Innan jag kör med cirkelsågen (med den nya klingan) för att kapa av måste ju dessa för långa trallbrädor skruvas fast på plats. Ser då två alternativ:

1) Att skruva fast alla trallbrädor med fullt antal skruvar, dvs. efter att jag sågat av dem alla med cirkelsågen är allt klart.

2) Att skruva fast alla trallbrädor med ett par skruvar, tillräckligt för att hålla brädorna på plats, därefter såga av samtliga brädor, för att till sist skruva fast resterande skruvar.

Själv ser jag ingen fördel med 2) utan känner att jag ska gå på alternativ 1), men jag kanske missar ngt?
Tänker jag rätt?

Tack på förhand.

/Martin

Hej,

Update: Nu har jag sågat med min cirkelsåg för den första frisen, av fyra. Det gick bra. Som jag nämnde körde jag med en ny 48-tandad klinga. Jag körde efter 2) ovan, dvs hade satt fast samtliga skruvar innan.

Det automatiska skyddet över cikelsågsklingan kände jag var i vägen med sin automatiska stängning och riskerade att störa mig under sågningen. Därför tog jag bort fjädern som är kopplad till skyddet, samt, för att vara säker, spände jag fast skyddet i öppet läge med buntband.

Det var lite pill för att få fram exakt rätt avtånd till anslagsbrädan från klingans tänkta linje. Slutligen fick jag fram avstådet till 42 mm.

Tyvärr fick jag dela upp cirkelsågningen på kanske 4-5 sågningar, p.g.a att jag behövde flytta mig framåt och inte hade nåt golv att vila/hasa fram knäna på under sångningen, vilket vid ett tillfälle fick klingan att göra ett litet jack på en bräda vid start, tyvärr. Nästa gång ska jag förbereda lösa trallbrädor som jag kan sitta på under sågningen. Bäst resultat får man nog om man kan såga allt på en enda gång, tror jag.

De sista två trallbrädorna nämast husväggen tog jag med mutlimaskinen, men det var lite nervöst, eftersom man lätt kan få ett hugg precis vid startögonblicket och vips så får man ett jack. Kanske man ska köra manuellt med en japansåg eller liknande?

/Martin

• Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Att manipulera säkerhetsdetaljer på en cirkelsåg ser jag som en ganska dum ide. Hade du hyrt en sänksåg med skena som har splitterskydd mot flisning hade det gått som en dans och du vet exakt vart ditt snitt kommer..

• Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Hej, jag är i samma sits dock ett helt rakt altandäck.
Jag har inte sänksåg och känner inte att jag är exakt nog med cirkelsågen.
Jag tänkte sätta frisen och sedan kapa längderna exakt i kapsågen och lägga in de mot frisen.
Finns det en anledning till att man låter de gå över och sedan kapar rent? Är det ifall inte allt är helt 90 grader och därmed skenar iväg och antingen bli lite glipigt eller skevt efter flera meter eller vad är anledningen?

Vad tror ni om att göra som jag tänkt?

Farstatjej90
Kapar du inte med skena på plats där dom ligger blir det inte rakt?

• Gilla
Mafrhlm
  • Laddar…
M Mafrhlm skrev:
Hej, jag är i samma sits dock ett helt rakt altandäck.
Jag har inte sänksåg och känner inte att jag är exakt nog med cirkelsågen.
Jag tänkte sätta frisen och sedan kapa längderna exakt i kapsågen och lägga in de mot frisen.
Finns det en anledning till att man låter de gå över och sedan kapar rent? Är det ifall inte allt är helt 90 grader och därmed skenar iväg och antingen bli lite glipigt eller skevt efter flera meter eller vad är anledningen?

Vad tror ni om att göra som jag tänkt?
Du kan såga med cirkelsågen efter någonting rakt om du inte har en sänksåg.

• Gilla
Mafrhlm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.