Köpte hus för 3 år sedan, och på tomten finns en redskaps/snickarboda på ca 9 m2. Den är byggd runt 1996. Jag tänker köpa en färdigbyggd Friggeboda på 15 m2, men läser nu att totala ytan för Friggebodar uppgår till 15 m2, per fastighet! Måste jag riva den befintliga (fungerande) bodan, eller finns det (förmildrande) föreskrifter för att den är byggd för så länge sedan? Båda bodarna står 4,5 m (drygt) från tomtgräns. Om den måste rivas/flyttas, hur lång tid har jag på mig att göra detta?

Du kan ju kolla om det med lite tur finns bygglov för den första boden. Annars, om den är byggd som friggebod, så måste du riva den om du vill bygga en ny friggebod.

I princip så blir din nya bod ett svartbygge så fort du bygger den, om du inte först river din bef. bod. Är man extrem paragrafryttare så fortsätter den att vara en svartbyggd bod, även om du sedan river den första boden. Men fullt så tuff tolkning lär nog ingen bygglovsmyndighet tillämpa.

Du har ju även en möjlighet att bygga upp till 30 kvm, som attefallshus, bygglovsfritt. Men då måste du göra bygganmälan.

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
Ibland har jag funderat över om man kan göra så här:

Först bygger man en "friggebod" 10 cm för nära gränsen mot gatan. Därmed är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. När det gått 10 år så är svartbygget preskriberat, om ingen har klagat. Då borde man kunna bygga en friggebod till. Om någon klagar, så är den första boden en svartbyggd preskriberad komplementbyggnad, alltså måste jag ju kunna bygga en bygglovsfri friggebod?

Vet inte om det skulle fungera.

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Först bygger man en "friggebod" 10 cm för nära gränsen mot gatan. Därmed är det inte en friggebod, utan en svartbyggd komplementbyggnad. När det gått 10 år så är svartbygget preskriberat, om ingen har klagat. Då borde man kunna bygga en friggebod till. Om någon klagar, så är den första boden en svartbyggd preskriberad komplementbyggnad, alltså måste jag ju kunna bygga en bygglovsfri friggebod?

Smart, varför inte ... !

H hempularen skrev:
Du kan ju kolla om det med lite tur finns bygglov för den första boden. Annars, om den är byggd som friggebod, så måste du riva den om du vill bygga en ny friggebod.

I princip så blir din nya bod ett svartbygge så fort du bygger den, om du inte först river din bef. bod. Är man extrem paragrafryttare så fortsätter den att vara en svartbyggd bod, även om du sedan river den första boden. Men fullt så tuff tolkning lär nog ingen bygglovsmyndighet tillämpa.

Du har ju även en möjlighet att bygga upp till 30 kvm, som attefallshus, bygglovsfritt. Men då måste du göra bygganmälan.
Tack för din beskrivning!

• Gilla
AFH
  • Laddar…
Du har ju ett bygglovsbefriat attefallshus som du får bygga också?

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Kan det inte försvåra framtida bygglovsansökningar om det finns svartbyggen på tomten?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om det är generellt eller något lokalt hyss här vet jag inte, men de var tydliga mot mig från kommunen i våras. ”Vi kan inte tvinga dig att riva din svartbyggda och planstridiga veranda, men så länge den är kvar kommer du få avslag på alla bygglovsansökningar du kommer in med framöver. ”

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
Tack för era synpunkter och förslag.:) Det finns hopp om, att inte första - och enda - alternativet är att riva, om nu berörd myndighet kräver det!

Lite beroende på hur tätbebyggt det är och vilka grannar man har så är det ibland bäst att inte fråga så mycket.

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
Att ett svartbygge är äldre än 10 år betyder bara att kommunen inte kan tvinga dig att riva det, inte att vad du tillåts bygga därmed skulle nollställas. Så vad som redan är byggt kommer att tas hänsyn till vid framtida bygglovsansökningar.

• Gilla
Rocky 2 och 1 till
  • Laddar…
R Rocky 2 skrev:
Köpte hus för 3 år sedan, och på tomten finns en redskaps/snickarboda på ca 9 m2. Den är byggd runt 1996. Jag tänker köpa en färdigbyggd Friggeboda på 15 m2, men läser nu att totala ytan för Friggebodar uppgår till 15 m2, per fastighet! Måste jag riva den befintliga (fungerande) bodan, eller finns det (förmildrande) föreskrifter för att den är byggd för så länge sedan? Båda bodarna står 4,5 m (drygt) från tomtgräns. Om den måste rivas/flyttas, hur lång tid har jag på mig att göra detta?
Jag kan tänka mig att den bod som redan finns på fastigheten är en friggebod, vid tiden den uppfördes fick friggebodar vara max 10 kvm. Det kan även vara så som någon skriver att det finns bygglov för den befintliga boden. Det är då en komplementbyggnad och inte friggebod. Är det så kan du bygga en ny friggebod som du planerat. Annars finns attefallsbyggnader som får vara max 30 kvm per fastighet. Dessa kräver dock anmälan till kommunen.

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
Jag frågade kommunen någon gång om det fanns några begränsningar för friggebod om man redan hade diverse bodar, men fick beskedet att det skulle det inte göra, så länge inte byggrätten enligt friggebods och Attefallsreglerna var förbrukad fick man bygga. Dock vill jag minnas att jag sett något om att svartbyggen kan hindra senare byggande. De andra bodarna i mitt fall är sannolikt byggda innan det krävdes bygglov för uthus på landet.

• Gilla
Rocky 2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.