Hemmakatten
Hemmakatten: Tjocka granithällar, helstensbitar, vore nog snyggt. Hur man gör med underarbetet, gjuter eller annat, vågar jag inte svara på.
1 svar · 1,9k läst
F
Fredsan: Hej Blir inte klok på IP-klassning nu när jag ska ha en belyst spaljé som ska vara en del av en ny altan som jag bygger nu. Kan någon vänlig själ tala om vilken IP-klassning jag ska hålla mig till? Spoten ska vara inbyggd i en liten "låda" i toppen på spaljén och spaljén ska inte finnas under något tak eller liknande. tack för hjälpen!
0 svar · 1,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: Antar det är Tryckt A klassade stolpar.. Då räcker det med lite syll/takpapp mellan, belastningen blir då mindre på skruv/vagnsbultar och borrhålet o A-impregneringen klarar lätt av krypfukten från pappen.
4 svar · 4,4k läst
B
BigGitt: Vänta med slipningen tills det torkat. Du kan skydda det med en pressening eller vanlig folie. Slipa längst plankorna. Första 2 kan tas med svag vinkel. Men sista slip lãngst dessa. Väta/fukt som torkar kommer att resa ytan. Då ãr det bara att slipa en gång till. Gardera er med pressening eller folie. Lycka till!
9 svar · 33,9k läst
F
Frodda: Hejsan Tror det underlättat om du kunde visa en liten skiss eller ett foto kanske?
1 svar · 6,2k läst
A
Amatörbyggaren: Det här var de perfekta svaren. Det passar mig alldeles utmärkt att inte lägga ner energi på ytbehandling. Dessutom tycker jag om grå färg, den är idag lite gulgrå men om jag väntar några år så....
3 svar · 2,5k läst
J
jhenrikj: [citat] *Suck* Sicken amatör...salt är det som gäller för att köttet inte skall fastna....
24 svar · 29,3k läst
saturnus
saturnus: försök att fixa en bild, så blir det lättare att svara
1 svar · 1,8k läst
saturnus
saturnus: Hur går det med altanbygget?
13 svar · 17,1k läst
smiler
smiler: Vart hittar ja rundstav i tåligare trä, helst teak 40-50mm. El om de finns nåt till lämpligare pris. Kommer ha staket av metallstolpar med rundstav som överliggare å några vajrar imellan,
0 svar · 5,3k läst
K
kptzoom: Fina bilder! Det är något sådant jag vill få gjort fast då högre upp i luften med räcke och stooor trappa som man sitta på !
5 svar · 4,6k läst
·
S
snuttensnatten: "På din friggebod får du lovfritt och ej närmare tomtgräns än 4.5 meter (om inte granne skriftligen medger det) anbringa skärmtak över altan som tillsammans med andra skärmtak på din fastighet inte har större yta än 15.0 kvm. Du får lovfritt utföra inglasade väggar för vind- och väderskydd men endast två väggar för att utrymmet under skärmtaket, och mot friggan, skall kunna
0 svar · 6,4k läst
E
esox71: Gött mos. Då kör jag på det d^_^b.
32 svar · 41,7k läst
titanium
titanium: Man kan också borra flera små hål i konsolerna och fästa med korta uteträskruv från undersidan. På så sätt ser man inte monteringen alls från ovansidan. Vagnsbult kan se lite grovt ut men hållbart.
1 svar · 2,3k läst
saturnus
saturnus: Våtrumsspackel var för att det var till ett uterum, som kanske kan bli fuktigt. Men jag tänkte till efteråt, de som säljer färg till båtar/tillbehör (International) har säkert träspackel som funkar. Tror nog att vanligt spackel till trä/fönster (oljebas) funkar. .
3 svar · 13,6k läst
K
KulAttTesta: Hej, Skulle vilja montera fönster som kan dras uppåt och på så vis kunna gömma dem i räcket som täcker altanen. Någon som har några idéer om vart man vänder sig?
0 svar · 3,7k läst
N
Norea: [citat] njae de är lite vinga på sina ställen. tror nog att det kanske inte blir så bra i alla fall att göra så. altanen kommer nog för högt upp i förhållande till dörrtrösklarna.
10 svar · 12,8k läst
T
tryggvas: Vi funderar på att glasa in vår altan, för förlängd sommar. Den ligger inte i markplanet, utan altangolvet utgör tak på garaget. Garagetaket är ett plåttak, ovanpå detta ligger tryckimpregnerade trätrallar, som alltså är golv på altanen. Trätrallarna är färdiggjorda ca 80x100 cm (med luft mellan brädorna). Hustrun vill bara glasa in halva altanen, för att ha kvar ett utrymme
0 svar · 3,4k läst
P
Pongu: Jag har sett de som lägger en regel underst, som är lika lång som trappan är djup, från hus till ytterkant, sedan ytterligare en regel ovanpå denna, som är kortare än den förra, så mycket kortare som plansteget ska bli. Sedan en tredje ovanpå de två förra. Man kan sammanfoga dessa med ett par brädlappar så att de inte glider i sidled förhållande till varandra. Likadant i varje
1 svar · 3,1k läst
·
tihimas
tihimas: [bild] Halvförband. Har du fall mot framsidan på muren så skall du ställa den på ett icke dränerande material. Har du fall bakifrån muren, som fortsätter från muren på framsidan så kan du ställa den på ett dränerande material. Det räcker om du använder ett dränerande material i översta lagret av fyllningsmaterialet. 0-63 i botten av schaktet. Jämna av med några centimeter
6 svar · 5,3k läst
·
saturnus
saturnus: Hej och Tack. Nej nu är tomten plan, detta är på en sida av Rommelåsen. Det som framskymtar där bakom allt bråte är baksidan av garaget. Finns en plats där under tak, för bra att ha gjejor. [bild] [bild]
11 svar · 4,5k läst
Milkshaken
Milkshaken: jag rekommenderar inte mindre än 7 gr lutning...
3 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Bärlina på husgrunden är väl självklart, då följs huset och altanen åt. Men de yttre plintarna måste stå stadigt. Nu har TS betonghålsten så man kanske måste ha längre skruv. Protte
14 svar · 37,9k läst
D
dosken: [citat] Tack! (iofs tror jag inte Stalins högsta prio var hur folk byggde sina altanräcken) /Stolt fuskare ps Självklart aviseras barnfamiljer i god tid före ankomst att räcket är livsfarligt. Vilket kanske kan avvärja en del besök :)
21 svar · 22,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Sätt en plyfaskiva isf ? /K
6 svar · 2,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det får väl föreningen ta ställning till. Rent principiellt så får ju medlemmar med uteplats en större andel av föreningens mark - så det är väl inte orimligt att räkna om andelstalen pga detta... Alla medlemmar bör väl godkänna det i form av en omröstning på en stämma (dvs alla som är där och vill rösta) - det torde iaf vara det smidigaste och mest demokratiska. Man kallar
1 svar · 3,3k läst
E
easy: ett tips anlägg ett grönsaksland i anslutning till erat trädäck.nu kan man gå från altanen ut till trädäcket och hämta grönsaker samtidigt som rådjurend^_^b
0 svar · 933 läst
cust3000
cust3000: Jag beställde från dynakuten.se, kolla med dem.
1 svar · 5,0k läst
D
Daniel Fredricson: Håller på att göra en grillplats, uteplats och plank. På grillplatsen ska det vara stenblock. Blocken längst ut i hörnorna är kapade på mitten och jag är rädd för att dom kan börja röra på sig på sikt. Har fått ett tips att man kan blanda i cement i stenmjölen sedan tidigare. Någon som vet hur stor del cement det ska vara och lägger man blandningen under blocket och en bit upp
0 svar · 8,4k läst
C
ctitech: Jo längre skruv kan ju vara en lösning. Jo jag ska byta skruv, vill inte sitta och trä på nya packningar på de gamla skruvarna.........
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.