Hej, Jag vill bygga altan med tak och har olika funderingar kring vad som funkar.

Nuvarande situation:
- Befintlig altan har tagits bort för dräneringen, och är inte monterad tillbaka än.
- Dem har nyligen dränerad run huset och grävt typ 1.3m bred och 2 m djup.

Jag tänkte bygga tillbaka altanen och bygga altan med tak (plåt). I framtiden (någr år) vill jag glasa in så att det blir en uterum.

Frågor:
1) Ska jag bygga med impregnerard virke även när jag kommer glasa in och eventuellt isolera sen?
2) Det blir typ 4,6m x 3,6 meter. Hur många plint och stolpar ska jag ha?
3) Kan jag bygga det nu eller ska jag vänta ett år (funderar på dräneringen och grunden som inte har sätt sig)

• Ritning av altan på 4,5x3,5 meter med stolpar markerade. Visar placering av stolpar och höjd från marken till takset, inklusive vinklat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det beror ju på hur det är byggt om du ska vänta eller inte med att återställa altanen. Sitter den i fasaden eller med plintar nära huset (dvs där det är grävt?); har du plintar som står i det grävda diket osv.

Om du har fäst altanen i fasaden och sen har plintar på halva avståndet ut från vägg med bärlina för regelstommen så borde det gå att göra nu utan problem. Du kommer ju att behöva stoplar för bärlinan med den höjden över mark så skulle det sjunka kan du alltid byta dem senare. (Släpp skruvarna, lyft med domkraft och byt, sänk ner och skruva fast)

Angående plintar så skulle jag sätta en bärlina längs huset på knappa avståndet som altanen ska vara ut från huset, så kanske 3,3-3,4 m och en på halva avståndet av det 1,6-1,7 m och en regel som skruvas i husets stomme. Bärlinorna skulle jag sätta på 4 plintar (3 blir lite långt emellan tycker jag).

Tryckt virke är nog bäst, åtminstone i trallen, även om du kommer att sätta glasväggar senare - då får du nog byta det då.

Antalet stolpar beror ju lite på om du redan nu vet vad du ska ha för glaspartier, eller så bygger du för taket nu och får ändra när det blir dags för glasning.

Tack för svaret! Jag tror ditt förslag tider på att man ska fästa bärlina på plint och ha typ 2.3m stolpar som står på bärlina? Tolkar så eftersom du förslår att jag byter ut allt impregnerat virke so fort jag kommer glasa in.

Jag har förstått ska jag montera stolpar >2.5m direkt på plint med stolpskor och fästa bärlina på den och då ska det bli svårt att byta ut allt när man glasa in rummet.

T Testarn skrev:
Det beror ju på hur det är byggt om du ska vänta eller inte med att återställa altanen. Sitter den i fasaden eller med plintar nära huset (dvs där det är grävt?); har du plintar som står i det grävda diket osv.

Om du har fäst altanen i fasaden och sen har plintar på halva avståndet ut från vägg med bärlina för regelstommen så borde det gå att göra nu utan problem. Du kommer ju att behöva stoplar för bärlinan med den höjden över mark så skulle det sjunka kan du alltid byta dem senare. (Släpp skruvarna, lyft med domkraft och byt, sänk ner och skruva fast)

Angående plintar så skulle jag sätta en bärlina längs huset på knappa avståndet som altanen ska vara ut från huset, så kanske 3,3-3,4 m och en på halva avståndet av det 1,6-1,7 m och en regel som skruvas i husets stomme. Bärlinorna skulle jag sätta på 4 plintar (3 blir lite långt emellan tycker jag).

Tryckt virke är nog bäst, åtminstone i trallen, även om du kommer att sätta glasväggar senare - då får du nog byta det då.

Antalet stolpar beror ju lite på om du redan nu vet vad du ska ha för glaspartier, eller så bygger du för taket nu och får ändra när det blir dags för glasning.
Eller kanske menar du att det går att bygga altanen först (i dimension som håller uterum och sen bygga taket/uterum övanpå. Typ ingen direkt länk (säger man så?) mellan stolpar o bärlina?

T
Vi får nog börja med att reda ut vad jag menar med bärlina, reglar och stolpar 😁

Jag tänker att bärlina är en bjälke/kraftigare regel som ligger under ramen och håller upp den, troligen 45x195 eller liknande dimension.
Bärlinorna sätts på plintar och om altanen ska vara upphöjd som ni har så har man korta ben mellan plint och bärlina. Ofta av dubblad 45x120/145 eller liknande dimension.
Ramen, eller bjälklaget, av reglar i dimension 45x145/170 utgör den plattform som trallen läggs på.

För att sen hålla upp ett tak så behövs stolpar och takåsar och något mellan stolparna för att hålla upp dessa takåsar. Stolpar i dimension 70x70, 90x90 eller dubbla 45x95/120 etc, takåsar 45x170/195 etc för att tåla spännvidden och takmaterial, snö- och vindlast.
Mellan stolparna i ytterkant måste det vara en bjälke som, beroende på mellanrum mellan stolparna och lasten, görs i enkel eller dubblad regel, kanske en 45x170/195.

Sen behöver ju taket hållas upp i bakkant (mot huset) och där blir det också planka/bjälke mot fasaden eller stolpar och bjälke.

Jag tycker att bjälklaget ska kunna stå utan stolparna för taket så att ställa dem på/skruvade i bjälklaget är lämpligt.

Frågan om vad som ska byggas i tryckimpregnerat eller inte blir beroende på när du tänker (och faktiskt gör) bygga in med glas. Den är inte avgörande för konstruktion och dimensionering.

• Gilla
Pjmh
  • Laddar…
Jättebra svar. Tusen tack för förklaringen! :)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Du får börja titta på hur du vill bygga och gör en skiss/ritning så du har alla möten och infästningar klart för dig och även bestämma dig för om du vill fästa i fasaden eller inte.
Kolla även lite på glaspartier och dörrar så att du har koll på om det är något du ska tänka på när du placerar stolpar. Det underlättar när du ska bygga om senare.
När du har ritningen så kan du börja titta på dimensionering utifrån dina förutsättningar. Man vill ju inte ha för klent material så taket rasar in, men inte överdimensionera så det kostar mycket mer. :)

Sen är det inte ovanligt för pergola och annat att man överdimensionerar lite för att det ser rejälare ut, inte för att det ska hålla.

Jag har t ex stoplar av två skruvlimmade 45x120 och takåsar av 45x145 även om det skulle räckt med avsevärt klenare virke för hållbarheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.