Jag håller på att börja med sommarens altanbygge. Den blir ca 13 x 6.5 meter och kommer löpa längs med huset långsida som är 12 m.
Grunden är 30 cm paddad makadam och altanen läggs på marksten med bärlinor 45x170 och reglar 45x145.
Vi bor i Västsverige så vintrarna är förhållandevis milda.

Så till 2 frågor till detta:
1. Bör altanen läggas helt flytande, eller bör en bärlina fästas i husgrunden också?
2. Vi planerar att bygga uterum på altanen nästa år som blir ca 20 kvm, där bjälklaget är isolerat. Hur löser man detta på en flytande altan? Gjuta extra plintar som uterummet får vila på separat?
 
1. Du kan lägga den helt flytande utan att fästa i huset.
2. För uterummet hade jag gjutit plintar. Minsta lilla sättning så blir det problem med dörrarna annars.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.