11 625 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Isolera träbjälklag på inglasat uterum
Hej,
Jag vill ha tips och kritik, kommer detta att funka?
Vi har en villa från -77 med gjuten bottenplatta. Vi vill göra ett inglasat uterum och ett soldäck. Vår tanke är att göra grunden till uterummet med ett isolerat träbjälklag för att minska kondens och förlänga säsongen något. Glaspartierna ska inte vara isolerade. Träbjälklag och trall ska vara tryckimpregnerat. Det ska inte vara isolerat under soldäcket, enbart under uterummet. Kommer detta att funka, eller är det stora risker med fukt och dålig lukt från det tryckimpregnerade träbjälklaget och trallen? mm mm... Tacksam för kommentarer
Jag vill ha tips och kritik, kommer detta att funka?
Vi har en villa från -77 med gjuten bottenplatta. Vi vill göra ett inglasat uterum och ett soldäck. Vår tanke är att göra grunden till uterummet med ett isolerat träbjälklag för att minska kondens och förlänga säsongen något. Glaspartierna ska inte vara isolerade. Träbjälklag och trall ska vara tryckimpregnerat. Det ska inte vara isolerat under soldäcket, enbart under uterummet. Kommer detta att funka, eller är det stora risker med fukt och dålig lukt från det tryckimpregnerade träbjälklaget och trallen? mm mm... Tacksam för kommentarer
Jag skulle lyfta det mer från marken; samt du kan ej ha luftspalt i överkant då fyller ej isoleringen någon funktion. Sedan vet jag ej om det är bra med isolering under trall, möjligtvis om du kör med cellplast.
Matti_75 skrev:
Ok, tack, kan man ha bjälklaget i tryckimpregnerat och lägga cellplast och fuktspärr i åldersbeständig plast som isolering och trägolv istället för trall?
Du skall nog inte lägga fuktspärr av plast inne i konstruktionen om du inte planerar att ha permanent värme. Ja skulle lagt plasten mot marken,sen en luftspalt upp till bjälklag, spika 45x45 på sidorna av bjäklag och lägg cellplast på dessa, sen vindpapp på det innan trall.
Klicka här för att svara