Nimajneb
Nimajneb: 5m är lååååååååååååååååååååååångt kolla på limträ så kan det nog räcka med 180mm
1 svar · 1,4k läst
T
T2: Ska bygga en liten altan, 4,5 m bred och 4 m lång ut från huset. Kommer fästa en bärlina i betongväggen, se bild. Den kommer att gå framför fönster och dörr, men båda går inåt. Ca 1 meter från husväggen går en längsgående betongklack, utanför ligger en gamal altan. Vi tänkte bara lägga reglarna ut från huset och låta dom vila på betongklacken samt på den gamla altanen. Är
0 svar · 1,3k läst
·
L
larran: Har en befintlig altan som ska kompletteras med plasttak. Jag tänkte byta ut det befintliga staketet + stolpar (byggda av 2st 120x35 samt 1st 70x45) mot nytt. Har tänkt mig att tillverka stolparna av 145 eller 170-virke och följdaktligen en mindre dimension som "mellanlägg". Min fråga är hur man löser övergången, eller kanske genomgången, mellan de horisontella liggarna för staketet
0 svar · 2,3k läst
G
GunvorN: Min väninna har ett tegelhus (men ingen dator) och nu undrar vi om någon kan ge henne ett råd hur hon skall förfara. Veckans skyfall drabbade hennes altan som inte helt täcks av det utskjutande taket. Nu har regnvattnet trängt in i en förmodad spricka i betonggolvet. Golvet har varit täckt av ett plastgaller varför sprickan/sprickorna inte upptäckts. Vattnet har nu trängt ner i
0 svar · 2,5k läst
R
RoughChuck: Det som tyvärr händer är att regeln du skruvar stolpen i kommer att vrida sig lite vid belastning och göra att det känns instabilt.Försök att sätta stolparna så nära ev.infästning för regeln t.ex bärlinor som möjligt.Eller sätt kortlingar där stolparna ska sitta, men då måste ju trallen tas upp förstås och det ville du ju inte.. Ett tredje alt. är ju att försöka slå ner
4 svar · 8,1k läst
V
viktorj: jag brukar lägga en 45'45 längs med bjälkens nedre del på väggen och sedan jacka ur bjälklagsreglarna så mycket som behövs
4 svar · 6,0k läst
M
Mikaelma: Tack för ditt svar! Bara att köra igång!
3 svar · 5,4k läst
V
Vortex: Nu har jag kommit så långt att jag grävt ut för vår nya större uteplats (ca 7x5m). Jag visste innan att huset står på berg och visst var det så även under gräset.. berg överallt! Berget är inte direkt slätt utan det går lite i vågor, där topparna får bli grundnivån för kommande plattsättning, men nu funderar jag på hur jag ska göra med dalarna. På den nu gamla uppgrävda
0 svar · 987 läst
J
jessicai: Det har jag faktiskt möjlighet att göra. Så får det bli. Tack för tips!
4 svar · 1,7k läst
A
Andy_hstad: jag la 190 i framkant och 170 regler över på 1200 cc.Svär far hade samma på sitt ute rum och det håller för c:a 50 cm snö och då har jag bättre fall
3 svar · 1,2k läst
U
Usse15: Själv hade jag nog placerat markduken på marken under singel, sedan för att få en enkel isolering, cellplast mellan reglarna och sedan en fuktbeständig spånskiva som underlag för golvet.
1 svar · 2,1k läst
J
easy: 30cm urkapning ,40cmx20cm skarvplåtar.skruvar avsedda för skarvplåtar
5 svar · 15,1k läst
O
cheetah1: Det är svårt att skarva en bärande stolpe på ett bra sätt, särskilt om man vill ha det lite osynligt. Byt hela, tycker jag.
2 svar · 8,9k läst
Z
ZeroX66: Tänkte isolera under isf så att man förlänger lite, men att sitta vintertid där är ingen plan ännu även om det skulle vara trevligt. Som du skriver så kostar det ju en del mer + värmen. Oavsett så blir det ju rätt kallt ändå pga all glas.
2 svar · 2,9k läst
pinebar
pinebar: Ja. Du ska dividera med läktens bredd + ditt tänkta avstånd. Om du t.ex vill ha 5 cm mellan ska du dividera med 12 (= 5+ 7 cm) 129,7/12 = 10,8. det betyder att du får plats med 10 hela läkt + den första. Men då måste du sedan räkna ut vad avståndet blir exakt om du väljer 10 + 1 läkt. Då dividerar du 129,7 med 10 = 12,97. Sedan drar du bort läktens bredd och får 5,97 som blir ditt
10 svar · 23,5k läst
·
Apprentice
Apprentice: Försök borra av skruvskallarna med ett 4,5mm-borr, kostar inte så mycket att prova.
1 svar · 8,0k läst
E
emaengs: Ok, då behöver jag inte fundera på stolpspjut... Jo det är ju reglen som vrider sig om det är något, och genom kortling mm så blev det ok. I och för sig iden med spjut och en bit stolpe skulle ju funka. Ser hur det blir när jag fått ditt alla stolpar och brädor emellan.. Tack!
9 svar · 6,6k läst
·
cust3000
cust3000: Ni kan följa soffbyggandet i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/150139-projekt-snickra-hoernsoffa-foer-uterummet.html
38 svar · 52,9k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Gör en sökning: stickor lärkträ Ingen rolig läsning. En familj i "byn" fick riva upp sitt golv o lägga vanlig furutrall istället. Men tydligen händer det inte alla så jag hoppas ni har tur
1 svar · 3,8k läst
B
BigGitt: [citat] Visst. Men den ligger för lågt . 30 cm från trädäckets nivå. Får skaffa 20 cm långa bult. Synd...
5 svar · 1,8k läst
·
H
Holpers: Är det någon som har ett färskt tips på billigt bra tyg till uteplatsen. Behöver insynsskydda en hörna lite. Känner till kapellväv eftersom jag haft båtar men det är kanske "onödigt tåligt" för ändamålet. Och därmed onödigt dyrt? 250kr/m Finns det andra snikvarianter? Behöver ca 1x9 meter + trekantigt "tak" på ca 3x3 meter. Måste gå at beställa på nätet.. Ebay?
0 svar · 8,0k läst
Per62
Per62: [citat] Hej! Tack för svaret. Jag ska fixa en bild, men tänkte säga att höjden inte är så beroende. Jag har idag ca 40 cm(!) från betonggolvet (altanen) upp till altandörren, det finns ett byggt trappsteg som man kliver på när man ska in i huset. Med andra ord så tror jag att en regelram med på 50 x 150 skulle fungera perfekt. Blir det fortfarande för lågt så bygger jag ett nytt
2 svar · 1,9k läst
J
Johan_K-son: Ah, kanon tack!
2 svar · 5,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] På 2-3h hinner en snickare köra dit med bilen packa ur verktygen, köpa lite ersättningsvirke, packa ihop verktygen, fakturera. Själva arbetet lär ta några timmar till.Inget ont menat mot hantverkare, ser bara inte din tidsuppskattning som realistisk. Jag skulle utan tvekan byta ut allt ruttet med nytt.
5 svar · 10,0k läst
·
B
BeernuN: Endast fantasin och orken sätter gränserna. Det finns många sätt att göra det på. Fundera på om du behöver ha luftgenomströmning och då inte sätta för tätt. Vad har du för trall? Ta ett material som matchar någorlunda så att det inte ser helt malplacerat ut. Sen kan man ju gå lite bananas och sätta rutmönster, sätta det vinklat nerifrån och upp, uppifrån och ner etc. Lägg
1 svar · 7,1k läst
B
BeernuN: Misstänkte att tanken slagit till. Jäkligt bra ser det ut iallafall.
4 svar · 3,7k läst
J
Jan-Å: Väga av platta för platta är ju inte så lätt som det låter, alltid verkar nån av dom d-a ha sjunkit när man höll på med nån annan :) klart enklare att få en 95x95 i våg i så fall.
20 svar · 9,6k läst
F
Frodda: vill tillägga att jag vet inte måtten..som är tvång! Men jag gjorde så att jag använder mig av 45x45 reglar, och dom skruvar jag i 45X70 reglar.. använder en 45X70 regler för få samma avstånd. Dvs 7cm avstånd per 45X45, vi hade barn här i helgen o en arm kommer igen, men thats it.
2 svar · 1,4k läst
B
BeernuN: Stiligt bygge!
5 svar · 2,6k läst
·
B
J
jonas_720: Okej, tack återigen för din hjälp. Nu börjar jag få lite kläm på hur jag ska göra, bara lite frågetecken kvar att räta ut. Ett av dom är räcke och eventuellt vindskydd. Eftersom vi har husdjur som inte ska gå ut men som gärna får va på altanen så har jag tänkt att bygga ett räcke som inte är helt igenbyggt utan med liggande virke i storlek med läckt eller liknande, med lite
11 svar · 6,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.