Hmm, ok. Jag hänger inte helt med på Arnes skissar. Jag tycker L-profilen på Arnes senaste bild är vänd åt fel håll eller så missförstår jag något :)

I mitt fall gissar jag att listen med L-profil skulle fästas mot skenans innerkant och bygga ett "tak" över glipan. Se bifogad bild. Är det så ni menar?

• Skiss som visar en springa mellan trall och furugolv med frågan om hur man täcker en 10-15mm glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Hej! Du har nog rätt där, golvet behöver lite utrymme att röra sig. Samtidigt som man vill stoppa fukten. Tänkte ge mig på golvläggningen i helgen och köpa lister idag. Blir nog att klia sig i huvudet lite till...

Ser att jag glömt att redovisa den utlovade bilden på listen över luftspalten. Skall försöka åtgärda det i morgon när ljuset tillåter att man fotar.

• Gilla
justus och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag äntligen fått tummen ur för att posta de utlovade bilderna... Så här gjorde jag med listen vid golvets luftspalt.

Hörn där golvet möter en glasdörr, med en borttagen golvlist som avslöjar luftspår och förborrade hål för eldragning.
Skapa konto

Skruvar man bort listen så ser det ut så här under. Vid skjutpartierna har jag popnitat fast korta läkter för att skruva fast listen. Bilden visar dock inte listen vid ett skjutparti utan vid en vägg där jag skruvat loss den för att uppdragera lite eldragning.

Borttagen golvlist som avslöjar en luftspalt och trälekter med synliga skruvar längs en vägg, redo för eldragning.
Skapa konto

Något ni undrar kring så är det bara att fråga.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
M MikeeSouth skrev:
Intressant tråd. Vi håller på att bygga uterum på trall och vi tänkte behålla trall som golv i uterummet men detta ser intressant ut. Vi kommer isolera under trallen med cellplast och sen kommer vi göra ett snitt i trallen under skenorna för uterummet så att vatten som rinner längs trallen utanför inte rinner in i uterummet utan att det faller ned under altanen. Skenorna kommer stå på trallen. Vi har CC 600-reglat under hela uterummet så egentligen kan vi sätta massivt furu direkt på de tryckta reglarna (antar jag) men om jag nu ändå har trall tänker jag att det är lika bra att ha den i botten - eller blir det dumt?

Kan jag sätta furugolvet ovan på trallen?
Om det går bra, hur löser jag då springan mellan skenorna och furugolvet?

Utreummet är oisolerat från WillabGarden, aluminiumstomme och dubbelglas (vår-höst plus). Vi kommer värma det vid enstaka tillfällen under vinterhalvåret men annars får det vara kallt så golvet kommer utsättas för en del temperatursvängningar.

Se bifogad bild som jag hoppas förklarar lite mer.
Hej
Gjorde ni så? Behöll trallen och la på golv? Något mellan? Vilket golv blev det?
Tänker samma i vår- men en"punchveranda "av gamla englas fönster med dubbeldörr - längtar!

Här kommer mitt slutresultat. Plattjärn i alu som list.

• Aluminiumplattjärn använd som list vid trädäck och glasdörr, med skuggspel och matta i förgrunden.
    Skapa konto
  • Aluminium plattjärn använd som list vid dörrtröskel mellan inomhus och utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Utsikt över trädgård med uterum och trähus, alu-plattjärnslist syns inte tydligt.
    Skapa konto
  • Aluminium plattjärn använd som list vid dörrtröskel mellan inomhus och utomhus yta.
    Skapa konto
Hej!

Har konstruktionerna fungerat bra? Ser ni stora rörelser i furugolvet?

Jag ska ge mig på samma utmaning, fristående uterum med skjutdörrar på nytt bjälklag, isolerat och furugolv. Separerat från altanen, men det ska se ut som att uterummet står på altanen (eller hör ihop med altanen i varje fall)

R rsa skrev:
Hej!

Har konstruktionerna fungerat bra? Ser ni stora rörelser i furugolvet?

Jag ska ge mig på samma utmaning, fristående uterum med skjutdörrar på nytt bjälklag, isolerat och furugolv. Separerat från altanen, men det ska se ut som att uterummet står på altanen (eller hör ihop med altanen i varje fall)
Jag har ett uterum på ca 24 kvm med torpargrund där furugolvet ligger direkt på reglarna. Golvet har legat i fem år i nuläget. Avseende rörelser och liknande så rör det sig så klart, men inget som jag upplevt som ett problem (golvet är skruvat i reglarna, men inte limmat). Däremot så är det ett mjukt och fuktkänsligt golv. Mitt är lutat och vitoljat, men det slits rätt fort. Märken efter vatten och smuts finns lite varstans. Jag behandlar det med såpa med vitt pigment regelbundet, men det tar inte alla märken. Har slipat golvet en gång, men inte helt nöjd med resultatet, kan bero på att det var första gången jag slipat ett golv.

• Gilla
rsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.