När jag gjöt plintarna till nya altanen var jag uppenbarligen för trött på slutet. Faktum är att en av plintarna nu ligger för högt i förhållande till fasaden.

Jag kommer att använda mig av 220 som bärlina med löjligt tätt mellan plintarna (c/c 150 cm, fråga inte varför) och c/c 230 cm mellan plintraderna med 170 som golvreglar. Jag vet, däcket kommer att bli fånigt stabilt.

Med tanke på överdimensioneringen av bärlinorna borde det väl inte vara något problem att jacka ur bärlinan för att kunna kompensera för den för höga plinten? Tänker mig att ta bort max fem cm så bärlinan blir 170 just över plinten. Det är en hörnplint och jag hade tänkt att låta bärlinan sticka ut 30-40 cm.

Mikael_L
Gör du så.

Jag kommer sen och hjälper dig att hoppa på altandäcket för att försöka avslöja dess svagheter.
Ja just det, jag har en rundlagd polare på 150 pannor, han får också komma med ... :D

Utan att vara snickare så gör jag bedömningen att det blir helt OK.

Det går utmärkt!

Kapa av plinten?

Det blir till att jacka ur bärlinan. Att kapa en gjuten plint som 80 cm under markytan är förankrad i berget och har stolpjärn ingjutet ids jag inte med. :)

Beroende på utrymmet du har att spela med i stolpjärnet hade det ju gått att kapa av den och svetsat fast den på rätt höjd. Men det kräver ju att du har svets och svetskunnig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.