Altan & Uteplats
Dr Moureau: I det gamla uterummet hade vi vit kanalplast. Vi skall bygga nytt och tittar lite på alternativ, dock inte helt genomskinligt då det trodligtvis blir för ljust. Vit kanalplast är ok, men känns lite "påbyggnad" över det då alla använder det. Den rökfärgade känns spontant bra, men vill se den "live" så att säga.
Bowman: [citat] Hehehe, det låter ju bra! Nej pdf:en tittade jag inte på, trodde bara det var översiktsritningen jag såg i "första bilden". Nej men det låter bra. Skall kolla in detta! Tack för hjälpen!
kenoro: Den ska alltså ut 2 m till så det blir tre stolpar till. Den befintliga är fäst i huset samt tre stolpar längst ut.
loffes: Du kan inte ha det "nedsänkt" i altanan? Så att det står på marken, grusar och lägger plattor som den vilar på.
Rrrrr: Man får gå lite på känn från fall till fall. Vissa "uterum" är precis lika varma och torra som vilket vardagsrum som helst, medan vissa är kallställda på vintern med bara tunna oisolerade väggar/tak/fönster.
Anna_H: Nä, inte på rak arm, får rota i pappas gamla pärmar isåfall och se om jag hittar nåt kvitto.
Szture: Det är klart du kan göra en skjutport, men den bör då vara upphängd och då har du åtta meter som det måste stå 2 m höga stolpar på (4 meter öppning och 2 m på varje sida). Du bör dela skjutdörren i två delar för göra öppningen enklare. Att ha 2 m bredar dörrar på gångjärn, finns det plats till det? Dessutom finns risken att de "hänger sig" med tiden. Jag skulle i så fall
EBMTJ: Tyvärr är det dåligt med bilder och nu är den undanställd för vintern.
Milkshaken: Ja dom blir grå, men Lärken blir snyggast grå, samidigt som den spricker inte blir inte sträv eller så som tex Teak.... Lärk har ett naturligt impregneringsmedel i sig, och de är mer eller mindre livslångt..... behöver aldrig målas, oljas eller impregneras..
bygga2010: Jag har fått bygglov för att bygga en altan till min vindslägenhet i Stockholm. Är det någon som har tips på en bra firma att anlita för själv bygget?
Blindnit: Detta verkar va det optimala http://www.parans.com/ Men kostar säkert :)
Benny_o_Lina: Ahh, ok.. då vet jag.. hade de lite i tanken men alltid bra att få det bekräftat.
KnockOnWood: Hej matiasginalson, du bör kanske fundera över vilket forum du skriver i: "Här byter KONSUMENTER erfarenheter, tar och ger råd om att bygga och renovera." // KoW
Lars K: Färdiggjutna plintar med järn i, är det ett alternativ, eller blir det för ostadigt. Är c/c 2 m på stolparna max vad som rekommenderas? (vid ca 180 cm plank)
bobbo77: om du kompletterar den undre bärlinan och fäller ner den så får du ju ett extra stöd längs med huset samt behåller resten av konstruktionen
haavard: Från nocken på boningshuset kan du dra ett streck som ligger 10 grader under horisontalplanet. Inom 15 meter från nock måste skorstenen vara högre än strecket. Är du t.ex. 7 meter från nock får skorsten sluta 1,23 meter lägre än nock.
pbengtsson: Att limma ihop 4 st 45x95 ger mycket trä och inte så mycket bärighet som man tror, bättre är om du kan tänka dig offra lite takhöjd på mitten och lägga en bärlina.
Milkshaken: ja dels så känner man ju det, och sen kan det sitta som en liten kassett uppe vid rullen med ett litet "Fjäderbo"...
SgtArdbeg: Grilla isterband låter intressant, vad äter du till det?
Anna_H: Grannen satte stormlyktor på sina altanstolpar, de har ihålig botten. Jättemysigt att tända dem på kvällen/hösten.
Modig: Har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel. Testa att ställa frågan i delforumet "Information och feedback". Eller så kan du kanske skicka ett meddelande till moderatorn för "Altan och uteplats". Jag tror att det är signatur it-snubben som modererar här.
bränski: vi brukar köra 45x170 och vi kör aldrig mer än 1,80 mellan plintarna... men att köra med 195 som golvreglar känns ju fruktasvärt omotiverat. 170 bärlinor och 120 golvreglar är fullt tillräckligt och svajar aldrig om du har max 1,80 mellan plintarna
Milkshaken: är det mycket svåråtkomligt så kan det vara bra med en vanlig enkel punktbläster som man kopplar till kompressor. Men just Hammarlack är min favorit. Det funkar oftast riktigt bra och är starkt som synden.