 75 kvm i fredags. Sent på eftermiddagen när vi skulle glätta så gav maskinen upp. Suck. Handglätta var inte kul. Nu får det torka upp sen blir det en ABS med diamantskiva. Ska måla golvet så jag tror det blir tillräckligt bra. Det är ju ett garage så lite skavanker kan jag ta.
5 svar · 4,9k läst
·
B
byggarätt: [citat] Marken du ska bygga på bestämmer hur du kan grundlägga? Du kan gräva och gjuta syll längs yttervägg sedan gör du en fuktsäkrad golvkonstruktion där du gräver bort jord och lägger kapilärbrytande grus med fuktspärr sedan isolering och golvbjälkar på plattor eller plintar!
1 svar · 1,8k läst
B
bernardo01: Sålde huset! Blev ingen carport alltså. tack för svar och information, uppskattas! Mvh
3 svar · 2,2k läst
P
plurasbygg: Jag söker boken Carport : välja, planera, bygga av Ingald Andersson utgiven 2006. Någon som har boken? Köper den gärna och kan betala ett bra pris. Vänligen skicka ett privat meddelande om du har den och kan tänka dig sälja.
0 svar · 1,0k läst
tompax
tompax: [citat] Det går väl alldeles utmärkt på den byggnaden som du visade bilder på. Det är praktiskt taget ett garage utan portar redan :) Sätt panel hela vägen på högersidan, och montera några fönster om ni vill ha in mer ljus. Och sedan får ni bestämma om ni vill ha två enkelportar eller en bred dubbelport, så bygger ni väggen efter det på framsidan. Sedan in med portarna. Hur
1 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.