2 109 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Torktid på trallbrädor som ligger fritt.
Hej. Jag har börjat plocka av brädor från högen. Brädorna var färsktryckta när de låg i högen. Nu har de fått ligga ca 2veckor i solen och torka. Är det något jag behöver kompensera för? Eller lägger jag dem utan mellanrum och kan lugnt invänta att de torkar isär och då blir det ett bra mellanrum?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Personligen hade jag smaskat dit dom blöta direkt från den packade bunten/brädgården.
För 17 år sen gjorde jag det, på vintern är ligger trallen tätt emot varandra, på sommaren glipar det 3-7 mm.
Så försök få en jämn blöt fukthalt och lägg kloss ann.
Är det för torr trall, lägg lite i mellan.
Är det ojämt torkat kanske man ska snörslå med den bredd som den blötaste trallen har.
För 17 år sen gjorde jag det, på vintern är ligger trallen tätt emot varandra, på sommaren glipar det 3-7 mm.
Så försök få en jämn blöt fukthalt och lägg kloss ann.
Är det för torr trall, lägg lite i mellan.
Är det ojämt torkat kanske man ska snörslå med den bredd som den blötaste trallen har.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
För att få reda på fuktigheten räcker det att mäta och känna på vikten för att få en föraning om hur mycket den torkat.
Klicka här för att svara