2 121 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Sexkantsträskruv och plastplugg i betong ?
Ska fästa 70x70 stolpar till ett räcke i en betongtrappa. Montagebredd blir totalt 100(stolpe 70 + distans 30).
Fungerar det bra att fästa stolparna med sexkantsträskruv(fransk skruv) med plugg i betong eller blir det för klen infästning? Dimension jag tänkt är 10x160.
Andra alternativ är expanderbult eller gängstång med ankarmassa. Expanderbult hittar jag ingen lämplig längd och ankarmassa verkar bökigt.
Passar sexkantsträskruv 10mm i en 12 plugg?
Fungerar det bra att fästa stolparna med sexkantsträskruv(fransk skruv) med plugg i betong eller blir det för klen infästning? Dimension jag tänkt är 10x160.
Andra alternativ är expanderbult eller gängstång med ankarmassa. Expanderbult hittar jag ingen lämplig längd och ankarmassa verkar bökigt.
Passar sexkantsträskruv 10mm i en 12 plugg?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Gängstång och ankarmassa eller expanderbetong. Om det är ett räcke skall du inte tulla på säkerheten.
Jag hittade M12 expanderbult. Överdimensionerat men det enda som fanns med lämplig längd. Hur nära betongkant vågar man sätta en expander, duger 50 mm som minimum?
Räcket är mera av estetisk karaktär, ca 40 cm ner till marken. Det kan i och för sig göra rätt ont ändå
Räcket är mera av estetisk karaktär, ca 40 cm ner till marken. Det kan i och för sig göra rätt ont ändå
Vad är det för expander som du har köpt? Är det ett känt märke typ Hilti eller likvärdigt så kan du gå in på märkets hemsida och få reda på rekommenderat kantavstånd. Kan skilja mellan olika märken, expandertyper och betongkvalitet så det är svårt att säga om ditt föreslagna 50 mm är ok, men en typ av Hiltis 12mm expanderar kräver minst 55 mm......
Är det bra betong och ett trä räcke räcker 50 mm till kant bra men ska man kunna dra skruven max vill man nog ha lite mera till kanten men så hårt lär du inte kunna dra trä räcket.-JC- skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden