J
JSten: Sitter i nästan exakt samma sits, byggt garage nu de senaste månaderna. Tänker huvudsakligen använda det som verkstad, förråd, och som garage om vi någon dag skaffar bil. Kommer köra på en tilluftsventil i slagportarna och frånluft högt i nock på motsvarande sida av garaget. Har dragit slingor för golvvärme, men saknar än så länge värmepump för att värma vatten till dem
3 svar · 2,8k läst
S
steezo: Stort tack för svaret. [citat] Tack för svaret :)
2 svar · 4,2k läst
·
B
bergquist: [citat] Det kan det absolut vara, vi bor på landet så insekter finns det :) Vad tror du om att sätta något form av innertak, typ gips men som klarar fukt
2 svar · 2,2k läst
·
A
aka_the_barf: [citat] Nu var det planen som jag hittade som gäller så den bör räcka, annars går jag på ditt spår :) [citat] Det ska nog räcka med den eftersom det är den enda som är med. jag fyller i den och så ser vi vad som händer helt enkelt. Arlandagaraget är rätt stora och den lilla byggfirman som de samarbetar med hade satt ihop ganska många av deras garage så dom behövde ingen ritning
7 svar · 2,9k läst
useless
useless: [citat] Passa på att gjuta in skruv att fästa syllen i...
15 svar · 3,5k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jag monterade den senaste gången skivan lätt hängande i mitten så att dropparna skulle samlas ihop och rinna ut, men jag hade lutande tak också så jag kunde göra så. Och genom att ha skivorna lite om lott så rinner dropparna inte in mellan skivorna. Snickaren som bor granne tipsade om att göra så. Har man inte tillräcklig lutning så är det bättre att göra som @Tomture61
52 svar · 10,9k läst
·
T
Taren43: Det var mest det jag tänkte, att får man en varm fuktig försommardag med en skön sval temperatur i garaget riskerar man kanske kondens på ovansidan av plasten som sen inte slipper ut... Men den risken kanske är överdriven iom att det är cellulosa-lösull? Den klarar ju av att buffra en del vatten. Diffusionsöpoen duk blir ju ganska mycket dyrare än byggplast
4 svar · 1,7k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Tja, det beror väl på vilket vindfång det blir, men förråd tänker jag 4 väggar och en dörr, låter lite orimligt att det kommer alltför långt .. :) Precis såna markskruvar, bara att bygga ett större "T" av reglar och "promenera" ner dem med en kompis i andra änden .. :)
7 svar · 2,6k läst
·
Lundvall76
Lundvall76: Hej! Har kollat lite på criva takskjutport, någon med erfarenhet av dessa? Mvh Mathias
0 svar · 675 läst
P
PochM: [citat] Det är 2 x 12 kvm och stor del av året är ju inte ens värmen igång. Skall det nyttjas intensivt när det är 30 minus finns ju både möjligheten till höja grundvärmen men också byggfläkt. Krävs många år för att ha igen tid och slantarna för att rigga det modernt och tip top. Usch ja, plast får hålla sig borta. Försöker undvika det i dessa gamla robusta träbyggen.
21 svar · 7,7k läst
·
S
Stefan1972: [citat] snedsteg ? Hade det blivit rätt om du lagt dit klossar eller vad?
6 svar · 3,5k läst
Jimmy.M
Jimmy.M: [citat] du har inte fler tips? Du verkar vara en som har koll på läget
3 svar · 1,8k läst
·
Tomture61
Tomture61: Om hela eller delar av garageplattan har sjunkit så har du jobb . Enklast då är vell att leva med det eller flytspackla golvet . Värre med en tegelvägg , är inte lika lättflyttat som en trävägg , spricker nog sönder . Tror grundfelet inte var vad som hängt på väggen utan hur grunden / markarbetet är utfört .
9 svar · 3,0k läst
·
O
OSTRUNE: Hej Nej tyvärr inte av det märket. Jag köpte en Krokom60 som nu suttit uppe i ca 2 år. I princip så öppnar vi och stänger minst 2 ggr per dag och den har funkat fint utan problem. Har inte något att jämföra med men är nöjd och tycker att den var prisvärd. Kvalitetsmässigt tror jag Krokom ligger mellan kinaportarna och Crawford/Hörmann
1 svar · 2,9k läst
C
ChaitZ: [citat] då är det nog enklare o bygga nytt. Konstruktionen tak mm sitter ihop m golvet. 2-300 kvadratmeter yta och 1 meter som ska fyllas plus bygga om konstruktionen... är det helt omöjligt o gjuta på trät, oavsett mellanskikt etc?
6 svar · 2,9k läst
J
JohanLun: Håller på och fixar till ett litet oisolerat uthus (ca 13kvm uppskattar jag) som jag tänkt ha som målarverkstad, alltså kunna jobba med att måla, skrapa och göra sånt som dammar och luktar. Huset är "regelbyggt" men säkert från 20-30-talet då reglarna är små stockar. Just nu plåttak men har varit tegel tidigare enl tidigare ägare. Stående tjocka "fasadplank" utanpå (kanske
0 svar · 1,1k läst
D
Davka003: Jag lät befintligt hustak låta vattnet rinna rakt ner på uterumstaket. Uterumstaket går in under och med en fasadanslutningsplåt (följde med från Willab) så verkar det blivit tätt. Befintlig hängränna på huset kapade jag Där uterummet började, satte en 90graders vinkel och en hängränna längs med uterummets vägg hela vägen fram till framkant för att dör ha ytterligare en
8 svar · 5,2k läst
·
Stella55
Stella55: [citat] Kör detta .. spikar fast en läkt längs med å sätter cirkelsågen på lite snedkapninh å kör .. håll tummarna för mig
12 svar · 4,4k läst
·
E
ektoplasma: Jag tror dessvärre att du behöver bygglov. Jag ställde en fråga till byggnadsnämnden gällande sådana där små redskapsskjul man kan köpa på byggvaruhus, någon kvadrat i golvyta och 1.70 höga, del av deras svar var: "PBL: [en byggnad] ska vara avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den. Det finns ingen uttalad lägsta höjd för en byggnad men
1 svar · 2,8k läst
·
K
KjellTimell: [citat] Köpte via lokala XL-bygg med Decograin och Golden Oak, så den vart ju dyrare än snittet. Bygghemma har liknande fast med DecoColor, där kan man spara några kronor. Jag ville ha den lite bättre finnishen, samt att jag ville gardera mig för eventuella strul/reklamationer därav vart det inte från nätet. Minns inte prisskillnaden mellan 42'an och 67'an, men i mitt fall rörde det
19 svar · 9,2k läst
BjörnbärsBjörn
BjörnbärsBjörn: [citat] Tack för input. Anledningen till att jag inte kör ventilerat på plintar är att jag måste hålla nere höjden...
6 svar · 4,0k läst
·
Johning
Johning: Något sent; men tack för alla svar. I mitt fall sammanföll bygget av mitt förråd/skjul med att jag renoverade en lägenhet strax före försäljning. Jag bestämde mig för att riva upp parkettgolvet i bl a kök och gästrum (Råkade ligga ett fint ekgolv under). - Tog vara på detta och la det i skjulet. Så det blev alltså golvspån ekparkett.
4 svar · 6,7k läst
unna1945
unna1945: [citat] jag såg fel det ska vara 2433 mm
4 svar · 1,4k läst
M
Marcusns: Läste fel i min hast, trodde du menade att du skulle brandklassa en trappa. Om det är en lucka med tillhörande trappa så lär du nog behöva byta enheten
5 svar · 2,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Osäker på om det räknas som fasadändring. Skylt kräver ju lov. Däremot hade jag inte vågat ställa ditt nåt sånt utan att först konsultera en konstruktör som räknar på bärigheten
1 svar · 2,2k läst
V
Viktor9204: Hej på er forumet, Har några funderingar gällande fönster och brandklassning av garage. Lite diffust att läsa sig till och i miss mån svårtolkat. Garaget kommer placeras till vänster om huset enligt skiss (10,4x4,2): [bild] [bild] Till grannen kommer det vara kort avstånd men väggarna kommer få ei30 klassning på båda sidor så det borde vara grönt. Kommer vara 1,5m mellan hus och
0 svar · 1,6k läst
·
Immobil
Immobil: Kan detta va nåt: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/
1 svar · 1,2k läst
Lundvall76
Lundvall76: Hej! Ska inhandla två stycken garageportar, 3x3 meter. Takskjutport med fjärrkontroll är det jag bestämt mig för. Har kollat på krokom 40 villa och på criva it40 home. Har ni någon erfarenhet av dessa? Tacksam för synpunkter, för/nackdelar. Mvh Mathias
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.