Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är max 15 kvm byggnadsarea som gäller. Så basens area blir i ditt fall bestämmande.
2 svar · 2,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Du klarar dig säkert ett par månader, längre om du pratar med grannarna. Vet de exempelvis att du lyfter bort den till våren är det säkert många som tycker att det är helt ok att du bygger dig en bod i oktober som du fixar med invändigt under vintern och flyttar på till våren. Anmäler någon dig till kommunen kan du nog få ett föreläggande att ta bort boden inom exempelvis 30 dagar.
6 svar · 1,4k läst
S
Stenkullelee: [citat] Yes! Ett extra rum liksom. Eftersom det utnyttjas på vintern ska det vara hallen och ev. en extra bädd.
2 svar · 2,3k läst
Bart
Bart: Hej på er, Jag har en fundering över hur medelmarknivån beräknas för nockhöjden på ett Attefallshus i sutterräng och vilka krav som gäller. jag är med på att det är Nivån mellan den högsta punkten och den lägsta punkten på marken som gäller. vi har dock en väldigt brant slänt, ca 60 grader. Det gör att slänten kommer sluta långt innan att den når fram till bortre hörnet
0 svar · 1,8k läst
O
OSTRUNE: Skall försöka vattna och hålla den blött i ca en vecka. [bild]
38 svar · 13,4k läst
·
K
kockaluring: Hej, Jag har inga bilder från själva lyftproceduren men jag har några från när det blev klart. Vet inte om dessa hjälper dig men det är vad jag har lättillgängligt. (Jag klädde in grunden med en kjol efter dessa bilder togs). Edit: Ovanpå plintarna ligger det 45x220mm längsgående. [bild] [bild] Mvh
7 svar · 9,1k läst
·
F
FGLIN: Jag frågade kommunen någon gång om det fanns några begränsningar för friggebod om man redan hade diverse bodar, men fick beskedet att det skulle det inte göra, så länge inte byggrätten enligt friggebods och Attefallsreglerna var förbrukad fick man bygga. Dock vill jag minnas att jag sett något om att svartbyggen kan hindra senare byggande. De andra bodarna i mitt fall är sannolikt
12 svar · 6,1k läst
stanlund2
stanlund2: Så gjorde jag: 1. Kapade stolpskon jämt med överkanten på plinten. 2. Borrade två hål som skulle passa en U-formad stolpsko. 3. Fäste 2 gängade stänger med ankarmassa. 4. Fäste en U-formad stolpsko m.h.a bricka och mutter.
28 svar · 8,3k läst
·
A
Annaonym: Finns det någon som byggt ett 30 kvm attefallshus med garage eller carport för två bilar i källarplan under huset? Lägg gärna upp bilder, kostnader, ev. leverantör och goda råd!
0 svar · 954 läst
Matti_75
Matti_75: Ja du kan ta bort dessa tillfälliga strävor
2 svar · 1,1k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Rensa bort ogräs och annat runt grunden och se till att det kan blåsa så mycket som möjligt under huset
6 svar · 1,5k läst
surris
surris: [citat] Dubbelfasspontad
26 svar · 8,8k läst
·
R
Rolle85: Ja stolparna var inte 95x95mm iaf.
68 svar · 18,7k läst
·
T
ToRy: Jag hade skurit bort plasten, satt cellulosaskivor och sen osb och eventuellt gips. Cellulosan behöver ingen luftspalt och ska inte ha plast. Ett diffusionsöppet men vindtätt skikt rekommenderas oftast men panelen på utsidan och insidan kommer göra ett tillräckligt bra jobb i denna applikation. Det är också minst extrajobb. Isoleringen är något dyrare men mängden är ju inte stor.
15 svar · 4,4k läst
·
J
Jacare: Det visade sig inte vara så svårt. Bänd försiktigt bort "ramen", helst bara med naglarna och börja helst nerifrån. När den är borta så ser man två skruvar och därefter är det rätt självklart.
2 svar · 10,8k läst
·
Står.i
Står.i: Eller kör ett Nimis a la Lars Vilks - utropa en mikrostat och kalla det konst! Se efterföljande rättsprocess som en del av installationen.
4 svar · 3,5k läst
Står.i
Står.i: Jag använder en gammal hundkoja som hönshus. Då jag ställde den på en sluttning, satte jag den på fyra plintar så den är mellan 40-60 cm över marken. I den lägre delen grävde jag ner plintarna och i den högre delen står plintarns på ett par betongplattor. Har cirka samma dimensioner som du och det håller utan problem. Har träpanel på utsidan och tegelpannor på taket. Hönsen
6 svar · 3,8k läst
Tomture61
Tomture61: Vet ej om om ditt garagegolv är isolerat undertill eller ej . Om det inte är isolerat så kommer troligtvis fukt att finnas med i beräkningarna . 2 lager 2 komp färg är mer diffusionsöppen än 3 lager , ju tätare färglager desto större är risken att färgen lossnar .
1 svar · 1,8k läst
M
Malsike: Tack alla för svar! Dörrbladet lossat och karmen står på plats.
16 svar · 5,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kanske 25 cm fibercementskiva längst ned under dropplisten är ett lösning? https://www.byggmax.se/trossbottenskiva-fibercement-p07043
2 svar · 5,1k läst
·
Tommiefoto
Tommiefoto: Arbeta beskrivning av slipning och olja trädäck runt pool
0 svar · 2,6k läst
S
Sphinxx: [citat] Hej! Projektet har muterat några gånger till under planeringsstadiet. Bäst hjälp fick jag när jag hade en ritning och gick till min lokala xl-bygg (numera C24) Där fick jag bolla muntligt med en kunnig butiksägare om vad jag var ute efter och hur jag skulle bygga. Det blev 2 bärlinor á 10m med 6m mellan. Skruvlimmat 45x220 och självbärande plåttak.
7 svar · 5,9k läst
·
Byurn
Byurn: Du kommer att ha en del markfukt, så tryckimpregnerat blir toppen.
3 svar · 2,5k läst
·
E
Erik-H: Den blir fristående, har beslutat att sätta upp väggarna som färdiga väggkonsoler mot carport och planksidan. Har även grannens godkännande Så denna tråd kan stängas då jag har fått svar på mina frågor på annat håll.
3 svar · 2,5k läst
·
Joao.pereira
Joao.pereira: Hej Har lagt en platonmatta mot lecablocken utvändigt och fyllt upp med grus mot slänten. Tanken var att detta skulle enbart bli ett kallförråd. Men tänkte kolla om man kunde isolera detta på något sätt inifrån. Nu är ju förrådet inte tänkt att isoleras så jag murade grunden direkt på marken. Tanken var att sätta upp reglar mot lecan med sylpapp för att kunna bygga upp ett
0 svar · 1,6k läst
M
Marcusns: Om du vill ha ännu mörkare så kan du kolla på 5040-Y90R.
4 svar · 6,7k läst
·
Tobzter
Tobzter: Nu är råspont inhandlat hela längder. Men tänkte köpa denna underlagspapp https://www.bauhaus.se/underlagspapp-med-klisterkant-micoral-yam-2000-0-7x15m Men va tror ni om denna är ju 1000mm låter skönare att lägga https://www.bauhaus.se/underlagspapp-flexilight-bas-1x25m#go-to-description
56 svar · 49,5k läst
·
N
northernlight65: [citat] Jag köpte putsbruk (B) på byggmax och det funkade
20 svar · 12,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.