Tanken är att bygga en altan på befitnlig stenläggning (ca 4,8 x 3,5 m). Jag undviker helst att gräva ur och singla upp och klarar mig bra utan att fästa bärlinor i fasaden.

Lite förutsättningar:
- Stenläggningen är 30 år gammal och "stabil". Stentrappan är dock ranglig så den plockar jag ned.
- Längst in finns en rabatt (se bild). Kan jag gräva ned plintar där och stödja upp resten av konstruktionen med träpelare på syllpapp eller finns det bättre alternativ?
- Bör undre avsatsen byggas som en trappa eller kan man lägga dubbla bärlinor med kortlingar i mellan och skruvreglar ovan?

Tar tacksamt emot tips på konstruktion!
 
  • Stenlagd uteplats intill ett rött hus med utemöbler och en rabatt vid trappan, planerad för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tredimensionell modell av en altan med två nivåer byggd på en stenlagd yta intill ett hus med röd fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
I ditt läge hade jag nöjt mig med att lägga några nya plattor som stödpunkter (för att ramverket ska komma upp lite och slippa ligga i stående vatten). Sedan hade jag bara vägt av antingen med stående regelbitar eller med justerbara fötter i plast.
Plintar hade jag inte brytt mig om. Den lilla biten mot väggen där rabatten är klarar du att ha överhäng på utan extra stöd.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
I ditt läge hade jag nöjt mig med att lägga några nya plattor som stödpunkter (för att ramverket ska komma upp lite och slippa ligga i stående vatten). Sedan hade jag bara vägt av antingen med stående regelbitar eller med justerbara fötter i plast.
Plintar hade jag inte brytt mig om. Den lilla biten mot väggen där rabatten är klarar du att ha överhäng på utan extra stöd.
Stort tack för tipsen! Har du något förslag på avsatsen? Kan jag skruva trallen direkt i bärlinan eller är det bättre att fästa extra reglar in under på något vis?
 
  • Gilla
Börje1950
  • Laddar…
Du kan lägga bärlina och golvbalkar i samma nivå, som jag gjort på min bild nedan. Jag lade in några kortlingar för att ha både hängslen och livrem, men jag är rätt säker på att det funkat även utan dessa.
Träram för altanbygge på grusgrund, bredvid en befintlig upphöjd altan vid rött tegelhus. Verktyg och material syns runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den förhöjda delen mot dörren kan du bygga med en enkel ram som du lägger ovanpå det andra bjälklaget, lite som jag gjort med min trapp på bilden nedan.
Trästomme med trappsteg vid altan mot tegelfasad; golvbalkar och bärlinor i samma nivå, material under altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan är det bara att börja lägga trall.
Trädäck under konstruktion framför ett tegelhus, med en delvis färdig del med tak och möbler, samt en förhöjd trappa mot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit:
Vill du spara lite material och pengar så behöver du såklart inte ha dubbla regelverk hela vägen under den högre delen, utan du kan bygga den i rätt nivå och bara ha ett lägre regelverk för den lägre nivån.
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Du kan lägga bärlina och golvbalkar i samma nivå, som jag gjort på min bild nedan. Jag lade in några kortlingar för att ha både hängslen och livrem, men jag är rätt säker på att det funkat även utan dessa.
[bild]

Den förhöjda delen mot dörren kan du bygga med en enkel ram som du lägger ovanpå det andra bjälklaget, lite som jag gjort med min trapp på bilden nedan.
[bild]

Sedan är det bara att börja lägga trall.
[bild]


Edit:
Vill du spara lite material och pengar så behöver du såklart inte ha dubbla regelverk hela vägen under den högre delen, utan du kan bygga den i rätt nivå och bara ha ett lägre regelverk för den lägre nivån.
Okej, jag får fundera vilken approach jag kör på lägre nivån men kan ju inte skada att stadga upp lite extra. Stort tack ska du ha :)
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
Gör du en väldigt stabil konstruktion så finns väl risken att den blir "vickig" om markstenarna sjunker lite ojämnt. En mindre stabil konstruktion kanske böjer sig istället.

Om du ibland får mycket vatten ståendes på stenarna så är det nog bra att få upp ramverket några centimeter från stenarna och dessutom är nog inte stenläggningen helt plan så det är småbesvärligt att lägga ramverket direkt på.
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 1 till
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Gör du en väldigt stabil konstruktion så finns väl risken att den blir "vickig" om markstenarna sjunker lite ojämnt. En mindre stabil konstruktion kanske böjer sig istället.

Om du ibland får mycket vatten ståendes på stenarna så är det nog bra att få upp ramverket några centimeter från stenarna och dessutom är nog inte stenläggningen helt plan så det är småbesvärligt att lägga ramverket direkt på.
Tack för svar! Jag tänker att jag lägger marksten och terrassfötter ovanpå precis som @Bonzo2000 tipsade om. Läste att fötterna är förhållandevis enkla att justera om altanen skulle sätta sig med tiden.
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
Jag tycker du har fått bra svar av @Bonzo2000 och @melanger och har inget att lägga till vad gäller stabilitet och så.

Att ha den stora ytan i nivå med dörren är väldigt bra att ha om man vill ha ut en barnvagn eller går med rullator!
- Det är också så du har ritat

Det jag vill påpeka är att ganska mycket plan yta går bort med det långa trappsteget. Antingen skippar du det eller så låter du det trappsteget "hänga ut" utanför plattorna.

När jag byggde altan hade jag två "varv" med "åsar". Det närmast marken från huset och ut. De lät jag sticka ut så det blev en lagom trappsteg. Med den konstruktionen för dig är att "varv" nr 2 av åsarna då kommer gå parallellt med din huskropp och då skulle trallen komma att gå från huset och ut. När man sitter inne kommer man alltså kunna se ner i springorna (vilket kan reta en del) men det fiffiga är att du kan ha lite lutning så att vatten rinner av trallen.
 
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Jag tycker du har fått bra svar av @Bonzo2000 och @melanger och har inget att lägga till vad gäller stabilitet och så.

Att ha den stora ytan i nivå med dörren är väldigt bra att ha om man vill ha ut en barnvagn eller går med rullator!
- Det är också så du har ritat

Det jag vill påpeka är att ganska mycket plan yta går bort med det långa trappsteget. Antingen skippar du det eller så låter du det trappsteget "hänga ut" utanför plattorna.

När jag byggde altan hade jag två "varv" med "åsar". Det närmast marken från huset och ut. De lät jag sticka ut så det blev en lagom trappsteg. Med den konstruktionen för dig är att "varv" nr 2 av åsarna då kommer gå parallellt med din huskropp och då skulle trallen komma att gå från huset och ut. När man sitter inne kommer man alltså kunna se ner i springorna (vilket kan reta en del) men det fiffiga är att du kan ha lite lutning så att vatten rinner av trallen.
Hej,

Tack för input. Jag är dock inte riktigt med på vad du menar med varv och åsar? Menar du typ som små trappor på varsin sida om mitten? Har du någon bild på din altan eller annat exempel får du gärna bifoga 😊
 
B Bonzo2000 skrev:
Du kan lägga bärlina och golvbalkar i samma nivå, som jag gjort på min bild nedan. Jag lade in några kortlingar för att ha både hängslen och livrem, men jag är rätt säker på att det funkat även utan dessa.
[bild]

Den förhöjda delen mot dörren kan du bygga med en enkel ram som du lägger ovanpå det andra bjälklaget, lite som jag gjort med min trapp på bilden nedan.
[bild]

Sedan är det bara att börja lägga trall.
[bild]


Edit:
Vill du spara lite material och pengar så behöver du såklart inte ha dubbla regelverk hela vägen under den högre delen, utan du kan bygga den i rätt nivå och bara ha ett lägre regelverk för den lägre nivån.
Jag kikade på terrassfötterna nu och det finns åtminstone 3 olika storlekar varav den största tar 800 kg/st medan de mindre "bara" tar 220 kg/st. Räcker de mindre eller är det lika bra att gå på den större (så länge de inte bygger för mycket på höjden vill säga)?
 
melanger melanger skrev:
Hej,

Tack för input. Jag är dock inte riktigt med på vad du menar med varv och åsar? Menar du typ som små trappor på varsin sida om mitten? Har du någon bild på din altan eller annat exempel får du gärna bifoga 😊
Jag menar för att få en större yta så kan du kan du låta trappsteget mot gräsmattan hänga ut. Skickar en teckning. Kan kanske förklara.
 
  • Skiss av trappsteg som hänger över gräsmatta, visar konstruktion med reglar och stöd, markerad plats för trappsteg och stengång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
melanger
  • Laddar…
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Jag menar för att få en större yta så kan du kan du låta trappsteget mot gräsmattan hänga ut. Skickar en teckning. Kan kanske förklara.
Okej tack för tipset! Får se hur jag gör.. Hade gärna haft trallen i samma riktning som fasaden men kanske blir svårt att få till med din lösning. 🤔
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
melanger melanger skrev:
Jag kikade på terrassfötterna nu och det finns åtminstone 3 olika storlekar varav den största tar 800 kg/st medan de mindre "bara" tar 220 kg/st. Räcker de mindre eller är det lika bra att gå på den större (så länge de inte bygger för mycket på höjden vill säga)?
Jag har själv aldrig använt terassfötter, men jag skulle nog tro att du klarar dig med varianten som tar 220 kg/st, beroende på hur många du placerar och hur tätt de hamnar såklart.
 
  • Gilla
melanger
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag har själv aldrig använt terassfötter, men jag skulle nog tro att du klarar dig med varianten som tar 220 kg/st, beroende på hur många du placerar och hur tätt de hamnar såklart.
Jag har lärt mig cocktail regeln. 4 stadiga gubbar ska kunna stå och samtala i ett rum fullt av prat ==> varje kvadratmeter ska klara 400 kg. Det behöver man inte följa men det kan kanske vara en användbar "tankemodell"
 
  • Gilla
melanger och 1 till
  • Laddar…
Jag har insett att höjden kan bli ett problem.. Har bara 34 cm lite drygt från sten till dörr. Att sätta skruvregel ovanpå bärlina blir nästan omöjligt om man inte går ned till väldigt låga dimensioner. Hur skulle ni göra för att klara höjden men också få med trappavsatsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.