Jag har köpt på mig ett begagnat uterum som jag tänkte smälla upp i sommar.
Jag har alla glaspartier och några av bjälkarna men taket måste jag ju köpa.
Jag tänker mig kanalplast, en snickare förordade minst 20mm men min moster som bytte tak på deras altan förra året satte 16mm och det verkar funka för dem så vad är lämpligt?
Sen var det det här med CC-avstånd också. Min moster har 1070mm (vad jag kunde mäta mig till) och snickaren som var här och kikade sa att det brukar vara 1220mm, vad finns det för olika CC att välja på där ute?
Med 1220mm CC så blir det knappt något överhäng på sidorna så 1070 (plus en sektion till) hade kanske varit bättre men jag vill veta alla alternativ innan jag bestämmer mig.
Jag har alla glaspartier och några av bjälkarna men taket måste jag ju köpa.
Jag tänker mig kanalplast, en snickare förordade minst 20mm men min moster som bytte tak på deras altan förra året satte 16mm och det verkar funka för dem så vad är lämpligt?
Sen var det det här med CC-avstånd också. Min moster har 1070mm (vad jag kunde mäta mig till) och snickaren som var här och kikade sa att det brukar vara 1220mm, vad finns det för olika CC att välja på där ute?
Med 1220mm CC så blir det knappt något överhäng på sidorna så 1070 (plus en sektion till) hade kanske varit bättre men jag vill veta alla alternativ innan jag bestämmer mig.
Mitt största tips är att välja ett rökfärgat tak. Dessa är lite mörkare och det blir då inte lika ljust i uterummet. Våra vänner hade ett som inte var rökfärgat och där var man tvungen att ha solglasögon på sig i uterummet. Tycker det rökfärgade vi valde är mycket bättre i detta avseende.
Gällande det övriga måste du som sagt först kolla fabrikat för att veta cc-mått. Vi har ett 16mm. Jag skulle gärna haft tjockare eller allra helst plåt. Tycker det är bökigt att inte kunna gå på taket vid behov.
Gällande det övriga måste du som sagt först kolla fabrikat för att veta cc-mått. Vi har ett 16mm. Jag skulle gärna haft tjockare eller allra helst plåt. Tycker det är bökigt att inte kunna gå på taket vid behov.
Kolla in olika tillverkare för att få cc mått och rekommenderad tjocklek. Tror dom brukar benämna 16mm som typ ”sommar” och 20/32 som ”vår-sommar-höst” eller liknande, så blir det tydligare med tillämpningen.
Vi har kanalplast från Willab Garden, funkar bra. cc 1235mm. Men vill man ha smalare kan man lätt ta en fintandad såg och klyva dem längs med
Vi har kanalplast från Willab Garden, funkar bra. cc 1235mm. Men vill man ha smalare kan man lätt ta en fintandad såg och klyva dem längs med
Utstick fram kallas takfot, och brukar kunna vara mellan 300-500mm. Finns säkert någon standard i HusAMA eller liknande men orkar inte kolla upp..
Hur menar du med utstick på sidorna? Det är ju en profil som glaspartier åker i, både på altan och i takbalken. Och ovanpå den takbalken så sitter ju profilen för kanalplasten. Sen kan du ha vindskivor och vattbrädsbeslag ovanpå dom, så kanske drygt 40-50mm utanför dörrpartierna brukar taket sluta.
Hur menar du med utstick på sidorna? Det är ju en profil som glaspartier åker i, både på altan och i takbalken. Och ovanpå den takbalken så sitter ju profilen för kanalplasten. Sen kan du ha vindskivor och vattbrädsbeslag ovanpå dom, så kanske drygt 40-50mm utanför dörrpartierna brukar taket sluta.
Jag här mätt, räknat och ritat lite nu och om man räknar med ett utstick på varje sida om 400mm så får jag att ett CC-mått på 1093,5mm skulle vara lagom för mig.
Så ett tak med ett CC-mått så nära det som möjligt och sen så anpassar jag bara utsticket på sidorna efter det verkliga måttet om det blir några centimeter mer eller mindre än de 400 millimeter som jag har räknat på.
Så ett tak med ett CC-mått så nära det som möjligt och sen så anpassar jag bara utsticket på sidorna efter det verkliga måttet om det blir några centimeter mer eller mindre än de 400 millimeter som jag har räknat på.
Det löser sig, jag har gjort en ritning:
Vy från söder
Vy från öster
Vy från norr
Vy från väster
Resten av huset är bortklippt här men i vyerna från söder och öster så ligger det i marknivå medans på vyn från öster så är suteränget med och allt står som på en stenmur kan man säga. Även norrifrån är det suteräng men det framgår inte av vyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från söder
Logga in
Skapa konto
Vy från öster
Logga in
Skapa konto
Vy från norr
Logga in
Skapa konto
Vy från väster
Resten av huset är bortklippt här men i vyerna från söder och öster så ligger det i marknivå medans på vyn från öster så är suteränget med och allt står som på en stenmur kan man säga. Även norrifrån är det suteräng men det framgår inte av vyn.
Jag har kollat runt lite mer nu och tagit reda på så mycket jag kan.
Det jag har kommit fram till är att jag vill ha är:
- 32mm tak
- 6000mm långa
- Röktonat
Två av tre är inga problem att hitta men jag hittar ingen som har alla tre.
Nån som har några tips?
Alternativet är väl möjligen att köpa aluminiumprofiler för 32mm tak och sen lägga dubbelt 16mm?
Det jag har kommit fram till är att jag vill ha är:
- 32mm tak
- 6000mm långa
- Röktonat
Två av tre är inga problem att hitta men jag hittar ingen som har alla tre.
Nån som har några tips?
Alternativet är väl möjligen att köpa aluminiumprofiler för 32mm tak och sen lägga dubbelt 16mm?
Klicka här för att svara