16 058 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
Bärlina, dimension
Hej har en liten fundering på dimensioner då det kommer till bärlina/or.
Kommer bygga en relativt stor altan, och kommer behöva sätta en extra bärlina. Regelvirket hade jag tänkt ha 45x145 och som bärlina hade jag tänkt sätta dubbla 45x145, är ungefär 2,20-2,30 mellan varje plint.
Räcker det som bärighet ? eller bör jag sätta dubbla 45x170 ?? Tycker dubbla 145 borde räcka, blir ju ganska grovt !
Vad säger ni ?
Kommer bygga en relativt stor altan, och kommer behöva sätta en extra bärlina. Regelvirket hade jag tänkt ha 45x145 och som bärlina hade jag tänkt sätta dubbla 45x145, är ungefär 2,20-2,30 mellan varje plint.
Räcker det som bärighet ? eller bör jag sätta dubbla 45x170 ?? Tycker dubbla 145 borde räcka, blir ju ganska grovt !
Om du söker lite så hittar du ung 300 trådar om bärlinor och golvreglar. Finns även en xl-tabell att gå till. Storleken på altanen har inget med dimensioneringen av bjälkar att göra, det styrs helt av plintavstånd och dimension på valt virke.
Min snickare som jag rådfrågar säger minst 8" i bärlinor OM plintarna står på max 2 m från varandra vilket är vad han också rekommenderar.
Du har längre mellan plintarna och tänker använda en klenare dimension på bärlinan, så skulle inta jag göra. Har själv en 30 m2 altan som står på plintar med 2 m mellanrum åt alla håll samt 2"8 i bärlinorna och 2"6 i regelverket.
estwing är ju ingen nybörjare heller om Du kollar hans bygge så....
Anledningen är att det inte ska gunga när man går på den, man vill inte ha svikt i en altan.
Det borde gå att hitta tråden med tabellen Nimajneb skriver om, det var inte så länge sen den var aktuell.
Du har längre mellan plintarna och tänker använda en klenare dimension på bärlinan, så skulle inta jag göra. Har själv en 30 m2 altan som står på plintar med 2 m mellanrum åt alla håll samt 2"8 i bärlinorna och 2"6 i regelverket.
estwing är ju ingen nybörjare heller om Du kollar hans bygge så....
Anledningen är att det inte ska gunga när man går på den, man vill inte ha svikt i en altan.
Det borde gå att hitta tråden med tabellen Nimajneb skriver om, det var inte så länge sen den var aktuell.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 439 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 439 inlägg
Han ska nog ha den över en parkeringsyta. Det kanske är 2.5meter över mark..Nimajneb skrev:
Glöm inte bygglov/anmälan
Spänningstabellen säger 70x195 till 3.55meter
Tittar man tabellen för bärbjälkar så säger den ju 95x220 till ca 4.1meter.
Tackar för snabba svar!
Ja bilen skall stå under altanen, som blir cirka 2,40 över marken.
Ja detta kräver bygglov/anmälan, kommer de kräva en konstruktionsritning tro?
Nizze
Ja bilen skall stå under altanen, som blir cirka 2,40 över marken.
Ja detta kräver bygglov/anmälan, kommer de kräva en konstruktionsritning tro?
Nizze
Klicka här för att svara