Hej!

Man läser emellanåt i forumet folk som refererar till dimensioneringstabeller för trä. Jag hittade en länk till en som beskriver limträ, men jag har ju nu inte använt limträ utan vanligt tryckimplregnerat virke. Nägon som känner till var man kan hitta en sådan dimensioneringstabell?

Jag har byggt en altan/brygga vid vattnet som är ca 8mx2,6m. Den ligger med långsidan mot vattnet och i bakkant är den försänkt i berg med nerborrade stolphållade. ca 1,6m ut från dessa försänkningar går en bärlina längs hela bryggan som i praktiken bär upp större delen av altanen/bryggan. Den sitter också skruvad på två ställen i berget. Den bärlinan har dimensionen 195x45. Hela bryggan är utan svaj och nästintill helt stum trots överhänget på ca 1m. Nu har jag trots det börjat fundera på om jag tog till för lite när jag 'bara' använde 195x45 i bärlinan under? Jag funderar på att skruva fast en till 195x45 utanpå den befintliga för att förbättra hållfastigheten. Någon som har någon kommentar?

Mvh
/Seglarmange

• DSC04602 byggahusbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hej... ja kan tycka att du skulle använt 45x229 istället..
brukar ALLTID rekommendera denna bärlina till altaner....
du har ett kraftigt uthäng...
mycket bra att du gick upp i dimension från 170 till 195 i golvreglar om jag förstod dig rätt?

mvh
estwing

Håller med om att 1 meters överhäng är i mesta laget - i synnerhet som du bara har en bärlina mellan ytterkanten och den inre fästpunkten, 1,6 meter längre in . Det blir lite hävstång/momentpunkt över det hela. Fast å andra sidan, om du inte upplever något svaj idag, så lär du inte behöva oroa dig för svaj längre fram. Det gäller bara att stolphållarna och golvreglarna är ordentligt fästa i bakkant så att inte hela bryggan tippar över vid tung belastning i bryggans framkant ;)

Om du önskar titta i dimensioneringstabellen, som jag antar att du refererar till, så kan du följa den här länken och sedan klicka på "Dimensionering" (Excel-fil).

Peter

peegee4 skrev:
Håller med om att 1 meters överhäng är i mesta laget - i synnerhet som du bara har en bärlina mellan ytterkanten och den inre fästpunkten, 1,6 meter längre in . Det blir lite hävstång/momentpunkt över det hela. Fast å andra sidan, om du inte upplever något svaj idag, så lär du inte behöva oroa dig för svaj längre fram. Det gäller bara att stolphållarna och golvreglarna är ordentligt fästa i bakkant så att inte hela bryggan tippar över vid tung belastning i bryggans framkant ;)

Om du önskar titta i dimensioneringstabellen, som jag antar att du refererar till, så kan du följa den här länken och sedan klicka på "Dimensionering" (Excel-fil).

Peter
Hej Peter!
Stort tack för ditt svar och länken till tabellen.

För att göra en lång historia kort så finns det problem längre bak som gör att det är svårt att bygga längre in åt land, vilket jag också velat för att få ett annat förhållande mellan den del som är överhäng och den del som inte är överhäng. För att fästa bra har jag borrat ner två stolphållare i stenen/klippan och fäst stolphållarna med ett sikaflex kemankare, som rekommenderades mig av en fackhandlare. Stolphållarna sitter sedan fästade i den bakre bärlinan med en genomgående bult i varje stolphållare. Jag hoppas att det skall hålla :|

Det är klart att det är dumt att kraften som kommer att påverka de bakre stolphållarna, om man lastar på mycket på överhänget, är riktad uppåt, vilket ju måste vara den svagaste riktningen. Men jag måste säga att jag trodde du mer skulle kommentera bärförmågan i den enda regeln på 195x45 som bär upp mitt under? Den sitter också med två nerborrade stolphållare på samma sätt som den bakre gör. Avståndet mellan stolphållarna skulle jag gissa är ca 3 meter. Är inte säker på att jag fattar dimensioneringstabellen rätt, men är det förlångt emellan tror du? Planen var att ha tre stolphållare under den regeln men borren gick sönder av att borra i stenen. (Har ingen ström där nere så jag fick hyra en batteridriven slaghammare). Tror du att det finns en risk att den där 195x45 som bär upp det hela spricker och går av?

Mvh
/Seglarmange

Redigerat:
Hej Seglarmange!

Själv gillar jag att överdimensionera en aning eftersom kostnaden för det "extra virket" inte blir så oerhört mycket högre.

Tittar man i tabellerna så är 3 meter mellan stolphållarna i mesta laget för 195x45 mm (övre tabellen). Nu har ju du inget omfattande regelverk i egentlig bemärkelse men om man sätter spännvidden på golvreglarna till 1,6 meter (145x45 mm väl?) så skulle spännvidden på bärlinan vara runt 2,6 meter. Nu har ju du ganska kraftiga golvreglar (c/c 60?) som egentligen klarar ca. 3 meters spännvidd, så detta hjälper ju upp hela konstruktionen en aning.

Sammantaget skulle jag, med tanke på att bryggan redan är färdigställd, göra som du själv föreslår. Jag skulle limma (PU-lim) en extra 145x95 utanpå bärlinan och sedan skruva ihop det hela. Eventuellt skulle jag också montera ett par strävor mellan bärlinan och den yttre regeln för att minska belastningen från överhänget. Notera gärna att jag inte på något sätt utfört några hållfasthetsberäkningar på din brygga - mitt svar baseras endast på egna erfarenheter kombinerade med tabell-läsande . . .

I den mån du missat det, så finns det vid den tidigare givna länken en enkel beskrivning på hur man kan läsa/använda tabellerna d^_^b

Lycka till nu med fortsättningen!

Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.