Altan & Uteplats
Lutte: Du har ju svarat på din egen fråga, det var väll ett betonghus du hade
Stefan 1971: Hmm, hinta lite hur jag ska göra e du snäll Om jag sätter en 45*45 regel i ett av facken längs stolparna samt kapar överliggaren i 45 grader så borde det fungera eller? :)
Mariecarlsson: Tack Jens, låter ju bra. Har någon annan någon åsikt i ämnet?
seniorkonsult: Någon som byggt en "exklusiv" tät spaljé på en stenmur? Den här är tänkt att göras av stående barkad ene cirka 120 cm hög runt en grillplats cirka 4x 6m. Tänkte borra ned ett armeringsstål (18-22 mm) i granitblocket och ha kraftiga stolpar i hörnen samt binda stående enestörar mellan. Söker bra tips.
bigbula: blir nog bra.hoppas du kapade takstolpar innan du la trädäcket,om du vill ändra på tak i framtiden.eller vill montera markiser typ uteservering. dvs. tillslutande tak,front och väggar.eldrivet. rätt häftigt att ha privat. hög imp.faktor.
Fred vom Jupiter: Vet inte om jag lägger det här i rätt forumdel, men nu kör vi. Två grannar på gatan renoverar sina entrétrappor av betong med en metod som kallas Marmocit med hjälp av firman http://www.betongtrappa.se/ Tydligen lagar man betongen med bruk, lägger på ett lager glasfiberarmerad plast och avslutar med ett lager plast med stenflisor i. Det finns något liknande som heter Duracoat, men är
roli: Om man inte vill ha fall ända ut till vägen så finns ju alltid möjligheten att lägga in brunnar som tar hand om vattnet. Men det känns som om det blir lite sent att diskutera en sådan lösning när plattorna redan är på plats. Funderingar kring lutningar och avvattningens utseende/funktion bör man vara klar med INNAN jobbet påbörjas, tråkigt men sant......
N_Fredriksson: Har en utegrupp som är ca 4 år gammalt. Vi har fått små äckliga djur på det. (mindre än 1/4 storleken på en myra) Tvättat bordet men får ej bort dessa. Någon som har tips på vad det kan vara samt vad jag kan göra för att få död på dessa? Mvh Niklas
Torpalainen: Hej! Har haft ett bekymmer med prickar på lärktrall en gång och då berodde prickarna på metallspån som hamnat på trallen vid borrning i ett galvaniserat stålräcke. Lärk reagerar snabbt med missfärgning på iaf det och säkert på annat med. I det fallet fanns bara en sak att göra och det var att slipa. /Torpalainen
Johan Gunverth: [citat] Hos en lokal järnhandlare på kampanj. Annars verkar det stämma att den inte är vanlig.
Nissepisse: Visst gör 145 skillnad. Även minskat cc = fler bjälkar gör ju skillnad. Dubbel tjocklek är mer än dubbelt så bra, så det är bättre att satsa på tjocka reglar om det finns plats. Kolla här för dimensioneringsstips: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering.aspx Med 2.8m längd, 1.2m cc och 45x170 så hade dock jag sovit gott under enkelt plasttak. Blir det sjukt mycket snö så
Kirderf_78: Hej! Behöver råd inför renovering av en altan från 60-talet. Har läst och sökt men det finns verkligen knappt några råd alls kring denna typ av konstruktion. Altanen består av rektangulära skifferplattor med varierande tjocklek (c:a 1-2,5 cm tjocka) lagda med cement (tror jag kan även bara vara sand under), fogarna cementliknande. Under altanen ligger källarutrymme. Altanen är
FlyHigh: Tack för alla tips. Plintarna gjöts idag, tyvärr kom jag inte något smidigt sätt att gjuta fast en vinkel men stolpskorna är ordentligt fastgjutna, de ligger bara någon halvcentimeter ovanför plintens slut. Jag skall sätta någon form av fäste mellan den inre bärlinan och golvbjälken. På dem yttre sätter jag även en förstärkt vinkel (förutom tvårslån). Anledningen till att jag
bigbula: allt nu för tiden är plast. olika namn bara. som ps. såg i indien kör fortfarande med bomull.. nyaste bland vävar är perfomerad plastväv. kan se ut, men inte in. så fina porer. sen om delar flesta svenska och eu. tillverkare är kompatipla med varandra. finns ett grundsystem. går att plocka delar fram och tillbaka. men säljarna kommer aldrig erkänna detta. om motorer och
AllramEest: Hej! Jag är i behov av reservdelar till vår inglasade altan och balkong. Vi har två stycken inglasningar av fabrikatet Broomé. Dessa lär vara från 80-talet någon gång. Jag har googlat och letat, men inte lyckats hitta någon info om denna tillverkare. Telefonnumrem på etiketterna finns inte heller.... Är det någon som känner till något om denna tillverkare är jag tacksam för info!!
verktygsgurun: Inte mdf...foga o måla hade jag också gjort. Skall du sätta en skiva så ta plywood.
verktygsgurun: Bottenprofilen skall sitta utanför syllen/bottenplattan med cirka 12mm. Detta för att toppskenan skall liva med utsida på övre balk (hamnar lite utanför) 90mm stolpar använder jag aldrig eftersom bottenskenan då hamnar innanför stolpen, blir snyggare anslutning om bottenskenan hamnar helt mellan stolparna.
nimhed: Jag gillade din svängda trappa i första bilden. Som ut som en liten trevlig utmaning.
Drömhus2012: Jag kommer också att göra som du men jag kommer att ha obrännbar vägg direkt bakom och fönsterparti ovanpå den, samma tankar far igenom mitt huvud vad glaspartiet tycker i längden om det. Inget svar tyvärr men jag kommer att göra det i alla fall.
ToRy: Det enda lilla frågetecknet borde väl vara det här med höjden på altanen. Vid en viss höjd över omliggande mark - en höjd som verkar skifta mellan kommuner(?) - krävs bygglov för altan. Kan vara idé att kolla upp så att ni inte höjer över denna gräns och någon sur granne uppmärksammar och anmäler er... För övrigt; Kör hårt! :)
Mattias L.: Mmm låter vettigt! Tack för tipset!
brumbjorn: En sickel kostar ca 70 kr och kan fungera över större ytor. Fast kvistar blir fortfarande inte roligt. För att fixa till ett golv skulle jag nog ta sandpapper på en platta som man kan sätta på ett kvastskaft. En sådan platta man har för att slipa spacklade väggar. Skonsammare än excenterslip för det går i fiberriktningen, och bra arbetshöjd mha skaftet. Skulle undvika limmetoden.
Hoppemums: Ett förlsag är detta: [bild] Två frisbrädor ytterst samt två gemensamma mellan sektionerna.
Mikael_L: [citat] Nja smart verkar det ju inte ... ;) Men vill du ha det visuella intrycket så ska du ev försöka få till det. Tänk på hur träet ska skyddas mot framförallt fukt, men även solljus. Linolja, färg, plåtbeslag, tjära osv osv, el kombinationer av dessa. En del lösningar kommer kräva tätare underhåll. Måla med grundolja och sen färg och skydda mot vatten med plåtbleck ger en