8 799 läst ·
26 svar
9k läst
26 svar
Hur ska man spika en fas fals stående panel .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 366 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 366 inlägg
Hus och virke kommer från Trivselhus , takstolar brukar ha cc 1200 mm !
Vet ej hur man kan tänkas få till cc 600 undet takfoten/takutsprånget ?
Om man nu inte väljer att snickra ihop egna "luckor" . Tror dom blir tunga med 4 m långt virke.
Vet ej hur man kan tänkas få till cc 600 undet takfoten/takutsprånget ?
Om man nu inte väljer att snickra ihop egna "luckor" . Tror dom blir tunga med 4 m långt virke.
Jo jag vet...men man får fixa till så det blir CC 600, hur i detalj kan jag inte beskriva när jag inte vet exakt hur det ser ut. Men vi har spikat upp en gles längsgående så du har att spika i. Men det är ju orelevant för denna frågan, det ska iaf vara cc600 och en spik. Om man sedan väljer att inte göra det för att man inte litar på det tänker jag inte kommentera.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 366 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 366 inlägg
På vårt hus satte vi 22x170 enkelfas. Vi började med att bara spika en spik men efter 5-6 rader så såg man hur hela väggen bågnande utåt, så på den bredden behövde vi spika 2 spik för att det skulle bli bra (C/C 600). Spikade inte ihop brädorna med varandra utan varje bräda kan röra sig fritt så att säga.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det blir ju skillnad om man spikar varje bräda på mitten, eller om man spikar den överliggande brädan nära kanten, där den klämmer brädan bredvid.H hagv skrev:
Som jag avsåg i bilden i inlägg 12.
Och 170 mm är ju en avsevärd bredd också.
Absolut är det så, jag tror vi spikade i mitten först. Hade vi spikat som du beskriver hade det kanske räckt med 1 spik, men nu sitter det iaf braKnockOnWood skrev:
När man ska sätta knutbrädor på en fas fals panel som är stående hur sätter man dem då och vilkn bredd på knutbrädorna ?
Testade att hålla upp 9,5 och 12, då täckte 12 väldigt mycket av panelen ?
Testade att hålla upp 9,5 och 12, då täckte 12 väldigt mycket av panelen ?
Klicka här för att svara