Har lite större tralljobb på gång, men insåg att det snart är 16 år sen jag gjorde det senast Så, tekniken går framåt. Det finns ju fina verktyg för dold, eller nästan dold skruvning idag som jag tror kan fungera bra. Men jag tar ju gärna in lite synpunkter.
tar det längre tid? Är det större risk att få sprickor i trät? Är merkostnaden för verktyg och skruv värt det estetiska?
Hittad den här videon med lite olika verktyg.
tar det längre tid? Är det större risk att få sprickor i trät? Är merkostnaden för verktyg och skruv värt det estetiska?
Jag tycker att det är värt det. Jag har dock inte behövt byta mer än enstaka bräda.
Marginellt längre tid skulle jag säga. Kastade mitt Hecoverktyg all världens väg efter andra brädan. Behövs inte. Inga sprickor tre år senare. Skruven är väl marginellt dyrare.
Jag tror dock att man kommer att svära när skruven ska upp men jag har inga planer på att ta upp den de närmaste 17 åren.
Marginellt längre tid skulle jag säga. Kastade mitt Hecoverktyg all världens väg efter andra brädan. Behövs inte. Inga sprickor tre år senare. Skruven är väl marginellt dyrare.
Jag tror dock att man kommer att svära när skruven ska upp men jag har inga planer på att ta upp den de närmaste 17 åren.
Jag använde Essves verktyg för dold skruvning på min trall på ca 77 kvadrat. Jag är supernöjd med resultatet och skulle lätt använda det igenom jag skulle göra en ny trall. Det går snabbt och smidigt att använda och det är riktigt skönt att få en slät ovansida på trallen.
Detta verktyg? Eller finns det olika?
https://www.bauhaus.se/monteringsverktyg-essve-hds-pro-tool
https://www.bauhaus.se/monteringsverktyg-essve-hds-pro-tool
Jag gjorde ett trädäck för en månad sen och använde Hecoverktyget för "dold" montering. Billigt och bra. Tyckte det har smidigt att använda, även om jag lika lätt skruvade på fri hand där det behövdes.
Det tog lite längre tid än "vanlig" skruvning av trall men det jämnade väl ut sig då jag slapp hålla koll på att skruvraderna hamnade rakt.
Så ja, det estetiska övervägde en lite dyrare kostnad.
Det tog lite längre tid än "vanlig" skruvning av trall men det jämnade väl ut sig då jag slapp hålla koll på att skruvraderna hamnade rakt.
Så ja, det estetiska övervägde en lite dyrare kostnad.
Mycket mindre risk att små barnfötter får elaka stickor om man använder dold trallskruv.Bart skrev:
Har lite större tralljobb på gång, men insåg att det snart är 16 år sen jag gjorde det senast Så, tekniken går framåt. Det finns ju fina verktyg för dold, eller nästan dold skruvning idag som jag tror kan fungera bra. Men jag tar ju gärna in lite synpunkter.
[media]
Produkter som diskuteras: "dold trallskruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
545 kr inkl moms
606 kr
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Hur svårt är det att hitta och skruva upp skruvarna ?
Jag har ibland behövt fixa lite med min trall, tex komma åt rör från stupränna som hade rört sig och lite annat och då behövt skruva upp ngn bräda då och då
Jag har ibland behövt fixa lite med min trall, tex komma åt rör från stupränna som hade rört sig och lite annat och då behövt skruva upp ngn bräda då och då
Förra ägarna la stort tralldäck med dold skruv och det är nog det mest korkade jag varit med om.
Många plankor som slagit sig men som är omöjliga att få upp då man inte får grepp i skruvarna. Även skruvar som gått av och brädor som då rest sig men återigen kan jag inte komma åt att få bort resterande skruvar för att åtgärda.
Trallen las 2020 eller 2021 så det är inte många år gammalt.
Jag skulle aldrig lägga med dold skruv.
Många plankor som slagit sig men som är omöjliga att få upp då man inte får grepp i skruvarna. Även skruvar som gått av och brädor som då rest sig men återigen kan jag inte komma åt att få bort resterande skruvar för att åtgärda.
Trallen las 2020 eller 2021 så det är inte många år gammalt.
Jag skulle aldrig lägga med dold skruv.
Det tar inte längre tid om du INTE använder verktyget..
Det tillför inget när man väl insett att det bara är att skråskruva strax under radien på trallen. I med bladet på morakniven som distans och bara kör.
Totalt omöjligt att det spricker om trallen är av årets modell = plaskblöt.
Och saknar man talang så är det nog svårt att lossa en skruv man inte riktigt ser....
Ser man till att få grepp i torxen innan det är fullt skaft på skruvdragaren så är det inga större svårigheter att lossa dolda skruvar.
Så skippa verktyget men köp extra långa bits så du även kommer åt med att försänka.
Det tillför inget när man väl insett att det bara är att skråskruva strax under radien på trallen. I med bladet på morakniven som distans och bara kör.
Totalt omöjligt att det spricker om trallen är av årets modell = plaskblöt.
Och saknar man talang så är det nog svårt att lossa en skruv man inte riktigt ser....
Ser man till att få grepp i torxen innan det är fullt skaft på skruvdragaren så är det inga större svårigheter att lossa dolda skruvar.
Så skippa verktyget men köp extra långa bits så du även kommer åt med att försänka.
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 455 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 455 inlägg
Jag har haft upp min altan i omgångar i olika omfattning för lite olika jobb både direkt relaterade till altanen men också för annat och varje gång njuter jag av att jag inte skruvade dolt.
Jag väljer en dag när trallen är blöt då spricker det inget runt skruvarna och brädorna är bara att skruva tillbaka när man är klar helt utan att det syns.
Jag väljer en dag när trallen är blöt då spricker det inget runt skruvarna och brädorna är bara att skruva tillbaka när man är klar helt utan att det syns.
Om det där var riktat till mig tycker jag du ska byta attityd. Du har ingen aning om min kompetens.Jarlingar skrev:
Jag har både byggt och rivit mer än gemene man men när träet har svällt över skruvarna som de gjort i mitt trädäck är det nästan omöjligt att ens nå ner till skallen.
Kanske har förra ägaren dragit dem för djupt eller så har jag bara otur med mitt trädäck.
Oavsett får jag i bästa fall fatt i 1/3 av skruvarna och det räcker inte riktigt för att få loss trallen.
Jag har vid flera tillfällen behövt lossa trallbrädor, men jag har ju lyckats dra ned skruven så långt så jag lyckas som bäst få upp varannan skruv. Resterande drar jag genom brädan helt enkelt och drar en ny när det ska tillbaka.