Har du några idéer själv? Har du sökt efter bilder på något du gillar? Ska det vara en inbyggd veranda eller öppen med tak och stolpar? (det senare verkar det som med tanke på vad du skriver, men det kan ju finnas olika uppslag)
Om du bara tänker dig en enkel uteplats med tryckimpregnerad trall och solsegel så är det väl rätt enkelt att bygga men om du ska ha ett plåttak så kommer du att behöva dimensionera för att tåla snö och vindlaster så det blir ju en större affär.