Hej,
Jag försöker bygga in min parasollfot. Men hur gör jag för att få detta exakt?
Vill ha en gerad kvadrat med ca 125mm innersidor.

Ställde kapen på 45grader och kapade lite snabbt, blev dock inge vidare... Tips för ett precisionsbygge?

• uploadfromtaptalk1374310731576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du behöver nog justera sågen

Har du mätt så att vinklarn är 45 ?

Mikael_L
Ja det är skönt att ha en kap/ger som har korrekta vinklar. :cool:

Kapen är inställd på 45grader, som är max på den.
Ingen kvalitets kap dock.

Hur gör man då?

Är vinkeln mellan mothåll och klinga 90 grader när den är ställd på 0? Alltså uppmätta 90 grader.

Det finns flera trådar på forumet som beskriver hur man justerar sågen.
Vad är det för såg? Är det en riktig lågprisvariant så finns risken att du inte kan justera den. Då får du prova att gera åt andra hållet alt öka vinkeln lite, typ 1 grad.

Tills du har fixat geringsågen så kan du alltid använda dig av fogsvansen. Den har 45grader som du kan använda dig av.
Lycka till och posta bilder när det blev rätt =)

Mikael_L
Skaffa en sån här hultafors ställbar vinkelhake:
021006.jpg

Ställ den i 45°, rita strecken du ska såga efter.
Sen får du försöka såga längs strecken på något vis med din kap/ger, istället för att lite på sågens vinkelinställning.

Du kan t.ex. palla upp med en tändsticka eller likn mellan träbiten och mothållet tills vinkeln stämmer.

Annars får du helt enkelt justera in vinklarna på sågen eller köpa en där det är korrekt från leverans.

D09
Du borde kunna sätta en vinkelhake i yttermått/hörn på din ram för o se om du har 90 grader på något av hörnen eller om alla felar.

Vad har du för såg? Ser ut som du inte vart i närheten av 45 grader.

En liten tanke :)

Brädorna är ju i detta fall symmetriska, dvs "vänsterkant" och "högerkant" är lika.
Om man då parar ihop biten till vänster om sågklingan med biten till höger om sågklingan så borde eventuella vinkelfel ta ut varandra, eller hur?

Hänger ni med eller behövs bilder ;)

KnockOnWood skrev:
En liten tanke :)

Brädorna är ju i detta fall symmetriska, dvs "vänsterkant" och "högerkant" är lika.
Om man då parar ihop biten till vänster om sågklingan med biten till höger om sågklingan så borde eventuella vinkelfel ta ut varandra, eller hur?

Hänger ni med eller behövs bilder ;)
Borde fungera, men då vinklarna kommer vara olika så kommer väl "hypotenusan" variera i mått Det blir nog några mm i diff iom att det blir "övervinkel" ihopparad med "undervikel", eller tänker jag fel?

Exakt. Det blir en romb.

Jag vek ett a4 och fick 45graders vinkel, vinklade sedan sågen dugligt efter detta och sågade. Blev inte exakt men dugligt, är ju ändå tryckt trall så inget är exakt...

Då här blev det iaf

• uploadfromtaptalk1374513827616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marco9000 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.