Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Glabman: Hej, jag har 3tum7 och/eller 2tum6 till väggarna. Det är dimensionen på stolparna och syll och överliggare som jag undrar dimension på. Det är väl så att man fasar kanterna på väggplanken ner till 1,5 eller 1 tum så beroende på 2 eller 3 tumsvägg behöver stolparna vara upp mot 5tum eller hur?
GoC: Risken är väl stor att du böjer ”piggarna” istället för att pressa in dom i trät. Går nog lika fort att spika i ankarspik som att försöka få till det med en slägga.
slaskman: 18 m2 bod intill mitt sommarhus,rejäl och murad men bara sand som golv. El är redan dragen och på väldigt lång sikt kanske vatten/avlopp också ska in oc då känns det lite dumt att helgjuta en sula. Tänkte gräva ner två betongrör med krök som får kika ut under plintgrunden och sen fylla dem med lös sand för kommande behov. Blir det uppvärmnig kommer det att bli en luft/luft .Är
Tomture61: [bild] Bild på hur man växlar av vid fönster med en avväxlingsbalk .
Sviden: Kom på det enklaste. Sätter en läktbit uppe och nere som det är nu på fyra ställen. Sågar isär läkten på längden i mitten. Sätter fast den ena till höger i brädan. Men sätter dem mer isär. Får såga den mer i mitten. Fäster den andra till vänster om gångjärnet. Sätter på en vit plast/gummi list på den vänstra som täcker över den högra plus glipan. Målar plastlisten i
Maxalv: Hej! Söker prisvärd leverantör till komplementsbyggnad avsedd för carport, förråd och gästhus. Grunden klar och konstruktionsritning på byggnaden har jag. Söker en leverantör som kan ta fullt ansvar för rätt mängd material. Jag behöver inte köpa fönster och dörrar från samma leverantör om det går att hitta billigare via annan leverantör. Insidan har jag tänkt att fixa själv
robert95: [citat] Tusen tack för ditt snabba svar.
Tomture61: Räknar man på pannvikten , 1 lager asfaltspapp , läkt + snözon. Vad klarar takkonstruktionen då ?
Calle Nordström: Fungerar detta på en 15kvm friggebod? Eller finns risk för fuktskador om man inte följer gällande byggnorm med plast i väggen, luftspalt, m.m Konstruktion enligt följande: - Ytterpanel, 1.5 tum spontad - Vindduk - 45mm stenullsisolering utan luftspalt - Ytterpanel på insidan (typ funkispanel ej spontad skruvad i reglarna) - oisolerat tak (råspont, tjärpapp & skruvat plåttak) Furugolv
Mats-S: Byggmax funkar bra, speciellt som du verkar ha ett enkelt förråd utan isolering i taket?
KnockOnWood: [citat] Instämmer, men jag tycker bättre om 9 mm utegips i stället för asfaboarden. Alltså utifrån Panel-luftspalt-utegips-isolering-plast-innerpanel. Men om garaget mestadels står ouppvärmt struntar man i plasten.
NoOne2k: Du måste ha någon form av ventilation nära nocken, antingen de jag länkade till eller bygga en ventilerad nock. Lättast är att spika dem innan man spikar svallen men det går precis lika bra efteråt om man bara kommer åt. Jag spikade mina i efterhand. Annars finns det luftspaltskiva av kartong. Bland annart Isover säljer sådana, tror de häftas på plats.
Mats: Absolut gjuten platta. Sen är det alltid bra att lägga in några extra tomma elrör osv när man bygger. Du kan ju bocka och dra ut dem straxt under marken brevid kanten på plattan så är de lätta att hitta vid behov
JFJF: Hej. Håller på och byter panel på garaget och ska framåt isolera. Väggarna är inga konstigheter. Vindduk luftspalt o hela köret. Men taket är jag lite fundersam på hur man ska lösa så man får en luftspalt mellan taket och isolering så att luften kan röra sig. Halva garaget har väggar på båda sidor. (Bor i kedjehus) Att få en luftspalt är ju inga konstigheter. Men att få till
Uppfinnar-Nils: Hej, hur har det gått med containergaraget? Lite sent med ett svar nu, men ett svar i alla fall: Vad det gäller att göra hål i containerns väggar för att fästa läkt (för såväl takstolar som träfasad), så kan man ju göra det på olika sätt... Nej, hålen i plåten är i princip inte bra, ännu sämre på taket, vatten kan ju läcka in där, men vad är alternativet? Man kan t.ex.
Saab70: Det är en saxlyft som jag haft länge i garaget bredvid tycker den är för hög att köra över så jag sänker den 10 cm så sonen kommer in med sina böttade bilar i framtiden Annars är det väl en vanlig hobbybod på 10x10 Men svar på fråga om avstånd till vägg så är 15 cm mer än förut ca 140 cm å det funka förut. Brun bara så lyften inte hamnar under vatten.sen blir det galler
Younaz: Hahaha jooo den vänstra är den gamla och den vita (den högra) är det ny panel på... :P
Linnex: Hade jag inte behövt byta råsponten s hade jag köpt in tjänsten och svetsat taket. Men ganska enkelt att bättra på taklutningen när man ändå höll på. Jag sågade till kilar som jag skruvat och limmat över befintliga stolar. Ökade på lutningen med 2 cm per meter till då ca 3,5 grader. [bild] [bild] [bild]
useless: Precis. Ska den vara bygglovsbefriad så måste det vara ett komplement till en befintlig byggnad. Men det är ju inget som hindrar att man köper en friggebodsbyggsats och sätter upp den som en 'vanlig' byggnad med bygglov etc enligt konstens alla regler. Fast mitt ute i skogen kanske man struntar i reglerna.
Ellieg: Vi har kommit fram till att det antagligen är sniglar tack för era svar
Viik: [citat] Nej den är köpt på Bauhaus, men det är nog samma stuga som Polhus.
andy999: Jag har lagt in en matta av "konstgräs" i vår lekstuga. Fungerar bra ännu, inne på 4 året. https://www.bauhaus.se/konstgras-m-dranering-17236
Tomture61: I en innervägg så stänger du ena sidan först , ring elektrikern, isolera och stäng den andra sidan .