Hej,
Jag försöker bygga in min parasollfot. Men hur gör jag för att få detta exakt?
Vill ha en gerad kvadrat med ca 125mm innersidor.
Ställde kapen på 45grader och kapade lite snabbt, blev dock inge vidare... Tips för ett precisionsbygge?
Jag försöker bygga in min parasollfot. Men hur gör jag för att få detta exakt?
Vill ha en gerad kvadrat med ca 125mm innersidor.
Ställde kapen på 45grader och kapade lite snabbt, blev dock inge vidare... Tips för ett precisionsbygge?
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Är vinkeln mellan mothåll och klinga 90 grader när den är ställd på 0? Alltså uppmätta 90 grader.
Det finns flera trådar på forumet som beskriver hur man justerar sågen.
Vad är det för såg? Är det en riktig lågprisvariant så finns risken att du inte kan justera den. Då får du prova att gera åt andra hållet alt öka vinkeln lite, typ 1 grad.
Vad är det för såg? Är det en riktig lågprisvariant så finns risken att du inte kan justera den. Då får du prova att gera åt andra hållet alt öka vinkeln lite, typ 1 grad.
Skaffa en sån här hultafors ställbar vinkelhake:
Ställ den i 45°, rita strecken du ska såga efter.
Sen får du försöka såga längs strecken på något vis med din kap/ger, istället för att lite på sågens vinkelinställning.
Du kan t.ex. palla upp med en tändsticka eller likn mellan träbiten och mothållet tills vinkeln stämmer.
Annars får du helt enkelt justera in vinklarna på sågen eller köpa en där det är korrekt från leverans.
Ställ den i 45°, rita strecken du ska såga efter.
Sen får du försöka såga längs strecken på något vis med din kap/ger, istället för att lite på sågens vinkelinställning.
Du kan t.ex. palla upp med en tändsticka eller likn mellan träbiten och mothållet tills vinkeln stämmer.
Annars får du helt enkelt justera in vinklarna på sågen eller köpa en där det är korrekt från leverans.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En liten tanke 
Brädorna är ju i detta fall symmetriska, dvs "vänsterkant" och "högerkant" är lika.
Om man då parar ihop biten till vänster om sågklingan med biten till höger om sågklingan så borde eventuella vinkelfel ta ut varandra, eller hur?
Hänger ni med eller behövs bilder
Brädorna är ju i detta fall symmetriska, dvs "vänsterkant" och "högerkant" är lika.
Om man då parar ihop biten till vänster om sågklingan med biten till höger om sågklingan så borde eventuella vinkelfel ta ut varandra, eller hur?
Hänger ni med eller behövs bilder
Borde fungera, men då vinklarna kommer vara olika så kommer väl "hypotenusan" variera i mått Det blir nog några mm i diff iom att det blir "övervinkel" ihopparad med "undervikel", eller tänker jag fel?KnockOnWood skrev: