1 448 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Byggplats
Hej, hur är det med byggplats...om jag t.ex. bygger en friggebod på en tomt men den ska sen fraktas iväg till annan plats. Hur räknas det och om det är på en kolonitomt...huset ska inte användas utan bara sättas ihop och lyftas och köras iväg.
T.ex. när folk bygger Tiny house på hjul så blir det en byggplats innan den körs iväg.
Hur lång tid skulle man kunna stå och bygga utan att det anses vara mot regler?
T.ex. när folk bygger Tiny house på hjul så blir det en byggplats innan den körs iväg.
Hur lång tid skulle man kunna stå och bygga utan att det anses vara mot regler?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "terrassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det beror lite på förutsättningarna, men om du skulle börja bygga en friggebod på en kolonilott gissar jag att föreningen skulle kunna stoppa dig mer eller mindre direkt. Det är nog inte en skälig störning på en sådan plats att bygga en frigga för bortforsling.
Annars, ett par–tre veckor kanske. Sen lär man väl i värsta fall få ett föreläggande och kan kanske dra ut på bortforslandet någon månad innan det riskerar att kosta pengar.
Mellan raderna läser jag det som att du funderar på att bygga en otillåten bod och funderar på hur länge du kan ha den innan den måste flyttas. Är det så kan jag bara uppmana dig att låta bli.
Annars, ett par–tre veckor kanske. Sen lär man väl i värsta fall få ett föreläggande och kan kanske dra ut på bortforslandet någon månad innan det riskerar att kosta pengar.
Mellan raderna läser jag det som att du funderar på att bygga en otillåten bod och funderar på hur länge du kan ha den innan den måste flyttas. Är det så kan jag bara uppmana dig att låta bli.
Nej, folk försvinner från området vid september/oktober...jag har alla mina verktyg här i kolonin och äger en annan tomt en bit bort. Tänkte mest antingen bygga sektioner och släp eller sätta ihop hela och sen flytta. Kommer inte alls använda den på kolonin.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror lite på förutsättningarna, men om du skulle börja bygga en friggebod på en kolonilott gissar jag att föreningen skulle kunna stoppa dig mer eller mindre direkt. Det är nog inte en skälig störning på en sådan plats att bygga en frigga för bortforsling.
Annars, ett par–tre veckor kanske. Sen lär man väl i värsta fall få ett föreläggande och kan kanske dra ut på bortforslandet någon månad innan det riskerar att kosta pengar.
Mellan raderna läser jag det som att du funderar på att bygga en otillåten bod och funderar på hur länge du kan ha den innan den måste flyttas. Är det så kan jag bara uppmana dig att låta bli.
Låt säga på en annan tomt...men där står redan en friggebod/attefall. Hur länge skulle den vara under byggtid då?Nötegårdsgubben skrev:
Det beror lite på förutsättningarna, men om du skulle börja bygga en friggebod på en kolonilott gissar jag att föreningen skulle kunna stoppa dig mer eller mindre direkt. Det är nog inte en skälig störning på en sådan plats att bygga en frigga för bortforsling.
Annars, ett par–tre veckor kanske. Sen lär man väl i värsta fall få ett föreläggande och kan kanske dra ut på bortforslandet någon månad innan det riskerar att kosta pengar.
Mellan raderna läser jag det som att du funderar på att bygga en otillåten bod och funderar på hur länge du kan ha den innan den måste flyttas. Är det så kan jag bara uppmana dig att låta bli.
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Du klarar dig säkert ett par månader, längre om du pratar med grannarna. Vet de exempelvis att du lyfter bort den till våren är det säkert många som tycker att det är helt ok att du bygger dig en bod i oktober som du fixar med invändigt under vintern och flyttar på till våren.
Anmäler någon dig till kommunen kan du nog få ett föreläggande att ta bort boden inom exempelvis 30 dagar.
Anmäler någon dig till kommunen kan du nog få ett föreläggande att ta bort boden inom exempelvis 30 dagar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden