M
matbl: Torka av? Det fanns inget att torka av där jag började efter att hela var klart. Träet var torrt och jag la på väldigt sparsamt. Eller hur genast menade du?
5 svar · 22,9k läst
K
Kjell_G: Spännande! Här blåser det till ibland, nåja, vi får se. Har också funderat på att stabilisera upp det hela och är på jakt efter ett galvat rör. Det kan man sen använda till att piska mattor (nån som minns den gamla konsten ;)
19 svar · 8,4k läst
·
K
Kalasclas: Jag har en Weber OneTuch Premium som jag använder en del till att röka kamben, fläkskött osv, drömmen är ju en riktig rökgrill nån gång, men det finns det inte pengar till närmsta åren, så vad kan man hitta på för att få Webern så bra som möjligt. Jag brukar ha briketterna i ena hörnan så kan jag fylla nästan halva grillen med kamben och godsaker. Har egentligen två problem
0 svar · 2,0k läst
L
lindab: För ca 2 år sedan byggde vi våran inglasade altan. Virket vi använde till golvet var tryckimpregnerat trä, som vi nu har tänkt att försöka göra något med. Jag funderar på hur det kan bli att skura det med vitsåpa. Är det någon som vet om det kan funka? Det vore fint att få det lite vitare, men ändå att träet syns igenom!
0 svar · 2,0k läst
R
roli: [citat] Att det skall vara så svårt att använda stor bokstav i början på ALLA meningar........:x:x:x
5 svar · 13,5k läst
gstv
gstv: Största paketen ligger nog på ca 800 löpmeter. Kring 650 meter är nog standard. Har aldrig sett paket över 1000 meter med tryckt 28x120, det skulle bli alldeles för tungt att hantera.
7 svar · 28,2k läst
R
Roland112: nu blir de till att åka o köpa en presenning som får skydda om de regnar...
21 svar · 30,9k läst
·
J
Johansson: Jag vet inte vad det är för sorts färg, men jag hade använt mig av samma färg som man han när man målar hussockeln.
2 svar · 6,7k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Glöm inte taksnöraset på våren, det har tagit tusentals dåligt dimensionerade/förankrade altantak. Bilder kan du väl visa på huset med taklutningar osv.
4 svar · 3,0k läst
C
corre: Bärlinor och plintar ser bra ut. För att fästa in reglerna till trappan kan du antingen använda gaffelankare och låter reglerna hänga ifrån yttre golvreglen.http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Gaffelankare-48-mm-FZV-15-mm-87827/ Eller skruva ett förband med två 45*70 som hänger ned och har golvreglen mellan sig. Då blir den del av konstruktionen, hänger i
5 svar · 16,4k läst
·
R
Roland112: trallen jag oljade var skurad för ett par veckor sedan så den var mycket ljus och torr, den sög som en svamp, hann bara pensla på så sög de in och torkade direkt så jag gick aldrig och eftertorkade då de inte fanns nått att torka upp. Denna trall är under tak så de kan inte regna på den. Däremot min andra altan som jag också oljade och som visar bilden längre upp gick inte så bra,
5 svar · 7,2k läst
kysan
kysan: [citat] Helt riktigt, men vågar inte yppa det sedan skyltkillen som hyr av mig jobbet sa att det var bara för riktiga amatörer, han sätter hela skyltfönster med skrapa utan bubblor :)
6 svar · 6,8k läst
D
Drömhus2012: Sätter man vangstycket i diagonalen så blir stegen längre just där. En gerad bräda i 45 grader blir1.414ggr längre i gerningen i förhållande till bredden på brädan, därgör måste vangstycket ha längre steg.
13 svar · 10,6k läst
·
V
vectrex: [citat] I teorin är nog aldrig krysskolvning bättre än kortling. Detta förutsatt att man har perfekt anslag mellan kortling och regel. I praktiken så är dock inte reglar helt raka, särskilt inte om man gör det vid renovering, alltså efter att reglarna fått torka under många år inomhus, dom är ofta lite vridna och kupade etc. Då blir det ofta bättre med krysskolvning eftersom det
19 svar · 47,4k läst
·
V
verktygsgurun: Är det bara 5mm så funkar det med att kapa skenan. Men du bör kapa den ytterligare 3-4mm så du får plats med cellgummitätningarna.
2 svar · 2,9k läst
eddie_bergh
eddie_bergh: [citat] Gör om gör rätt, fortsätt med trädäcket till asfalten?
4 svar · 6,1k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Köpte ett hus med altan på ett betongtak över en källare (inte direkt över garage men likadant). Taket var otätt så det regnade mer i rummet under än över. Totalsanerade med slipning av betonglagret, tätfolie som i ett badrum och nya klinker. Nu är det helt tätt och fint. I två svåra regnperioder.
0 svar · 1,5k läst
A
A-Man_08: Jag hade inte lagt dem helt utan mellanrum utan kört med en tumstock sticka ned bladet emellan brukar funka så har man lite spel som knappt syns.
7 svar · 4,4k läst
S
Summersuncet: Tack så mycket för tipset.
4 svar · 3,8k läst
·
fgo
fgo: Liten snabb koll på forumet verkar det ligga mellan 3-8 mm nedböjning. Så jag skulle satsa på det lägre värdet. Tror att du kommer få ett bra svar av gstv, så det löser sig säkert ;-)
6 svar · 7,2k läst
·
M
Mad_Man: Tackar, då får det bli så!
3 svar · 2,7k läst
J
Joeha: Roli: Tack för svar! Började faktiskt precis att bocka till några sådana, och det ser ut att bli jättebra! Tack för tipset!
2 svar · 1,6k läst
·
R
Roland112: ja den verkar bra men priset avskräcker då jag har en ca 50-60kvm2 att måla plus staket. Därav min undran om lasyr.
2 svar · 2,0k läst
P
pettervikman: Jag har bestämt mig för att reglar och sätta soppköket över väggen. Tänkte mig 28x120 som reglar och sedan 45x45 som spjälor, allt ntr-ab tryckt virke. Plåt på toppen av muren. Finns det skäl till att inte klä in vägen med tryckt virke? Min tanke var att det skulle vara underhålls fritt.
3 svar · 2,1k läst
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Jag skulle satt den i samma höjd med räcke runt och trappa framtill eller vart man nu önskar! Kanske trappa åt bägge håll men räcke imellan?
3 svar · 2,2k läst
·
A
andy_999: Har en altan där det finns en slänt längst långsidan. Tips på en bra "mur" som stoppar lite jord som faller ner? Helst inte stenmur då jag använt detta på flera andra ställen och vill jobba med något enklare här- byggtimmer? Handlar om kanske 40cm höjd [bild]
0 svar · 4,0k läst
·
R
roli: Håller med Larsa, då han redan har gett svaret.
2 svar · 3,8k läst
·
Remne
Remne: [citat] Tackar, ja det är Cosa 45...i ett set med 20 lampor och dimmer.....
9 svar · 12,6k läst
·
A
ArneTW: Det blir bra om du lägger en trädgårdsplatta i botten på hålet för att sprida ut lasten lite. mvh ATW
2 svar · 3,5k läst
D
Dempan54: Vi skall bygga en grilluteplats där det är risk för mycket fukt! Vad rekommenderas för material förutom tegel till Grillen?? Har nån nåt bra byggtips?:D
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.