A Amrich skrev:
Leca isolerar bara ca 1/5 av mineralull om jag inte minns fel. Det känns lite väl dåligt när man bygger nytt tycker jag. Sockeln kanske läcker lika mycket som resten av väggarna.

I denna tråd löste Gabbe1 det på ett bra sätt tycker jag: [länk]
Tack, jag är rätt nöjd med den lösningen faktiskt ;)
Eftersom jag byggt två garage med ovanstående metod och ett utan så kan jag meddela att det gör en enorm skillnad i upplevd värmeisolering i sockeln.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det där är dock extremt overkill, egentligen behöver du inte ens fästa syllen i lecan alls. Garaget kommer varken tippa eller flytta på sig. Räcker med dra ned några vanliga lättbetongskruv i varje fack genom syllen och i lecan för att väggen ska stå still medans du bygger. Fixerar du med gängstång så är det inte heller någon exakt vetenskap att du får syllen exakt där den ska vara för att väggen ska bli spikrak. Oftast behöver man rikta lite med släggan efter man stomrest. Sitter det med en gängstång så blir det svårt att justera i efterhand.
Att fästa syllen i Lecablocken med lättbetongskruv är absolut tillräckligt, se bara till att inte dra för mycket så att gängorna drar runt i stenen. Du känner när det lyckas eller inte.

Det jag är mer orolig för är hur lecan sitter mot betongen. Jag har murat min lecasyll med bruk mot betongen eftersom det mest är frigolit under (kantelement). Leca med bredd 120 mm, väggstomme också 120. Ser att bruket släpper ganska lätt om man går för hårt åt väggen när man monterar den. Funderar på att sätta dragankare insida leca/vägg på några ställen för att motverka att vindlasten gör samma sak. Bor på vindutsatt plats.

Jag har förhöjd syll i mitt garage men istället för att krångla med leca-block efter att ha gjutit plattan så satte jag högre L-stöd och gjöt plattan 10 cm under kanten på L-stöden. Jag la sen en form runt L-stödet och gjöt den 10 cm höga kanten som väggarna står på. På det sättet får du en snygg ytsida direkt och du får ju också isoleringen från L-stödet hela vägen upp till själva väggen. Tänk bara på att gjut in armeringsjärn så att de 2 gjutningarna håller i varandra på ett bra sätt. .

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Tomture61
Hej igen!

Nu drar jag snart igång garagebygget :D
Jag var och hämtade lecablock (19x19x59) och murbruk idag.
Säljaren rekommenderade bruk Weber gullex M2,5m, funkar det? Eller bör jag byta till Weber 222 mur- och putsbruk B?

Jonssonmicke Jonssonmicke skrev:
Hej igen!

Nu drar jag snart igång garagebygget :D
Jag var och hämtade lecablock (19x19x59) och murbruk idag.
Säljaren rekommenderade bruk Weber gullex M2,5m, funkar det? Eller bör jag byta till Weber 222 mur- och putsbruk B?
Jag köpte putsbruk (B) på byggmax och det funkade

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.