Har precis köpt en gammal hurgrund av svensk granit. Skall använda den för att terrassera upp en slänt där jag skall göra uteplats. Hade tänkte kombinera det med betongplattor... men har nu snubblat över ett parti svart skiffer.

Frågan är då - är det snyggt att kombinera en grå svensk granit med svart skiffer? Granitblocken är enormt stora 2 m långa och 50 cm höga och 30 cm djupa. Skifferplattorna är 30x30.

Någon som har provat kombinera dessa stentyper? Tacksam för feedback...

svart skiffer som utegolv en sommardag i söderläge .... blir extremt varmt för bara fötter :). Om plattor har brytyta ( ej slipade,polerade) så är det mindre halkrisk och mindre heta sommartid. Det var de praktiska aspekter :)
Annars tycker jag att det är en fin kombination om det passar till huset i övrigt. Kanske litet för fint för en sommartorp , elegant vid en villa ....
gaia

Tack för inputen Gaia.

Det är eftermiddagssol och kvällssol så jag tänkte att svart granit kan vara en bra värmelagrare...
Det är inte en "elegant" villa utan ett stort gammalt tegelhus som är 120 år gammalt...

är det tjocka tunga skifferplattor som man kan lägga i sand eller tunna plattor som ska limmas och fogas på en fast underlag typ betonggolv ?
Det blir olika utförande som påverkar det slutliga priset. Du kanske snubblar över en parti små gatsten av granit som kan läggas i sand och är okänslig för frost ? :)

Gamla tegelhus är alltid fina , tycket jag, som själv bor i en putsad 70 -åring.
Det fanns från början 28 trappsteg ute av grå tjocka oslipade skifferblock men någon tog bort blocken av någon anledning och ersatte de med klinker ( skifferimitation) på betongunderlag. Klinkerplattor lossnade styckvis efter varje vinter men jag vet faktisk inte om det var frosten eller bara dålig utförande som var orsaken. Gissar på kombination av båda. Nu ligger det trappsteg av i 3cm tjock grå granit och det finns detaljer av svart skiffer runt dörrar.
Som du ser har vi valt liknande färg och material som du satsar på och jag kan inget annat än tycka att det är en bra kombination :).
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.