Hej alla snillen,
Jag tänkte bygga ut vår friggebod till ett attefallshus.
Jag blir lite förbryllad över nuvarande takkonstruktion bara. Ska innan jag fortsätter medge att jag aldrig byggt något hus och kan inget om takkonstruktioner sen tidigare. Men googlar man runt lite så har jag inte hittat den variant av konstruktion som nuvarande friggebod verkar ha.
Det är så att det inte direkt finns någon takstol som det verkar. Istället har man lagt 3 st takbalkar längsgående. Dessa verkar i sin tur sedan vila mot stolpar i motsvarande ände av huset.Isolering under med plattor under. Spännvidden är väl runt 3m nu men kommer att bli 6 m på längden. Bredden på huset är och kommer att vara 3,75m ungefär. Skickar med lite bilder så kanske ni förstår lättare. Tänkte bygga ut med altanens storlek och återanvända plintarna som finns. Skulle man kunna förlänga mittbalken (mått 40*170, konstigt mått) med en sån spikplatta och en extra stolpe under (alltså korta den utstickande delen av den längsgående mittenbalken och sätta en stolpe där? Eller ja, tre stolpar blir det ju). Är det någon som sett liknande konstruktion?
Nån som vill hjälpa mig lite framåt här?
Jag tänkte bygga ut vår friggebod till ett attefallshus.
Jag blir lite förbryllad över nuvarande takkonstruktion bara. Ska innan jag fortsätter medge att jag aldrig byggt något hus och kan inget om takkonstruktioner sen tidigare. Men googlar man runt lite så har jag inte hittat den variant av konstruktion som nuvarande friggebod verkar ha.
Det är så att det inte direkt finns någon takstol som det verkar. Istället har man lagt 3 st takbalkar längsgående. Dessa verkar i sin tur sedan vila mot stolpar i motsvarande ände av huset.Isolering under med plattor under. Spännvidden är väl runt 3m nu men kommer att bli 6 m på längden. Bredden på huset är och kommer att vara 3,75m ungefär. Skickar med lite bilder så kanske ni förstår lättare. Tänkte bygga ut med altanens storlek och återanvända plintarna som finns. Skulle man kunna förlänga mittbalken (mått 40*170, konstigt mått) med en sån spikplatta och en extra stolpe under (alltså korta den utstickande delen av den längsgående mittenbalken och sätta en stolpe där? Eller ja, tre stolpar blir det ju). Är det någon som sett liknande konstruktion?
Nån som vill hjälpa mig lite framåt här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl naturligast att du fortsätter med samma takkonstruktion i tillbyggnaden. Du får då göra som du föreslår, ha en stöttande pelare under varje skarv. Att ha sex meter långa fribärande balkar blir för långt.
Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.
Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.
Ok, jo jag hade ju ändå tänkt ha det som två rum. Har aldrig sett nån liknande lösning bara..
QUOTE="andersmc, post: 3660014, member: 6968"]Det är väl naturligast att du fortsätter med samma takkonstruktion i tillbyggnaden. Du får då göra som du föreslår, ha en stöttande pelare under varje skarv. Att ha sex meter långa fribärande balkar blir för långt.
Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.[/QUOTE]
QUOTE="andersmc, post: 3660014, member: 6968"]Det är väl naturligast att du fortsätter med samma takkonstruktion i tillbyggnaden. Du får då göra som du föreslår, ha en stöttande pelare under varje skarv. Att ha sex meter långa fribärande balkar blir för långt.
Eller så gör du två rum och har en bärande vägg i mitten. Eller en rejäl balk på tvären.[/QUOTE]
Hittar dock inga ritningar på nätet. Blir det bra med, sett underifrån: Innertak-isolering-råspont(som spikas i takreglarna)-tjärpapp-strö-/bärläkt-korrugerat plåttak? Eller ska man ha nån luftspalt nånstans?
Klicka här för att svara