F
Frodda: [citat] Tackar så mycket! Uteplatsen blev 4,2m X 8,4 Ganska enkelt för jag köpte 4,2 brädor. Det blev väldigt stabilt måste jag säga! med 600cc inga problem alls. Mellan stolparna är det 2000cc
21 svar · 17,8k läst
A
Avemo: Jag skulle inte vilja använda en dieselkamin utan skorsten i ett rum där jag skall vistas. Orsaken är att det lätt luktar illa om kaminen inte är i perfekt skick eller om man spiller lite diesel. Med detta sagt så är det varken mer eller mindre livsfarligt med diesel än med fotogen. Livsfarligt blir det om förbränningen sker med syreunderskott så att det bildas koloxid. Detta oavsett
6 svar · 10,8k läst
laidback
laidback: Jag körde också med dom dimensionerna CC60 med kortlingar mellan reglarna när jag lade mitt däck i somras, däcket är helt stumt.
3 svar · 3,8k läst
M
mype: Du skall nog inte lägga fuktspärr av plast inne i konstruktionen om du inte planerar att ha permanent värme. Ja skulle lagt plasten mot marken,sen en luftspalt upp till bjälklag, spika 45x45 på sidorna av bjäklag och lägg cellplast på dessa, sen vindpapp på det innan trall.
4 svar · 11,6k läst
prototypen
prototypen: Vad står på färgburken som lägsta temperatur, följ det. Om det är för kallt så är väl alternativet grundolja och måla till våren ett alternativ. Protte
1 svar · 3,2k läst
G
grungarn: Tack prototypen:)
5 svar · 3,0k läst
titanium
titanium: Kolla vilken garantitid det är på taket. De kan bli spröda och därmed känsliga ganska snabbt. Vårt tak blev snabbt vitt och fick sprickor efter 4 år. Tyvärr var garantitiden 3 år . . . Så vi fick betala ett nytt själva.
5 svar · 14,0k läst
G
gaia: är det tjocka tunga skifferplattor som man kan lägga i sand eller tunna plattor som ska limmas och fogas på en fast underlag typ betonggolv ? Det blir olika utförande som påverkar det slutliga priset. Du kanske snubblar över en parti små gatsten av granit som kan läggas i sand och är okänslig för frost ? :) Gamla tegelhus är alltid fina , tycket jag, som själv bor i en putsad 70
3 svar · 4,4k läst
saturnus
saturnus: 16 kvm är ingen större yta, och är inte plattan fast i något, så går den att lyfta för att få till ett fall. Annars är den inte så svår att mejsla bort, hyr en Cobra.
1 svar · 2,2k läst
B
Benny_Steen: ok, nu förstår jag din fråga. Du tänker helt korrekt. Den främre, mittersta , eller hitersta "bärlinan" behövs ju igentligen inte alls mera än något att agera fäste för skjutdörrar/fönster. vikten bärs ju upp takreglarna som i sin tur vilar på högra och vänstra bärlinan.,
8 svar · 2,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Tycker också granit är vackert. Men huruvdia det passar hos dig är svårt att veta. Det beror på huset, trädgården mm. Vi har inte lagt granit, däremot har vi lagt om en skiffergång. Det var också stora plattor. Eftersom plattorna är så tunga så behövs inte så vansinnigt mycket sand (ej grus) under. Problemet är att få plattorna i våg, minsta lilla ojämnhet så vickar plattorna.
2 svar · 1,5k läst
Totte_S
Totte_S: Enligt min mening är det absolut enklast att ta ner stolparna och såga i en bekväm ställning. Inte lika farligt heller. Rita av ordentligt efter plintjärnen och numrera stolparna så du inte blandar dem bara så är det väl ingen fara. Gjorde nyss en balkong och det kändes enklare att såga på marken än 4 m upp i luften.
1 svar · 1,6k läst
F
FippieFAN: Får man fråga vad Ni har för driftkostnad på Ert spa på ett ungefär?
3 svar · 4,4k läst
Totem
Totem: Jag har inte märkt någon skillnad på min trapp. Den är utan tak, och jag lade nytt trä på den förra året.
5 svar · 10,5k läst
Rrrrr
Rrrrr: De går att stänga locket nästan helt medan man använder den.. tror jag. Så att den fastnar med en halv cm springa kvar typ. Dock ger den ju ändå ingen vidare IP-klass med sladd ipluggad. Men snygg är den! ;)
11 svar · 8,8k läst
P
pbengtsson: [citat] Jag har gummiduk som tätning, hade köpt in Clix till detta först, men med alla vinklar och bristfälliga plåtkunskaper så fick det vara. Men det är inte den gummiduk du har, utan en som heter resitrix http://www.takcentrum.se/00141/00150/ Har en bekant som köpte en gummiduk liknande din på hornbach lade ut den på betongen och sedan gjöt ett nytt lager ovanpå (ca 5 cm). Det blev
5 svar · 3,0k läst
R
roli: Var faktiskt inne på att föreslå ett diagonalt spikband men tänkte att det är nog överkurs..... Men som du säger, det kostar inte mycket att göra det nu. Det går ju också att komplettera i efterhand men då hamnar det på undersidan vilket kanske inte blir lika snyggt som att ha det direkt under trallen. Tror inte att du ens behöver tänka på att försänka det, kommer inte att synas
7 svar · 6,0k läst
·
W
wendtm: Hej! Vi har tänkt byggga en rund altan men jag har helt kört fast med tillvägagångssättet. altanen skall vara ungefär som på bilden, problemet är var jag skall sätta plintar och ifall jag ens skall använda plintar. närmast huset (den gråa delen) är det 27 cm från det upplagda makadammet till undersida dropplåt,längre ut från huset är det´ca 45-50 cm. Vi har tänkt atyt fylla ut
0 svar · 1,7k läst
·
G
Grimjaur: [citat] Nej, vi håller på och bygger en lekställning från scratch, vi har två stycken "plattformer" som är på 1,5-2 meters höjd som ska sammanlänkas med en hängbro eller liknande, och klätterväggen ska då vara på sidan av ena "plattformen". I övrigt har vi inte så mycket annat lämpligt att fästa dem i heller.
12 svar · 24,1k läst
F
Fredsan: Tack för din kommentar! "Dikena" (gjorda av gamla takplåtar från 60-talet) är helt enkelt stora blomlådar där jag ska plantera bambu. I de små lådorna ska jag ha is för att kyla ölen! (in my dreams...) Nej, i de lådorna ska jag lägga dekorsten. Lite lull-lull helt enkelt.
7 svar · 5,3k läst
·
M
mype: Grannen har lagt kanalplast med ojämnt cc mått på takbalkarna och det var inga problem denna vinter, han skottade taket en gång. Så jag skulle nog säga att det kan funka.
2 svar · 7,2k läst
·
J
johangustavandreas: nope, höjden är perfekt! tackar för svaret!
2 svar · 3,9k läst
G
Gustav09: Tack för svaren. Hyrde en riktig såg och gerade, blev bra som fan. :P
4 svar · 3,0k läst
L
l8ol70: Hej Vi håller på att bygger en altan. Trädecket kommer 2 steghöjder upp från marken. Steget blir 360 mm djupt. Nu vill jag ha trappen infälld i decket OCH hörnet fasat 45grader. Någon som kan bistå med bilder på den konstruktionen, då vore jag ytterst tacksam. Har nämligen kommit ihop mig med både fasrsan och mannen ;)
0 svar · 1,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: Limträ blir nog bäst för den spännvidden.
11 svar · 16,1k läst
P
pjkw: Till min friggebod hade jag plintar med justerbara stolpskor, justerbara både i höjdled och hur breda de var.. Men jag förstår inte riktigt problemet.. om du inte hittar nåra som passar är det väl inte värre än att använda L formade beslag, så de kan vara hur breda som helst... Jag funderar på om vi tänker på samma sak... Är det såna beslag du sätter i plint du letar efter eller
2 svar · 2,4k läst
L
Lybbe: [citat] Ja, det blir en bit att köra, men och andra sidan så kan jag inte ångra mig nu. Gjort är gjort. :) Kan dock ha det i åtanke om det skulle bli problem längre fram, eller om man behöver göra något liknande igen. Tack.
13 svar · 18,9k läst
P
petersson79: Hur fungerar det med golvvärme? Ser riktigt nice ut, skulle kunna tänka mig detta i ett kommande uterum med.
1 svar · 6,0k läst
·
haavard
haavard: Enklara och billigare att låta gräset ligga kvar. Blir ju inga problem med fukten så som det kan bli under ett hus.
10 svar · 4,5k läst
peegee4
peegee4: Hej Seglarmange! Själv gillar jag att överdimensionera en aning eftersom kostnaden för det "extra virket" inte blir så oerhört mycket högre. Tittar man i tabellerna så är 3 meter mellan stolphållarna i mesta laget för 195x45 mm (övre tabellen). Nu har ju du inget omfattande regelverk i egentlig bemärkelse men om man sätter spännvidden på golvreglarna till 1,6 meter (145x45 mm
4 svar · 14,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.