Hej, ska bygga trädäck och undrar om det blir ett bra resultat om man fäster bärlinorna (45x195) på stolparna (95x95) med hjälp av vinkel med förstärkning (3x105x105x90mm) och ankarskruvar 40x5 mm impreg +, på det viset som syns i ritningen?

Mvh
Magnus

• IMG_3680.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3619.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3681.png
    Skapa konto
Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker att du ska ha stöd under bärlinan, inte en stolpe på sidan av bärlinan fäst med ankarskruv.

träguiden.se är vettigt att kika på om du behöver lära dej mer

• Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle skruvat bärlinan i stolpen.
Gärna med stöd under bärlinan.

Och kanske istället för stolpe använt 2st 45x95 mot varandra där bärlinan vilar på den ena och den andra går upp bakom.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:

Och kanske istället för stolpe använt 2st 45x95 mot varandra där bärlinan vilar på den ena och den andra går upp bakom.
Att skruva bärlinan i stolpen med ett par 6*120/140 bode fungera om man som du skriver sätter en regel eller plank stump under bärlinan som får bära på plinten

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En billigare konstruktion är ju att sätta en bärande 45 mm regel eller plank stump under bärlinan och en trallstump skuvad med 4,8*55 eller 4,8*75 att hålla ihop det hela med

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Jag tycker att du ska ha stöd under bärlinan, inte en stolpe på sidan av bärlinan fäst med ankarskruv.

träguiden.se är vettigt att kika på om du behöver lära dej mer
Hej och tack! Ja det låter vettigt, jag kör på det! Tack för länk till guiden med👍

FredrikR FredrikR skrev:

Tack för svar och konkreta tips!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M MagnusI77 skrev:
Hej, ska bygga trädäck och undrar om det blir ett bra resultat om man fäster bärlinorna (45x195) på stolparna (95x95) med hjälp av vinkel med förstärkning (3x105x105x90mm) och ankarskruvar 40x5 mm impreg +, på det viset som syns i ritningen?

Mvh
Magnus
Skruva fast bärlinan i stolpen med några 6mm tjocka, o minst 100mm långa. O sätt vinkeln under bärlinan som extra stöd. Den gör mer nytta undertill än på sidan

• Gilla
MagnusI77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.