Hej gott folk. Upptäckte nyligen att nedre delen av panelen på garaget är kraftigt rötskadad. Min tanke är att såga av allt några cm ovanför och sedan sätta droppbläck och där under offerbräda. Däremot tror jag att anledningen är så som den tidigare ägaren gjort med grus och plattor ända intill fasaden (se bilder).

Tror det ligger en syll innanför det rötskadade som jag hoppas är ok. Om den inte är det, vad tror ni skulle vara bästa tillvägagångssätt? Garaget är från sent 60-tal med diverse små förändringar under tiden. Panelen är spikad direkt i asfaboard. Eller är det bättre att bara byta all panel rakt av?

Tack på förhand allihopa.
Rötskadad panel vid garage med synlig asfaboard och nedre delen av en syll mot grus och plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rötskadad panel på garage, med synlig skada vid marknivå och bakomliggande konstruktion.
Skapa konto
Vitt garage med rötskador nederst på panelen bredvid en trång gång med grus och plattor.
Skapa konto
Närbild på rötskadad panel på ett garage med synlig träskada och flagnande färg.
Skapa konto

Ska det vara helt rätt så ska det vara panel-luftspalt-asfaboard just för att träet inre ska murkna men ligger det direkt mot grus/plattor så lär det tyvärr murkna ändå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.