Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
byggarätt: EPS är att föredra men tänk på att sätta skydd mot insekter och möss o råttor
DrainPool: Hej, Jag har bildgooglat en del för tips på att förvara brädor uppe i garagets tak. Vad finns det för lösningar,jag tänker jag borde inte vara ensam om att vilja få bort (upp) saker.
Amrich: Ja det behöver nog inte vara så tätt heller beroende hur tungt tak osv du har. Du kan ju skruva syllen tätt i Lecan med t.ex lättbetongskruv och köra gängstång lite glesare. Kör varmförzinkad gängstång så blir det där kanon!
Vix85: Hej! Jag har tänkt bygga en friggebod och undrar om följande dimensionering på takstolarna är tillräcklig. Jag tänkte mig ett sadeltak med V-takstolar förstärkt med ett centrumstöd. Spännvidden är 2,5m och lutningen är 27 grader. Högbenen och centrumsträvan är 45x95 och hanbjälken nertill är 45x120, med cc 1200 mellan varje takstol. Håller taket för betongpannor och isolering
Amhskåne: Hej, tack för tipset! Ska kolla imorgon och se ... det låter ju troligt med igenrostad del.
Pålle0919: Hej jag har ett trädäck med en pergola från jysk som skulle vara provisorisk men nu vill jag ta bort själva benen som håller upp pergolan. Jag har tryckimp. 45/120 som jag tänkt skall gå ner 14,5 cm på däcket jag sågar på 120 delen bort 45 så att den vilar på däckets stomme och nu undrar jag om jag skall förlägga den på kort eller långsida. Jag är ny här men hoppas nån
HEM2121: [citat] Jag tänker mig stående panel, tror nog att de små krypen klättrar på glas också;) :) Ska ta ett prat med hustillverkaren, skulle ju också kunna ringa någon myndighet som har hand om AMA. Kommer inte ihåg vad de heter, Svensk Byggtjänst?
grävaren: [citat] Jag sålde huset för ett antal år sedan och vet att porten funkade mycket bra under den tid som jag hade den. Det är en gedigen port, att jämföra med andra leverantörers industriportar.
centermin: [citat] Det later ju som en mycket intressant ide och jag sag att du bor i narheten av orebro, precis som mig, varfor ar dina observaiotner mycket tillampliga i mitt fall. Carporten min som jag tankt mig ska vara 8x4 ett harstra kortare an din men i ovrigt lika. nagot mer som du tankt att jag borde kanna till angaende plintar och dylikt?
stege: [citat] [citat] Trodde inte det gick med en 90 dörr, Tack för info Jag har iaf skickat in ansökningarna och nu med dörren placerad på långsida av garaget.
claym: Det är just detta som är lurigt / svårt med mögel och fukt - oavsett om det är en bod, källare, kallvind, ... ibland är mer ventilation bra ibland inte. Som tidigare nämnts: vegetation , placering av bod i förhållande till andra saker, markförhållanden, ventilation listan kan göras lång. därför får man testa sig fram och studera om åtgärden man gör stoppar påväxten eller
KnockOnWood: [citat] Takhöjd? Boyta? Fönster? Tillgänglighet (hiss)? Du får nog komma med lite mer information här. Varför inte lägga upp ritningar över utrymmet (plan och sektion, kanske också fasad), kompletterat med en skiss som visar hur du själv har tänkt dig att det skall lösas?
Jonatan79: Det kan vara olika källor , men säkert iaf som du skriver, om ni ska byta golv, kolla all isolering i bjälklag, kan vara någon gammal skada från vatten som stinker.
Krillan03: Planerar att bygga gäststuga på vår gräsmatta, 15kvm. Har läst lite olika tillvägagångssätt på grunden. Min fråga är : räcker det att ta bort matjorden och lägga på markduk, eller måste jag lägga på makadam ovanpå också? Tänkte sätta den på murblock. Marken i övrigt dräneras bra.
skydiver: Som tidigare nämnts är ju French cleat ett intressant och flexibelt system som ger många fördelar när man väl lagt ner tiden på att bygga det. Jag tänker prova göra detta i mitt garage. [MEDIA=youtube]4fKBZ-H9StM[/MEDIA]
jea40: Jag har ett hus byggt 1965 som fritidshus men numera permanent. Längs hela södersidan har jag byggt ett glasat uterum, längs väster en byggbad med garage verkstad bastu. Huset är alltså kringbyggt till hälvten vilket sparar massor av energi. Uterummet har en takyta på nästan 50kvm med korrugerad plåt. Under denna plåt har jag byggt lådor ur vilka jag duger varmluft via en kanal in i
cpalm: Har aldrig sett ojämna längder på "mitt" Byggmax, däremot har jag haft anledning att sätta mig in i deras hantering av längderna på regelvirke och har ofta varit och spanat på butikens virkeslager för att se vad som är på väg in i facken. Tror, men kommer inte att svära på det, att hanteringen är likadan i alla butiker. Butiken lägger order på löpmeter av en viss dimension. Sen
Tantaugusta: Hej! Jag undrar om någon har en ritning på ett litet minihus med brutet tak? Storleken ska var ca 1000mm gånger 650mm. Vi ska använda det som förvaring för en tunna som är nergrävd i marken + en lång slang, och taket ska gå lyfta av. Alternativt att halva "huset" går lyfta av så att det inte blir så långt ner till tunnan.
Sören Fa: Vi funderar på att skaffa oss en bastuflotte till vår samfällighet. Några tips på prisvärda modeller och trevliga försäljare. Kan vara byggsats också. Tänker oss storleksmässigt 6-8 Pers.
Annapåbyggahus: [citat] Det har du rätt i. Så mycket att tänka på.... Men det är en rolig process, och så gott att få vettiga och proffsiga tips :)
Aprilmaj: Hej igen smarta killar Har tagit vara på två svar,och skickade skriftlig meddelande (dokument) till försäljaren att jag bestrider faktura och väntar på prisreducering.Innan dess fick jag mail att de i Sverige ( POLFENDO) väntar på svar från fabriken POLFENDO i Polen. Tycker att det är de som säljer i Sverige (registrerade som svensk företag) har ansvar.. Inte fabriken i Polen. : Har
Kurrajn: [citat] Tack, det är nog därför jag inte hittade något när jag försökte söka på nätet, nackdelen att mäta med tumstock. Verkar som Beijer har de dimensionerna. Kostar lite mer men sparar väldigt mycket extra jobb så tack för infon.
Mats: [citat] Japp. Tryckvirke ska man ha där man är ok med att träet bli blött som tex en altan eller brygga. Hus ska helst vara torra så inget tryckvirke där
T.Sarastro: [citat] Jag brukar ta lite kullagerfett, (ganska tint lager). Om Du har tur kan Du ju be någon att höja fönstret några mm här du lägger på fettet. Eller lyfta fönstret en bit med en bräda.
OzP: [citat] Har ett annat litet problem...jag vill bygga Attefallet på min bergstomt som är väldigt kuperad. Parkeringen ligger dessutom ca 30 meter från platsen och att bygga 30kvm kommer inte fungera då det är i stort sätt omöjligt att ta sig upp dit i rullstol (om jag inte bygger en väg till huset inkl parkering intill vilket är högst osannolikt att ens få igenom). Jag blir då låst
senmathal: Ja eller varför inte en plåtbit klippt från ett fönsterbleck eller så som får gå ändå ner mot golvet. /Mats