5 291 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Hur dimensionera balkong med utstickande del?
Har en existerande balkong där det är hög tid att byta både räcke och trall, men jag tänkte ursprungligen behålla det existerande bjälklaget. Nu har jag dock börjat fundera på att passa på att bygga ut den när jag ändå är igång, och undrar då hur mycket jag egentligen kan bygga ut?
De existerande bjälkarna är i ena änden fästa i fasaden och i andra änden vilar de på en bärlina som hålls upp av stolpar. Stolparna och bärlinan är ganska ordentliga, 3st 95x115 stolpar, runt 3m höga och cirka 2m mellan dem. Bärlinan är 2st 45x300 (tror jag, ganska rejält stora i alla fall) fästa på var sin sida om stolparna. Golvbjälkarna är 45x170 och cirka 2,2m mellan fasad och bärlina, cc60 mellan bjälkarna.
Jag vill behålla stolpar och bärlina, och ha samma dimension och cc-mått på bjälkarna, men låta bjälkarna gå ut en bit förbi bärlinan så balkongen sticker ut längre än tidigare. Finns det någon dimensioneringstabell som visar hur mycket en sådan konstruktion kan hänga ut utan att bli instabil eller utan att börja flexa så mycket att det stör? Kan 1m vara möjligt, eller kan jag bara få till 50cm extra?
De existerande bjälkarna är i ena änden fästa i fasaden och i andra änden vilar de på en bärlina som hålls upp av stolpar. Stolparna och bärlinan är ganska ordentliga, 3st 95x115 stolpar, runt 3m höga och cirka 2m mellan dem. Bärlinan är 2st 45x300 (tror jag, ganska rejält stora i alla fall) fästa på var sin sida om stolparna. Golvbjälkarna är 45x170 och cirka 2,2m mellan fasad och bärlina, cc60 mellan bjälkarna.
Jag vill behålla stolpar och bärlina, och ha samma dimension och cc-mått på bjälkarna, men låta bjälkarna gå ut en bit förbi bärlinan så balkongen sticker ut längre än tidigare. Finns det någon dimensioneringstabell som visar hur mycket en sådan konstruktion kan hänga ut utan att bli instabil eller utan att börja flexa så mycket att det stör? Kan 1m vara möjligt, eller kan jag bara få till 50cm extra?
Jo så är det ju, och hur den nuvarande infästningen är gjord vet jag inte exakt. Bjälkarna går in igenom panelbrädorna så min misstanke är att det på ett eller annat sätt är fäst i husets reglar eller mellanbjälklag. Men om jag förutsätter att det går att få dit någon form av antingen balkskor eller vinkelbeslag är det då en tillräckligt stadig infästning för att man ska kunna ignorera den delen vid dimensioneringen och bara räkna på hur mycket balkarna flexar vid överhänget?
Tycker det borde finnas några tabeller där man kan slå upp detta, hittar gott om tabeller för spännvidd när det är två fästpunkter men just överhäng verkar mer ovanligt...
Tycker det borde finnas några tabeller där man kan slå upp detta, hittar gott om tabeller för spännvidd när det är två fästpunkter men just överhäng verkar mer ovanligt...
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Detta är lite intressant, har sökt vidare och hittar verkligen ingenting som visar det jag behöver, kan det verkligen vara en så ovanlig frågeställning? Har till exempel kollat på de dimensioneringstabeller som finns på Träguiden , och även där hittar jag bara tabeller för situationen där en balk har stöd i båda ändarna. Känns dock ändå som att informationen måste finnas någonstans, skulle jag gå till en konstruktionsingenjör och be om en beräkning på det så skulle ju han garanterat kunna få fram informationen någonstans.
Det går att räkna på utan problem. Du måste bara ha Eurokoderna samt lite annat för att kunna göra det. Att hänga ut så lite som du vill är inget problem bara du löser infästningen inne vid väggen på ett säkert sätt. Det räcker inte bara med balkskor, du måste ha något som förhindrar att det lyfter.
Ok, så vad du säger är alltså att förutsatt att jag får infästningen i huset stabil så är det inget problem att låta balkongen sticka ut 1m med 45x170 och cc60. Låter bra, tack för svaret. 
Frågan är då hur jag får en tillräckligt stabil infästning, om inte balkskor räcker. Jag tänkte mig alltså att fästa dessa med generöst med ankarskruv, och att då använda vanliga vinklar eller spikplåtar borde ju inte ge någon bättre stabilitiet i jämförelse. Finns inte heller utrymme för någon "omvänd bärlina" med en balk ovanför som tar lyftkraften. Får spåna på det när jag väl öppnat panelen och kollat hur det ser ut där bakom.
Frågan är då hur jag får en tillräckligt stabil infästning, om inte balkskor räcker. Jag tänkte mig alltså att fästa dessa med generöst med ankarskruv, och att då använda vanliga vinklar eller spikplåtar borde ju inte ge någon bättre stabilitiet i jämförelse. Finns inte heller utrymme för någon "omvänd bärlina" med en balk ovanför som tar lyftkraften. Får spåna på det när jag väl öppnat panelen och kollat hur det ser ut där bakom.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Är reglarna fästa i änden mot mellanbjälklaget så borde man väl kunna sätta upp och nervända balkskor för att motverka lyftkraften tycker jag. Bara en tanke, men det är svårt att säga något utan att veta hur infästningen ser ut nu.
Tänkte också på det, men då blir ju problemet det omvända och kanske stödet för den nedåtriktade kraften för litet. Med 2m mellan vägg och bärlina och (till exempel) 1m utstick så får jag det till att jag måste dimensionera infästningen i väggen för dubbelt så hög nedåtriktad kraft som uppåtriktad kraft, alltså situationen att hela grannskapet står och hänger på räcket jämfört med att de står och trycker mot väggen. Detta naturligtvis väldigt förenklat och utan hänsyn till balkongens vikt o.s.v.
Klicka här för att svara