7 654 läst ·
34 svar
8k läst
34 svar
Skruva trall, dolt eller rakt uppifrån?
Dolt! Färre sprickor, ser betydligt snyggare ut och inga strumpor som fastnar i hålen.
Har skruvat bort och tillbaka kanske 10 brödor pga uterumsbygge och set var inga problem att göra det.
Använde hecos rostfria dolda skruv tillsammans med deras verktyg. Vågar påstå att det går snabbare att använda sådan än skruva vanligt rakt i. Hecos verktyg höll för 16x4.8m trall utan problem. Dock är den lite klen i fastnypningen av brädorna så fick sätta en gummirem runt så den klämde fast hårdare. Betydligt billigare än konkurrenterna så helt klart värt.
Har skruvat bort och tillbaka kanske 10 brödor pga uterumsbygge och set var inga problem att göra det.
Använde hecos rostfria dolda skruv tillsammans med deras verktyg. Vågar påstå att det går snabbare att använda sådan än skruva vanligt rakt i. Hecos verktyg höll för 16x4.8m trall utan problem. Dock är den lite klen i fastnypningen av brädorna så fick sätta en gummirem runt så den klämde fast hårdare. Betydligt billigare än konkurrenterna så helt klart värt.
Nackdelen med Hecos verktyg är att det enbart har styrhylsa för en skruv per sida, ett nästan identiskt verktyg från Fast (Deck tool 2.0) har 2 extra vinklade styrhylsor på varje sida, vilket kan vara bra nära en skarv då man eventuellt vill ha skruven vinklad.M Mike Andersson skrev:Dolt! Färre sprickor, ser betydligt snyggare ut och inga strumpor som fastnar i hålen.
Verktygen finns på många ställen med pris från 368:- till över 1000-lappen, vad jag sett.
Tyvärr klarar inget verktyg 170mm breda trall, då får man bygga om verktyget...
Ja det har du rätt i. Slutet på trallplankan skruvade jag bara snett ned i samma vinkel själv, det gick också men en sned eller närmare kanten hade varit braP Peter787 skrev:Nackdelen med Hecos verktyg är att det enbart har styrhylsa för en skruv per sida, ett nästan identiskt verktyg från Fast (Deck tool 2.0) har 2 extra vinklade styrhylsor på varje sida, vilket kan vara bra nära en skarv då man eventuellt vill ha skruven vinklad.
Verktygen finns på många ställen med pris från 368:- till över 1000-lappen, vad jag sett.
Tyvärr klarar inget verktyg 170mm breda trall, då får man bygga om verktyget...
Jag lade ca 100 kvm 28x120 2021, det mesta i 5 m längd. Använde Camo verktyg och dold skruv A4/C5.
Inga brustna skruvar (det är tydligen viktigt med A4 rostfri som är mjukare).
Camo verktyget gav 5mm springa. Trallen var "halvtorr" vid läggningen, vilket nu när det är torrt ger en springa på 7-9 mm och fortfarande springa på vintern när regnet öser ner.
När jag började läggningen tyckte jag att det var mkt praktiskt att bara förlita sig på 5mm avståndet på Camoverktyget, tills jag upptäckte att nästan alla trallbrädor var bredare på mitten beroende på att dom torkat från ändarna. Det blev 5 mm på mitten och oftast lite mer i ändarna.
Jag tycker inte jag klarar mig utan Camo verktyget. Dels förhindrar det att man drar skruven för djupt och dels så säkerställer den att skruven kommer lagom ner i kanten på brädan. Jag skulle vilja påstå att det är svårt att se skruvarna på mitt trädäck och skulle någon synas så har jag misslyckts.
Inga brustna skruvar (det är tydligen viktigt med A4 rostfri som är mjukare).
Camo verktyget gav 5mm springa. Trallen var "halvtorr" vid läggningen, vilket nu när det är torrt ger en springa på 7-9 mm och fortfarande springa på vintern när regnet öser ner.
När jag började läggningen tyckte jag att det var mkt praktiskt att bara förlita sig på 5mm avståndet på Camoverktyget, tills jag upptäckte att nästan alla trallbrädor var bredare på mitten beroende på att dom torkat från ändarna. Det blev 5 mm på mitten och oftast lite mer i ändarna.
Jag tycker inte jag klarar mig utan Camo verktyget. Dels förhindrar det att man drar skruven för djupt och dels så säkerställer den att skruven kommer lagom ner i kanten på brädan. Jag skulle vilja påstå att det är svårt att se skruvarna på mitt trädäck och skulle någon synas så har jag misslyckts.
Och hur länge hade trallen legat "klar", när du "skruvat bort och tillbaka kanske 10 brödor pga uterumsbygge" ?M Mike Andersson skrev:
Klicka här för att svara