Har en carport som sitter ihop med garaget (gemensamma takstolar). Från början var tanken att lägga plattor eller asfalt i carporten. Har nu tänkt om och funderar på att gjuta en platta istället, idag är det bara makadam. Tänker att jag någon gång i framtiden vill kunna bygga om till garage, fritidsrum eller lägenhet.
Tänkte köra på samma konstruktionsritning som är för garageplattan.
Har några funderingar:
1. Hur gör man anslutningen mot befintlig platta? Skall jag bända bort fiberskivorna som är på befintliga kantelement eller gjuta mot dom.
2. Skall jag borra in några armeringsjärn i befintlig platta så att dom blir förankrade i varandra?
3. Hur gör jag med dom befintliga plintarna för carporten? Helst vill jag bara gjuta in dom i plattan. Men blir krångligt att få till armeringsjärnen för kantbalken.
4. Vad är det som jag markerat med en 4 i grundkonstruktionen. Verkar som armeringsjärnen vilar på denna?
5. Hur får man till höjden på +1 armeringsjärnet i punkt 3? Har sett att det finns färdiga plastdistanser för dom låga armeringsjärnen men detta skall ju vara högre.
Många tankar, tacksam om någon har förklaring eller synpunkter??
Hej
Har några funderingar:
1. Hur gör man anslutningen mot befintlig platta? Skall jag bända bort fiberskivorna som är på befintliga kantelement eller gjuta mot dom.
2. Skall jag borra in några armeringsjärn i befintlig platta så att dom blir förankrade i varandra?
3. Hur gör jag med dom befintliga plintarna för carporten? Helst vill jag bara gjuta in dom i plattan. Men blir krångligt att få till armeringsjärnen för kantbalken.
4. Vad är det som jag markerat med en 4 i grundkonstruktionen. Verkar som armeringsjärnen vilar på denna?
5. Hur får man till höjden på +1 armeringsjärnet i punkt 3? Har sett att det finns färdiga plastdistanser för dom låga armeringsjärnen men detta skall ju vara högre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej
1. om du tänker ha en vägg kvar där kantelementet står ser jag ingen anledning till att ta bort dem.O OSTRUNE skrev:Har en carport som sitter ihop med garaget (gemensamma takstolar). Från början var tanken att lägga plattor eller asfalt i carporten. Har nu tänkt om och funderar på att gjuta en platta istället, idag är det bara makadam. Tänker att jag någon gång i framtiden vill kunna bygga om till garage, fritidsrum eller lägenhet.
Har några funderingar:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
2. Ja det är bra om du kan fästa järn i den gamla så slipper du sprickor mellan.
3. Jag skulle tagit bort dem utan tvekan och börjat från början. Det är enklare. Lägg tex en tillfällig balk under taket med stöttor utanför grundområdet så kan du arbeta utan att vara störd av stolparna.
4. Det är tvärgående armeringsjärn.
5, Jag kan inte tyda det på ritningen...
Hej
1. Då blir dom kvar som en tunn vägg mellan gamla och nya plattan. Tänkte möjligtvis om det var bättre med betong mot betong?
3. Det blir en ganska stöddig och lång balk om den skall gå igenom hela garagetslängd + sticka ut en meter på varje sida. Samt klara att det inte är någon avlastning (stötta) på mitten.
4. Osäker på hur du menar. Sitter det bara mellan dom längsgående. Typ som jag ritat det röda strecket på bifogad bild?
5. Ok, någon annan som vet??
Tack för svar. har några kommentarer.T tompajo skrev:1. om du tänker ha en vägg kvar där kantelementet står ser jag ingen anledning till att ta bort dem.
2. Ja det är bra om du kan fästa järn i den gamla så slipper du sprickor mellan.
3. Jag skulle tagit bort dem utan tvekan och börjat från början. Det är enklare. Lägg tex en tillfällig balk under taket med stöttor utanför grundområdet så kan du arbeta utan att vara störd av stolparna.
4. Det är tvärgående armeringsjärn.
5, Jag kan inte tyda det på ritningen...
1. Då blir dom kvar som en tunn vägg mellan gamla och nya plattan. Tänkte möjligtvis om det var bättre med betong mot betong?
3. Det blir en ganska stöddig och lång balk om den skall gå igenom hela garagetslängd + sticka ut en meter på varje sida. Samt klara att det inte är någon avlastning (stötta) på mitten.
4. Osäker på hur du menar. Sitter det bara mellan dom längsgående. Typ som jag ritat det röda strecket på bifogad bild?
5. Ok, någon annan som vet??
Logga in
Skapa konto
Pkt 3 i dina frågor, angående balk som tillfällig stöttning. Du behöver inte ha en enda balk hela vägen. Sätt istället en balk på 45 grader tvärs varje hörn och stöden för dem kommer utanför plattan du ska gjuta. På carportens längd i i mitten sätter du en balk rakt ut och stöder ner utanför plattan, inne under tak fäster du stöd i den befintliga väggen som gör att den avlastas ner i befintlig platta. Då får du tre st tillfälliga balkar som inte är extrema i längd.
Så här blev det till slut. Tre balkar av 45x220 som går ut från befintlig vägg. En så länge är allt bara uppsatt. I veckan skall jag ta mod till mig och släppa på dom befintliga pelarna så belastningen hamnar på mina tillfälliga balkar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tegel 3390kg (Paloma två kup vikt 4,05kg x 31 x27)
Takstolar 518kg (74kg x 7st)
Råspont 665kg (17,5kg x 38st)
Läkt, plåtar etc 500kg (gissat)
Total vikt tak ca 5000kg
Varje bärlina tar en tredjedel var vilket ger 1666kg på mina tillfälliga balkar
Tre tillfälliga balkar vilket ger 555kg per st
Alltså så skall varje 220x45 balk med stötta klara 555kg vilket känns lugnt.
Kan man räkna så här??????
Total vikt tak ca 5000kg
Räknar du hela takets vikt eller bara den del som vilar på stöttorna?
Om du räknar hela takets vikt hamnar ca hälften på stöttorna dvs 2500 kg som sedan fördelas på de tre 45x220 = 833 kg. Men vikten är inte jämnt fördelad över 45x220 utan förskjuten ganska mycket mot stålstolparna vilket är bra. Jag hade inte varit så orolig så länge varje del i den tillfälliga stöttningen är ordentligt gjord.
Om du räknar hela takets vikt hamnar ca hälften på stöttorna dvs 2500 kg som sedan fördelas på de tre 45x220 = 833 kg. Men vikten är inte jämnt fördelad över 45x220 utan förskjuten ganska mycket mot stålstolparna vilket är bra. Jag hade inte varit så orolig så länge varje del i den tillfälliga stöttningen är ordentligt gjord.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Snöar det aldrig där du bor? Annars tillkommer ju det, och beror på snözonen.O OSTRUNE skrev:Tegel 3390kg (Paloma två kup vikt 4,05kg x 31 x27)
Total vikt tak ca 5000kg
Edit: Med andra ord, bli klar innan vintern!
Smacka dit en stötta till, kändes enklare en att fundera på om 3 räcker. Vilket det säkert gjort.
Sedan tog jag mod till mig och lossade på dom ursprungliga stolparna så allt nu hänger på mina tillfälliga. Knakade lite i balkarna, men verkar stabilt. Skall låta det stå så här tills imorgon. Då river jag bort plintarna.
Sedan tog jag mod till mig och lossade på dom ursprungliga stolparna så allt nu hänger på mina tillfälliga. Knakade lite i balkarna, men verkar stabilt. Skall låta det stå så här tills imorgon. Då river jag bort plintarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto