Är de någon som monterat rustas terrassmarkis i tak?

Enligt bruksanvisning ska man kunna de, men det står att man ska kontakta fackman.
Vill ha info vilka fästen man ska ha för tak.

//Jimmy

Hej Jimman811,
har precis fått hem mina Rusta markiser (3,6x2,5m med motor). Även jag ska fästa mina i takstolar. Hur löste ni det? Är ni nöjda med markiserna?

Tack på förhand

J Jimman811 skrev:
Är de någon som monterat rustas terrassmarkis i tak?

Enligt bruksanvisning ska man kunna de, men det står att man ska kontakta fackman.
Vill ha info vilka fästen man ska ha för tak.

//Jimmy
Du ska ha ett fäste där du skjuter in markisen i och låser med en skruv i framkant..
Tex..
https://www.dittsolskydd.se/produkt-573-monteringskonsol-kombi-vit
Sedan finns det konsoler till takfot om du behöver justera vinkeln..
https://www.dittsolskydd.se/terrassmarkis/takstolskonsol-5deg-45deg

Mazen Mazen skrev:
Du ska ha ett fäste där du skjuter in markisen i och låser med en skruv i framkant..
Tex..
[länk]
Sedan finns det konsoler till takfot om du behöver justera vinkeln..
[länk]

• Svartmålad takutsmyckning och fasaddetaljer i trä ovanför en vitputsad vägg och glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart metallkonsol med två upphängningspunkter på vit träbakgrund.
    Skapa konto
Tack för snabbt svar
Jo, det har jag beställt från Tyskland och de passar. Men vilken typ av skruv ska jag använda? Fransk, jumbo jetting? Vad är bäst?

Jag funderar på att köpa en terrassmarkis från Rusta och skulle behöva fästa den i takstolarna som har diskuterats här i tråden. Är det någon som har en bild på hur det ser ut när markisen är monterad med hjälp av fästena från Dittsolskydd?

Lasse

Jag beställde mina beslag på Amazon (Tyskland) och det blev hur bra som helst!
Bör vara samma princip med beslagen från Dittsolskydd.
Men gillar själv att mina beslagen är grå så de smälter in med markisen bättre :)

• Gråa beslag som håller en markis över ett fönster, smälter in med husets mörka färg.
    Skapa konto
  • Gråa beslag på en markis monterade under ett svartmålat tak, harmonierar med den grå markisen.
    Skapa konto
  • Gilla
Atrik och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilder!
Det ser ut som att dina takstolar är i princip vinkelräta? Mina lutar 30 grader så jag antar att jag behöver ha ett fäste som är justerbart för att få det att fungera, t.ex.

Justerbart fäste för montering på takstol, lämplig för installation av en Rustamarkis.
Skapa konto

Det hade varit intressant att få se bild på hur montering med det fästet ser ut tillsammans med en Rustamarkis.

Lasse

D Dasa79 skrev:
Jag beställde mina beslag på Amazon (Tyskland) och det blev hur bra som helst!
Bör vara samma princip med beslagen från Dittsolskydd.
Men gillar själv att mina beslagen är grå så de smälter in med markisen bättre :)
Snyggt! Får jag fråga vad du sökte på för att få upp dessa på amazon ?

• Gilla
Dolsson8 och 1 till
  • Laddar…
D Dasa79 skrev:
Absolut!
Tänk på att beställa rätt antal beroende på vilken markis ni väljer att köpa. Finns 1st,2st, 3st att välja på//
[länk]
Tack för detta. Jag tänkte ge mig på o köpa den som är 4.5 meter (eldrivna). Tror du 3 stycken räcker för den ? Hur räknade du ut antalet som behövdes ?

Träaltan med utdragna markiser ovanför fönster, trästolar, blommande rosa träd och en hund i förgrunden.
Skapa konto
Jag har själv exakt den modellen (köpte 3st). Då ska ni ha 3st beslag/markis!

• Gilla
Atrik
  • Laddar…
D Dasa79 skrev:
Jag har själv exakt den modellen (köpte 3st). Då ska ni ha 3st beslag/markis!
Jaha, blev lite förvirrad då jag antog du köpte 3.6x2.5 markiserna. Men då hänger jag med. Får slänga in en beställning i dagarna. Tack så hemskt mycket för hjälpen

• Gilla
Dasa79
  • Laddar…
Jag har precis köpt en 3.6 x 2.5 från Rusta med takfästen. Tänkte fransk träskruv men vilka dimensioner på dessa har ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.