Totte_S
Ska bygga en enkel balkong enligt bilden. Ca 4*2 m, med en bärlina av limträ 1,5 m från vägg, alltså vill jag ha så att bjälklaget hänger över eller sticker ut eller vad man skall säga, ca 50-60 cm.
Tänker använda 28*120 trall
Infästning mot hus blir antingen i balkskor fästa i regel av samma dimension som bjälklaget, eller liggandes ovanpå regel av samm dim. som bl. Beroende på hur vilken lösning som blir enklast och bäst.
Frågan är om jag överdimensionerar alldeles om jag använder 45*195 (tryckt) på c/c 60 i bjälklaget, eller om det räcker med 170 eller rent av 145?

Den enda nackdelen förutom priset (vilket jag inte bryr mig om nu, handlar om ett par 100-lappar) är att det blir visuellt en tjockare balkong. Men det Kanske inte blir en nackdel, det kanske blir snyggare att se på om det är lite massa i balkongen?

Åsikter mottages tacksamt.

• balkongbjalklag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hejsan. jag hade valt 2"7" det blir jättebra.
men jag hade velat att du gör en kryssning bjälklaget med.
alltså 1m ut från väggen.
då stärker du bjälklaget avsevärt...

mvh
estwing

Totte_S
Du tror på på det alltså. Då håller jag nog ner en tum. Det kändes väl bra med 195 men det är bättre åt det hållet..
Menar du vinkelrät kryssning mot bjälklaget med kortlingar, eller syftar du på diagonaler för att få till vridstyvheten? Eller både och?

du kan då ner 1 tum ja.
japp jag menar vinkelrätt med kryssningen
mvh
estwing

Totte_S
Det går inte så fort, men framåt i alla fall.

Behöver jag göra diagonalsträvor?

Nu när jag kommit så här långt känns det som att det vore bra med diagonalsträvor eftersom det svajar lite om man sliter lite i pelarna.
Frågan är om trallgolvet kommer att styva upp tillräckligt eller om jag skall göra diagonaler?
Det blir alltså endast trallgolv, inte tätt golv med plåt o grejer.

I så fall var i konstruktionen är effektivast/smartast att göra dessa?
Någonstans i bjälklaget, i ett par fack eller tvärs över flera fack?
Eller vertikalt mellan stolparna och bärlinan? Jag har lite limträstolpe över, ska jag göra på insidan ellerutsidan av stolparna?

• balkong.jpg
    Skapa konto
  • balkong2.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Det kommer med största sannolikhet bli styvare när trallen kommer på. Jag tycker att du skall vänta med att sätta dit diagonaler tills du har monterat trallen och efter det ta ställning till om du skall ha diagonaler eller inte.

Totte_S
Jo det är ju skönt att slippa sätta dit en massa onödigt virke.
Men jag funderar på om jag skall kryssa ett spikband på ovansidan av bjälklaget innan jag skruvar trallen. de är ju bara 1mm tjocka så med ett slag av hammaren så är det ju försänkt i reglen. Kostar bara ett par tior också.
Så får det nog bli om ingen kommer med ett argment emot.

Var faktiskt inne på att föreslå ett diagonalt spikband men tänkte att det är nog överkurs.....

Men som du säger, det kostar inte mycket att göra det nu. Det går ju också att komplettera i efterhand men då hamnar det på undersidan vilket kanske inte blir lika snyggt som att ha det direkt under trallen.

Tror inte att du ens behöver tänka på att försänka det, kommer inte att synas på trallen om det är försänkt eller inte.... Då det ändå är lite variation mellan de olika trallbräderna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.