9 113 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Lurad? - fått gammal trall
Jag hade satt dom kloss an kommer ändå bli glippa när solen kommer sen =)
Mvh
Cm
Mvh
Cm
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Typ en vinkelhake då, ca 1 mm.
Frågan är vad jag kan läsa väldigt debatterad. Men det finns också några, om än inte många, exempel på personer som fått problem när de lagt kloss an och trallen inte torkat isär. Där vill jag inte hamna. Jag har lärk på en bro, som nästan sväller till 0 mellanrum under höstsmånadernas regn.
Vad brukar riktigt torr 120 trall sluta på, går den ned mot 115 mm när den torkat färdigt eller?
Frågan är vad jag kan läsa väldigt debatterad. Men det finns också några, om än inte många, exempel på personer som fått problem när de lagt kloss an och trallen inte torkat isär. Där vill jag inte hamna. Jag har lärk på en bro, som nästan sväller till 0 mellanrum under höstsmånadernas regn.
Vad brukar riktigt torr 120 trall sluta på, går den ned mot 115 mm när den torkat färdigt eller?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag var precis ut och mätte på min altan som jag byggde för 17 år sen.
Den är helt tät på vintern och torkar på sommaren med springor på 3-7mm som följd.
Alla trallar är inte av samma kvalite, olika växt då trä är levande.
Jag hade hållit trallen fuktig med slang och lagt kloss an.
Den är helt tät på vintern och torkar på sommaren med springor på 3-7mm som följd.
Alla trallar är inte av samma kvalite, olika växt då trä är levande.
Jag hade hållit trallen fuktig med slang och lagt kloss an.
Det är inte så kul om trallen sväller ihop på vintern. Regn och snöslask stannar kvar länge då. Vi la trall med 3mm mellanrum, och den trallen var "färsk" så att de kom vätska ur visa plankor när jag skruvade. Trots det sväller den ihop helt på senhösten, vilket orsakar lite vattenansamlingar =(
Redigerat av moderator:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det är lättare att jobba met torr trall, men jävligare att gå på med breda springor.
Nästa altan jag bygger ska jag inte bygga med 28x120 utan med 28x95 istället för att minska springorna när jag använder altanen på sommaren.
Japp den sväller och blir tät, men endast då jag inte använder altanen, ju längre det ligger snö på altanen ju längre håller den då den skyddas från solljus.
Nästa altan jag bygger ska jag inte bygga med 28x120 utan med 28x95 istället för att minska springorna när jag använder altanen på sommaren.
Japp den sväller och blir tät, men endast då jag inte använder altanen, ju längre det ligger snö på altanen ju längre håller den då den skyddas från solljus.
Klicka här för att svara