3 504 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bygga eget litet hus old school style
Tjena! Fick en knäpp idé på fyllan igår och vill se om andra tkr den är lika knäpp.
Mål: bygga en liten stenstuga
El och vatten? Kanske.
Tänkte köpa mig typ 1 hektar skogsmark och skövla fram en plan yta och bygga ett litet klassiskt / bushigt hus/stuga/pimpat vindskydd av (om det är möjligt) den sten som finns i marken och virke från de träd som finns på marken.
Det här skall alltså inte bli en villa bor i varje dag. Mer en vuxen karls kojja i skogen.
Vad tror ni, är det genomförbart?
Tror ni man kan hitta nån Bonne som är villig att sälja av en yta skog som är så liten?
Hör till saken att min enda erfarenhet av snickeri är att sätta upp reglar och gipsplattor. Bytt ett tak en gång och jobbat som rivare i 6 månader. Är alltså i princip helt okunnig.
Min dröm är ju att göra något murbruk och sen ba upp med 4 stenväggar likt stenmurar man ofta ser vid kohagar etc (fast högre). Sen tak/dörrqr/fönster får man väl va lite finurlig.
Tänker att viktigt är ju att det är rätt nära en väg för easy access.
Om man väljer börjar rensa marken från sten, bör man hyra en maskin då eller tror ni kan gräva / hugga oldschool utan att det tar 20 år?
Mkt kärlek, tack på förhand.
Mål: bygga en liten stenstuga
El och vatten? Kanske.
Tänkte köpa mig typ 1 hektar skogsmark och skövla fram en plan yta och bygga ett litet klassiskt / bushigt hus/stuga/pimpat vindskydd av (om det är möjligt) den sten som finns i marken och virke från de träd som finns på marken.
Det här skall alltså inte bli en villa bor i varje dag. Mer en vuxen karls kojja i skogen.
Vad tror ni, är det genomförbart?
Tror ni man kan hitta nån Bonne som är villig att sälja av en yta skog som är så liten?
Hör till saken att min enda erfarenhet av snickeri är att sätta upp reglar och gipsplattor. Bytt ett tak en gång och jobbat som rivare i 6 månader. Är alltså i princip helt okunnig.
Min dröm är ju att göra något murbruk och sen ba upp med 4 stenväggar likt stenmurar man ofta ser vid kohagar etc (fast högre). Sen tak/dörrqr/fönster får man väl va lite finurlig.
Tänker att viktigt är ju att det är rätt nära en väg för easy access.
Om man väljer börjar rensa marken från sten, bör man hyra en maskin då eller tror ni kan gräva / hugga oldschool utan att det tar 20 år?
Mkt kärlek, tack på förhand.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Jag tror du kommer märka att vi bor i ett samhälle där man inte bara kan smälla ihop en kåk i skogen hur som helst vare sig den är av sten eller trä. Du kommer behöva tillstånd redan när det gäller att stycka av marken, och sen många gånger till.
Så det kanske går, men det krävs mer än en bra fylleplan.
Så det kanske går, men det krävs mer än en bra fylleplan.
Ta en liten titt i plan- och bygglagens andra kapitel.
Den lagen inskränker kraftigt din frihet att uppföra byggnader med oklar användning och skyddar det allmänna mot att du bygger saker som kommunen inte uppskattar. Ditt enskilda intresse att bygga ett litet stenhus utan tydlig funktion kommer att vägas mot det allmänna intresset. Mark får t ex endast tas in anspråk för byggande om den från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
Den lagen inskränker kraftigt din frihet att uppföra byggnader med oklar användning och skyddar det allmänna mot att du bygger saker som kommunen inte uppskattar. Ditt enskilda intresse att bygga ett litet stenhus utan tydlig funktion kommer att vägas mot det allmänna intresset. Mark får t ex endast tas in anspråk för byggande om den från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900
Klicka här för att svara