Hej jag har murar ett garage 4x6.25 och behöver fixa takstolar. Vill helst göra dom själv för att jag tycker för utmaningens skull och det blir mycket billigare bortsett från min egen tid.
Är det någon som har tips på hur man planerar jobbet. Tänker sadeltak 27 graders lutning. Råsopar. Plåttak.
Någon kanske har haft liknande projekt så att ni har ritning?
Ska man köra 5 takstolar så det blir 1250 mellan eller köra 6 st så blir det 1040 cc?

Tacksam för tips

De jag har hört som har räknat på det kommer fram till att det inte lönar sig. Räknar man med spill och att man kanske inte har tillgång till klenast möjlig dimension blir priset samma som att köpa en färdig. Så räkna ordentligt på det innan du drar igång. Om det lönar sig är det sannolikt mycket marginellt.

D Daniel 109 skrev:
De jag har hört som har räknat på det kommer fram till att det inte lönar sig. Räknar man med spill och att man kanske inte har tillgång till klenast möjlig dimension blir priset samma som att köpa en färdig. Så räkna ordentligt på det innan du drar igång. Om det lönar sig är det sannolikt mycket marginellt.
Fast nu var det väl just att räkna på takstolarna som TS ville ha hjälp med. Gör du dem själv så har du dem klara i morgon kväll och tid är också pengar. Oftast, men inte alltid.
Ska taket vara isolerat?

vcx
C Ciki skrev:
Hej jag har murar ett garage 4x6.25 och behöver fixa takstolar. Vill helst göra dom själv för att jag tycker för utmaningens skull och det blir mycket billigare bortsett från min egen tid.
Är det någon som har tips på hur man planerar jobbet. Tänker sadeltak 27 graders lutning. Råsopar. Plåttak.
Ska man köra 5 takstolar så det blir 1250 mellan eller köra 6 st så blir det 1040 cc?

Tacksam för tips
Jag föreslår att du använder 6 takstolar och placerar alla utom dom två mittersta cc 1200 mm. Kan rekommendera Takstolsboken 2010 om du behöver byggritningar.

C Ciki skrev:

Tacksam för tips
Inga tips men en ritning

• Ritning av takstolar med mått och specifikationer visad i en PDF-läsare på en skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
sebohman och 1 till
  • Laddar…
Cruzze: Jag menade att räkna på kostnaden.

Jag gjorde egna takstolar till mitt garage och det var INTE värt det. Svindyrt med de spikplåtar som jag behövde. Dessutom var jag tvungen att få hjälp att beräkna hållfastheten för att få bygglovet godkänt. Är också en hel del jobb med själva spikandet. Ett annat problem var att det blev svårare att göra gavelspetsarna eftersom vanligt virke användes för att skarva underliggaren och då var jag tvungen att spika dit en massa annat virke för att få sidan på takstolen slät för att montera dit panelen.

Jag rekommenderar att du köper färdiga takstolar istället, det är inte så dyrt, du får hållfasthetsberäkningar med, de har släta sidor, har du tur kan de t.o.m. lyftas upp på taket vid leverans. Det enda problemet kan ju vara leveranstiden...

• Gilla
Ciki
  • Laddar…
  • Gilla
Tjiifen
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Fast nu var det väl just att räkna på takstolarna som TS ville ha hjälp med. Gör du dem själv så har du dem klara i morgon kväll och tid är också pengar. Oftast, men inte alltid.
Ska taket vara isolerat?
Taket ska vara isolerat, råspont, läkt och plåttak.
Jag har kollat lite på T-takstol men vill helst slippa staget i mitten.
Har hört med kommunen att jag inte behöver något bygglov på taket eller beräkning eftersom det är ett attefallshus.

J Johanx skrev:
Inga tips men en ritning
Tack :)

Jag har spikat egna takstolar till några projekt. Mitt tips är att göra dom helt i trä och skippa spikplåtarna. Då kan du spika ihop hela takstolen med en spikpistol.

Du göra en fixtur och kapar upp alla delar som behövs till samtliga takstolar. Sen är det bara att spika på. Det tar en tid att såga upp allt virke men att spika ihop dom går snabbt. Det är lättare om man är två när man ska lyfta ur takstolen ur fixturen beroende på hur stora dom är.

Fixturen till takstolarna jag gjorde till mitt garage. Trävirke och uppmätta delar på arbetsbänk redo för montering av takstolar utan spikplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Almon79 och 2 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Jag har spikat egna takstolar till några projekt. Mitt tips är att göra dom helt i trä och skippa spikplåtarna. Då kan du spika ihop hela takstolen med en spikpistol.

Du göra en fixtur och kapar upp alla delar som behövs till samtliga takstolar. Sen är det bara att spika på. Det tar en tid att såga upp allt virke men att spika ihop dom går snabbt. Det är lättare om man är två när man ska lyfta ur takstolen ur fixturen beroende på hur stora dom är.

Fixturen till takstolarna jag gjorde till mitt garage. [bild]
Det ser enkelt ut :)
Om jag hade en skiss på 4m spännvid skulle det inte vara några problem

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
C Ciki skrev:
Det ser enkelt ut :)
Om jag hade en skiss på 4m spännvid skulle det inte vara några problem
Lutningsförhållaandet på 27grader är 1:2. Så det är bara att börja skissa :)Tänk på att människan byggde takstolar långt innan det fanns datorer och takstolfabriker!

• Gilla
Burkeen och 3 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Lutningsförhållaandet på 27grader är 1:2. Så det är bara att börja skissa :)Tänk på att människan byggde takstolar långt innan det fanns datorer och takstolfabriker!
Visst var det sp idag är allt jätteavancerat vilket det egentligen inte är. Vinår lats helt enkelt.
Kan du förklara det där med litningsförhållande :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.