Hejsan jag har en granitskiva som jag skulle vilja använda till ett tillfälligt utekök.
Skivan är 163cm lång och 60 djup.
Jag tänkte ifall man kan sätta eu pallar ståendes på långsidan så bänken blir 800mm hög sedan kapa några och bygga den enligt denna skiss. Hade detta funkat tror ni eller det hade rasat ihop ?
Tänkte skruva ihop allt med järnvinklar.
Möjligtvis att man får lägga en regel mellan pallarna där fram.

• Sketch of a temporary outdoor kitchen plan with granite slab on yellow pallet supports.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med diagonala ”reglar” i bakkant så att det inte viker sig i sidled så lär det fungera utan problem.

krillek krillek skrev:
Med diagonala ”reglar” i bakkant så att det inte viker sig i sidled så lär det fungera utan problem.
Skulle du vilja rita upp en enklare skiss på vad du menar 👍

gustavholm gustavholm skrev:
Hejsan jag har en granitskiva som jag skulle vilja använda till ett tillfälligt utekök.
Skivan är 163cm lång och 60 djup.
Jag tänkte ifall man kan sätta eu pallar ståendes på långsidan så bänken blir 800mm hög sedan kapa några och bygga den enligt denna skiss. Hade detta funkat tror ni eller det hade rasat ihop ?
Tänkte skruva ihop allt med järnvinklar.
Möjligtvis att man får lägga en regel mellan pallarna där fram.
Ser man bilden från sidan?

Det där är stabilt i en riktning, framåt/bakåt i bild.
Men höger/vänster i bild känns ostabilt.
Du behöver minst ett kryss eller en pall i andra riktningen.

• Lös ritning med gul och röd kontur av en konstruktion, ett rutnät till vänster och diagonalt kors till höger.
    Skapa konto
B Bjober skrev:
Ser man bilden från sidan?

Det där är stabilt i en riktning, framåt/bakåt i bild.
Men höger/vänster i bild känns ostabilt.
Du behöver minst ett kryss eller en pall i andra riktningen.
Bilden är ovan ifrån 👍

Bilden är ovan ifrån 👍
Ok. Ja då borde det funka. Då har du stabilitet i båda riktningarna.
Möjligen en tunnare skiva fastsatt mellan pall och stenskiva, då jag antar att stenskivan bara ligger löst uppepå.

B Bjober skrev:
Ok. Ja då borde det funka. Då har du stabilitet i båda riktningarna.
Möjligen en tunnare skiva fastsatt mellan pall och stenskiva, då jag antar att stenskivan bara ligger löst uppepå.
Tänker du att jag kan köra på den layouten jag har men lägga typ ute plywood ovanpå sedan granitskivan på det ?

Tänker du att jag kan köra på den layouten jag har men lägga typ ute plywood ovanpå sedan granitskivan på det ?
Ja, precis.
Det ger lite mer stadga åt "lådan" du byggt av pallarna. Om någon tex knuffar på bordet.
Jämför med en kartong som man vikt ihop till sin lådform. Det är lite flex i den innan man tejpat igen den , då är den stum.

• Gilla
gustavholm
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ja, precis.
Det ger lite mer stadga åt "lådan" du byggt av pallarna. Om någon tex knuffar på bordet.
Jämför med en kartong som man vikt ihop till sin lådform. Det är lite flex i den innan man tejpat igen den , då är den stum.
Såhär ser det ut nu, hade tänkt lägga granitskivan ovanpå trallen.
Kommer dock bara ligga på dem 3 kortbitarna.
Tror ni detta kommer funka eller skiten kommer rasa ihopa ?
Granitskivan är 161cm x 60cm

• Pallar på en trätrall med leksaker i bakgrunden, planerad för att bära en granitskiva. Trädgård och lekplats syns också.
    Skapa konto
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ja, precis.
tolkar din gillning som att det ser bra ut och att det bara är att köra :D

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.