Har en carport som sitter ihop med garaget (gemensamma takstolar). Från början var tanken att lägga plattor eller asfalt i carporten. Har nu tänkt om och funderar på att gjuta en platta istället, idag är det bara makadam. Tänker att jag någon gång i framtiden vill kunna bygga om till garage, fritidsrum eller lägenhet.

Tänkte köra på samma konstruktionsritning som är för garageplattan.

Har några funderingar:

1. Hur gör man anslutningen mot befintlig platta? Skall jag bända bort fiberskivorna som är på befintliga kantelement eller gjuta mot dom.
2. Skall jag borra in några armeringsjärn i befintlig platta så att dom blir förankrade i varandra?
3. Hur gör jag med dom befintliga plintarna för carporten? Helst vill jag bara gjuta in dom i plattan. Men blir krångligt att få till armeringsjärnen för kantbalken.
4. Vad är det som jag markerat med en 4 i grundkonstruktionen. Verkar som armeringsjärnen vilar på denna?
5. Hur får man till höjden på +1 armeringsjärnet i punkt 3? Har sett att det finns färdiga plastdistanser för dom låga armeringsjärnen men detta skall ju vara högre.

Många tankar, tacksam om någon har förklaring eller synpunkter??

Konstruktionsritning av en grund med mått och detaljer för armering och gjutning av en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundritning för anslutning mellan befintligt garage och ny betongplatta med dimensioner och markeringar.
Skapa konto
Konstruktionsritning med förskrifter för markarbeten, dränering, betong och armering vid bygge. Carport med makadamgrund intill ett vitt garage, båt på släp och plintar synliga på marken.
Skapa konto
Carport ansluten till garage med makadamgolv och parkerad båt på trailer.
Skapa konto

Hej

O OSTRUNE skrev:
Har en carport som sitter ihop med garaget (gemensamma takstolar). Från början var tanken att lägga plattor eller asfalt i carporten. Har nu tänkt om och funderar på att gjuta en platta istället, idag är det bara makadam. Tänker att jag någon gång i framtiden vill kunna bygga om till garage, fritidsrum eller lägenhet.

Tänkte köra på samma konstruktionsritning som är för garageplattan.

Har några funderingar:

1. Hur gör man anslutningen mot befintlig platta? Skall jag bända bort fiberskivorna som är på befintliga kantelement eller gjuta mot dom.
2. Skall jag borra in några armeringsjärn i befintlig platta så att dom blir förankrade i varandra?
3. Hur gör jag med dom befintliga plintarna för carporten? Helst vill jag bara gjuta in dom i plattan. Men blir krångligt att få till armeringsjärnen för kantbalken.
4. Vad är det som jag markerat med en 4 i grundkonstruktionen. Verkar som armeringsjärnen vilar på denna?
5. Hur får man till höjden på +1 armeringsjärnet i punkt 3? Har sett att det finns färdiga plastdistanser för dom låga armeringsjärnen men detta skall ju vara högre.

Många tankar, tacksam om någon har förklaring eller synpunkter??

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
1. om du tänker ha en vägg kvar där kantelementet står ser jag ingen anledning till att ta bort dem.
2. Ja det är bra om du kan fästa järn i den gamla så slipper du sprickor mellan.
3. Jag skulle tagit bort dem utan tvekan och börjat från början. Det är enklare. Lägg tex en tillfällig balk under taket med stöttor utanför grundområdet så kan du arbeta utan att vara störd av stolparna.
4. Det är tvärgående armeringsjärn.
5, Jag kan inte tyda det på ritningen...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
T tompajo skrev:
1. om du tänker ha en vägg kvar där kantelementet står ser jag ingen anledning till att ta bort dem.
2. Ja det är bra om du kan fästa järn i den gamla så slipper du sprickor mellan.
3. Jag skulle tagit bort dem utan tvekan och börjat från början. Det är enklare. Lägg tex en tillfällig balk under taket med stöttor utanför grundområdet så kan du arbeta utan att vara störd av stolparna.
4. Det är tvärgående armeringsjärn.
5, Jag kan inte tyda det på ritningen...
Tack för svar. har några kommentarer.
1. Då blir dom kvar som en tunn vägg mellan gamla och nya plattan. Tänkte möjligtvis om det var bättre med betong mot betong?
3. Det blir en ganska stöddig och lång balk om den skall gå igenom hela garagetslängd + sticka ut en meter på varje sida. Samt klara att det inte är någon avlastning (stötta) på mitten.
4. Osäker på hur du menar. Sitter det bara mellan dom längsgående. Typ som jag ritat det röda strecket på bifogad bild?
5. Ok, någon annan som vet??
Armeringsnät som förberedelse för betonggjutning med röd markering som visar balkposition.
Skapa konto

4. Ja precis. För att hålla ihop de längsgående.

• Gilla
OSTRUNE
  • Laddar…
Pkt 3 i dina frågor, angående balk som tillfällig stöttning. Du behöver inte ha en enda balk hela vägen. Sätt istället en balk på 45 grader tvärs varje hörn och stöden för dem kommer utanför plattan du ska gjuta. På carportens längd i i mitten sätter du en balk rakt ut och stöder ner utanför plattan, inne under tak fäster du stöd i den befintliga väggen som gör att den avlastas ner i befintlig platta. Då får du tre st tillfälliga balkar som inte är extrema i längd.

• Gilla
tompajo
  • Laddar…
Så här blev det till slut. Tre balkar av 45x220 som går ut från befintlig vägg. En så länge är allt bara uppsatt. I veckan skall jag ta mod till mig och släppa på dom befintliga pelarna så belastningen hamnar på mina tillfälliga balkar.
Tre nya träbalkar stöder överdelen av en byggnad under konstruktion, med tillfälliga stöttor och byggmaterial på marken.
Skapa konto
Byggprojekt med tre uppsatta balkar som förbinder en carport med en vägg, med tillfälliga pelare.
Skapa konto
Tillfälliga balkar på 45x220 mm monterade ut från en befintlig vägg i ett byggprojekt, med en stege under och en bil i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
tompajo
  • Laddar…
Det ser jättebra ut!

Tack. Blev osäker nu. Vad kan man egentligen belasta en 220 C24 regel med?

Tegel 3390kg (Paloma två kup vikt 4,05kg x 31 x27)
Takstolar 518kg (74kg x 7st)
Råspont 665kg (17,5kg x 38st)
Läkt, plåtar etc 500kg (gissat)

Total vikt tak ca 5000kg

Varje bärlina tar en tredjedel var vilket ger 1666kg på mina tillfälliga balkar
Tre tillfälliga balkar vilket ger 555kg per st
Alltså så skall varje 220x45 balk med stötta klara 555kg vilket känns lugnt.

Kan man räkna så här??????

Räknar du hela takets vikt eller bara den del som vilar på stöttorna?
Om du räknar hela takets vikt hamnar ca hälften på stöttorna dvs 2500 kg som sedan fördelas på de tre 45x220 = 833 kg. Men vikten är inte jämnt fördelad över 45x220 utan förskjuten ganska mycket mot stålstolparna vilket är bra. Jag hade inte varit så orolig så länge varje del i den tillfälliga stöttningen är ordentligt gjord.

MultiMan
O OSTRUNE skrev:
Tegel 3390kg (Paloma två kup vikt 4,05kg x 31 x27)
Takstolar 518kg (74kg x 7st)
Råspont 665kg (17,5kg x 38st)
Läkt, plåtar etc 500kg (gissat)

Total vikt tak ca 5000kg

Varje bärlina tar en tredjedel var vilket ger 1666kg på mina tillfälliga balkar
Tre tillfälliga balkar vilket ger 555kg per st
Alltså så skall varje 220x45 balk med stötta klara 555kg vilket känns lugnt.

Kan man räkna så här??????
Snöar det aldrig där du bor? Annars tillkommer ju det, och beror på snözonen.

Edit: Med andra ord, bli klar innan vintern! :D

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Snöar det aldrig där du bor? Annars tillkommer ju det, och beror på snözonen.
Jag hoppas att han hinner färdigt innan det blir vinter... :-)

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hehe nog för att det går långsamt, men innan vintern skall det bli klart.
Varför blir det inte lasten delad på tre? Yttervägg garage, mittenvägg och limträbalken (som kommer att vila på mina tre tillfälliga stöttor)?

Jo du har nog rätt. Jag missuppfattade dig. Oavsett skulle jag inte vara orolig.

Smacka dit en stötta till, kändes enklare en att fundera på om 3 räcker. Vilket det säkert gjort.
Sedan tog jag mod till mig och lossade på dom ursprungliga stolparna så allt nu hänger på mina tillfälliga. Knakade lite i balkarna, men verkar stabilt. Skall låta det stå så här tills imorgon. Då river jag bort plintarna.
Ett pågående byggprojekt under ett tak med tillfälliga stöttor som håller upp konstruktionen.
Skapa konto
Close-up av en tillfällig stötta som håller upp en balk, med fokus på stöttans fäste i betongplinten.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.