Hej,
Nu när mitt förrådstält rasat under snön då jag varit bortrest vill jag bygga en carport.
Planen är 6x6 meter och jag har lite funderingar kring hur jag bör bygga.
Räcker det med 9 plintar? 3 rader med 3 meters mellanrum, med sadeltak. Tänkte ha stolpar 95x95, hammarband 45x170 eller mer?
Tänkte bygga egna takstolar alternativt bara lägga reglar från hammarbandet mot den mittre raden.
Jag vill helt enkelt bygga ganska enkelt men så att det är hållbart. Tänkte ha väggar på 2 eller 3 sidor, inte heltäckande utan endast som vindskydd.
Hur hade ni gjort? Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot funderingar och bilder med enklare dimensioner så jag vet hur jag ska bygga så att det håller!
Nu när mitt förrådstält rasat under snön då jag varit bortrest vill jag bygga en carport.
Planen är 6x6 meter och jag har lite funderingar kring hur jag bör bygga.
Räcker det med 9 plintar? 3 rader med 3 meters mellanrum, med sadeltak. Tänkte ha stolpar 95x95, hammarband 45x170 eller mer?
Tänkte bygga egna takstolar alternativt bara lägga reglar från hammarbandet mot den mittre raden.
Jag vill helt enkelt bygga ganska enkelt men så att det är hållbart. Tänkte ha väggar på 2 eller 3 sidor, inte heltäckande utan endast som vindskydd.
Hur hade ni gjort? Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot funderingar och bilder med enklare dimensioner så jag vet hur jag ska bygga så att det håller!
Du kanske kan hitta dimensionerings tabell på nätet, eller hos din bygghandel.
Men helt klart en bra lösning att köra med en nockbalk och takåsar ist för takstolar.
Beror ju på bl.a. snözon och vad du ska ha för tak.
Ev. får du gå upp på limträ.
Se även till att snedstaga ordentligt i flera hörn för stabilitet.
//AA
Men helt klart en bra lösning att köra med en nockbalk och takåsar ist för takstolar.
//AA
Tack för svaret! Hittade en lathund-app från svenskt trä som är jäkligt bra. Där kan jag räkna på takåsar vilka jag får till 45x195 C24 men ingenting om stolpar, nockbalken eller hammarband...S saiter skrev:Du kanske kan hitta dimensionerings tabell på nätet, eller hos din bygghandel.
//AA
Bumpar denna tråd lite.

Tänkte bygga carport enligt den nedre bilden, raka balkar i två fack.

Tänker att jag kör in bilarna från vänster.
Kan jag ha 3m mellan stolparna? HIttar ingen dimensioneringstabell på det.
Som balkar tänkte jag köra 45x170 C24 CC1200
Tänkte bygga carport enligt den nedre bilden, raka balkar i två fack.

Tänker att jag kör in bilarna från vänster.
Kan jag ha 3m mellan stolparna? HIttar ingen dimensioneringstabell på det.
Som balkar tänkte jag köra 45x170 C24 CC1200

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det funka såhär?
Snözon 2.0
Hej
Nyfiken på hur det gick med dessa planer. Jag har också en idé om en carport i samma storlek. Dock tänkte jag ha min infart på andra ledden. Jag hade dock tänkt bygga med sadeltak och feckverksstolar och hoppades på att slippa stöd i mitten.
Vore intressant att veta hur du gått till väga!
Nyfiken på hur det gick med dessa planer. Jag har också en idé om en carport i samma storlek. Dock tänkte jag ha min infart på andra ledden. Jag hade dock tänkt bygga med sadeltak och feckverksstolar och hoppades på att slippa stöd i mitten.
Vore intressant att veta hur du gått till väga!
Hej!Keexet skrev:
Projektet har muterat några gånger till under planeringsstadiet. Bäst hjälp fick jag när jag hade en ritning och gick till min lokala xl-bygg (numera C24)
Där fick jag bolla muntligt med en kunnig butiksägare om vad jag var ute efter och hur jag skulle bygga.
Det blev 2 bärlinor á 10m med 6m mellan. Skruvlimmat 45x220 och självbärande plåttak.
Liknande trådar
-
Att bygga om carport till varmgarage
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om carport till garage - Hur gör jag?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga Högre carport, bredvid befintlig
Tillbyggnad -
Bygga in och isolera en carport med oisolerad betongplatta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga carport i en backe
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus