Hej! Vi är i planeringsstadiet av en uteplats och vill bygga en pegola/gungställning utan tak.
Jag bifogar en bild på ungefär vad vi tänkt oss. Det kommer vara 2,7-3m mellan varje stolpe och det är tänkt som en sexkant, till skillnad från bilden. Vi vill kunna hänga upp sittbänkar/gungor så som på bilden.
Det vi har svårt att räkna på är vilka dimensioner stolpar och överliggare behöver för att vikten inte ska vara något problem.
Där jag hittade bilden användes 6x6inch stolpar, 140x140mm?
Vad tror ni experter?

• Diagram av en åttakantig uteplats med gungor och bänkar längs kanterna och en eldstad i mitten, utan tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar din bild rätt är det max 2 personer på stiibänk/gunga. Då kommer 95*95 C14 stolpar och 45*145 C18 reglar att fungera.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H huggan skrev:
Om jag tolkar din bild rätt är det max 2 personer på stiibänk/gunga. Då kommer 95*95 C14 stolpar och 45*145 C18 reglar att fungera.
Ja, precis. Tack!
Jag kollar runt lite efter stolpar med hållfasthetsklasser men verkar bara hitta märkningen bland obehandlat virke. Behöver jag göra bättre sökningar eller saknar behandlat virke klassificeringen?

K
Ska du bygga med obehandlat och måla, eller tryckimpregnerat? C18 används extremt sällan, så där blir det C24 istället som är betydligt vanligare. Och det gör inget, bara bra. C14 och C24 finns som tryckimpregnerat hos alla bygghandlare

K kniv skrev:
Ska du bygga med obehandlat och måla, eller tryckimpregnerat? C18 används extremt sällan, så där blir det C24 istället som är betydligt vanligare. Och det gör inget, bara bra. C14 och C24 finns som tryckimpregnerat hos alla bygghandlare
Vi har tänkt tryckimpregnerat, kollat hemsidor hos de bygghandlare jag har i närheten men får inte fram C-märkningen på det tryckimpregnerade virket

K
Inget du behöver oroa dig särskilt mycket över. Tryckimpregnerat virke i 45x45-120 är C14 och 45x145-245 är C24. Det är standarden

K kniv skrev:
Inget du behöver oroa dig särskilt mycket över. Tryckimpregnerat virke i 45x45-120 är C14 och 45x145-245 är C24. Det är standarden
Okej! Och 95×95 tryckimpregnerat antar jag då också är tillräckligt starkt?

K
Finns 90x90 limträ tryckimpregnerat som jag hade tagit före 95x95 som är konstruktionsvirke av sämre kvalité

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.