J
Jonna123: Ska bygga garage i souterräng med lägenhet under, hittar inga bilder ritningar inspiration NADA alla är med lägenhet ovanpå...... tips på länkar bilder, någon som byggt??? 40-60 kvm
0 svar · 1,4k läst
Hillpinch
Hillpinch: [bild] Knepigt att köra in bilen då garaget är placerat där bak.
7 svar · 1,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nja, tänkte nog snarare på en sådan här 23x36 mm https://www.byggmax.se/l%C3%A4kt-p08125038 Och skruva i stället för att spika! Bättre för handen/armen och listerna/gipsen :)
12 svar · 3,2k läst
T
tergo: murarsnöre+häftapperat eller så plastar man och glesar en liten bit och för in isoleringen osv
2 svar · 1,8k läst
·
Belmlu
Belmlu: [citat] Okej, tack för svaret!
4 svar · 1,5k läst
goGuru
goGuru: Kompletterar med detta golv som jag har funderat på: https://bolist.se/produkt/golvplatta-hestra-svart-11st/?article=7391520001701 Kanske är det ett bättre alternativ att lägga ut?
1 svar · 3,4k läst
K
KarinDalen: [citat] Ok, ska hålla utkik. Tack för svar!
17 svar · 17,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: 1-2 dygn
5 svar · 2,9k läst
·
S
saiter: Luft/luft blir väl bra. Om du inte vill ha fullvärme i förrådet så kanske du kan värma det med frånluft från gästhuset. ?? //AA
1 svar · 1,5k läst
·
S
saiter: Du vill alltid ha luftning bakom panelen. Risk att panelen ruttnar annars. Räcker med tunna ribbor / läkt. Tex. 12 el. 15mm. Kolla vad din brädgård har. //AA
5 svar · 1,5k läst
·
P
Poxeman: Har för mig att jag räknade med 2,3 ton när jag skulle flytta min friggebod. Är ju bara att räkna ut kubiken på alla virkessorter och sammanställa. Du kan inte rulla den? Funkade förvånansvärt bra för oss.
1 svar · 3,7k läst
Tomture61
Tomture61: Vet ej hur dina ytterväggar ser ut / är konstruerade , det normala är vell att det är tätt uppe och nere . En normal yttervägg som isoleras har en luftspalt mellan ytterpanel och isolering där luften kan röra sig fritt . Nu har du isoleringen dikt mot ytterpanelen , kanske kan funka . Skippa plasten , låt väggarna andas istället . Gränsen går vid ca 200 mm isolering när plast är
1 svar · 2,3k läst
M
mi.59: Tusentack då förstår jag :love:(y)
3 svar · 1,4k läst
F
fsn: [citat] Antingen från byggmax eller eventuellt om det var från Biltema. Jag har haft dom i 8år tror jag. Jag tror det är skit det samma var du köper billigaste möjliga genomfärgade klinker faktiskt. Jag tycker att dom är jävligt bra för priset men jag kör inte kontinuerligt in med dubbdäck. Kör inte in bilar öht annat än för mek. Har faktiskt ett spinnmärke efter dubbdäck men
109 svar · 118,1k läst
·
S
stahre87: Uppskattar 25-30m grävning, utan att ha exakt hubdra koll på vart det går (delar trekammare med en granne)
5 svar · 1,7k läst
simmoa
simmoa: Ja det är möjligt men nu är det så att vi redan har satt upp en del glespanel. Tänkte mer om plasten tar skada av att sitta utanpå glesen istället för på insidan. Har ju sett hur en del "gör-det-självare" gör. Det borde ju iaf bli tätare tänker ja om man sätter plasten utanpå glesen, annars måste man ju skära små bitar för varje zon mellan takstolarna...
2 svar · 765 läst
S
saiter: Om nån av er behöver slipa betonggolv så åk till en hyrfirma typ cramo el. Ramirent och prata med dom. De vet vad du ska ha om du vet vad för resultat du vill ha. (Lägga klinkers eller måla) //AA
20 svar · 8,0k läst
·
S
saiter: Det du har på bilden ser ju bra ut. Är det hos dig eller från webben? Ser bra ut med brädorna med mellanrum och förskjutna på baksidan. Kanske förlänga till höger så du slipper kompostgaller där. //AA
1 svar · 1,9k läst
·
S
saiter: Har du en bild från insidan? //AA
1 svar · 2,0k läst
·
S
saiter: Ja. Kör på som du tänkt. Kommer bli bra. //AA
1 svar · 3,2k läst
·
S
saiter: Det duger inte att bara förankra i plattorna. Lyft bort några plattor och gräv ner färdiga plintar. Ev. kan du använda markskruv istället, men är nog ingen större vinst i ditt fall. Så plintar är mitt tips. //AA
1 svar · 1,6k läst
J
Anonymiserad 122206: [citat] nja där jag är uppvuxen byggdes en brygga med pelare av grova betongrör, minst 150cm i diameter, som fylldes med makadam. De längsta var det mer än 3 m makadam i, de ställdes i försänkningar i botten, som sedan fylldes igen, men ändå flyttade de på sig över tid. Är det utsatt läge i havet är det oerhört svårt att bygga beständigt till rimliga pengar. En gjuten brygga med
2 svar · 1,9k läst
Zuheralex
Zuheralex: [citat] Tack så hemskt mycket
2 svar · 882 läst
R
Rolle85: Jag skissade upp hur min carport ska se ut. Kan nån förklara vilka dimensioner på virket man behöver använda utifrån bilden? Jag bor i södra Sverige (milda vintrar). 7mx3,5m mvh Henrik! Från sidan: [bild] Underifrån: [bild]
0 svar · 3,1k läst
·
A
arena: [citat] Som sagt, ville mest lyfta frågan :) Men jag tänker en solig dag tar ribbtak 50% av värmen, antagligen mer då solen oftast inte står rakt upp. Regn och snö, ja bilen kommer bli blöt men det blir den i carport med öppen sida också. Frost tror jag faktiskt den tar hyfsat bra. Ska hålla koll på dem som bygger såhär och följa upp i höst/vinter innan jag själv ger mig på det.
8 svar · 2,8k läst
·
B
byggaeko: Visst kan du mura själv! Bara vara noga, precis som med allt annat byggeri! Lär dig grunderna via internet, sen är det bara att gå igång, du märker snart hur det funkar.
1 svar · 5,8k läst
D
Dr Jumping Jack: Talvan kan nog detta men det kan finnas andra, när golvet är klart så lägger man de stående reglarna på golvet så lägger man en liggande regel nederst (syll) och en liggande regel överst (hammarband) och sen är det enkelt att skruva genom syll och hammarband in i reglarna med kraftig skruv. Sen reser man väggen och börjar med nästa.
4 svar · 2,2k läst
·
A
AnvändarnamnEtt: Hej! Jag kommer fästa bärlina från altan i timmersyll på huset. Mellan syll och bärlina finns en slät panel. Jag kommer också lägga en distans mellan bärlina och panel innan jag skruvar fast bärlinan i syll med fransk skruv. jag undrar hur man minimerar risken för fuktintrång/vandring i genomföringen(skruven), silikon, syllpapp eller annat? tacksam för tips!
0 svar · 2,0k läst
G
Glabman: Hej, jag har 3tum7 och/eller 2tum6 till väggarna. Det är dimensionen på stolparna och syll och överliggare som jag undrar dimension på. Det är väl så att man fasar kanterna på väggplanken ner till 1,5 eller 1 tum så beroende på 2 eller 3 tumsvägg behöver stolparna vara upp mot 5tum eller hur?
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.