Känner mig arg och irriterad. Har köpt byggmaterial för i storleksordningen 60 kkr från en trävaru/bygghandel. Det var ett antal paket som levererades. När jag fick hem det hela var stod jag med ett barn i armarna och kunde inte kolla så detaljnoga. Nu när jag har kollat noggrannare har jag trallvirke som är märkt att det är tryckt 7/12 och det ligger några bättre plank ovanpå i paketet. Ena sidan av paketet ser däremot helt grå ut som den stått i solen länge.

Så nu funderar jag att redan på måndag morgon ringa jag upp och ber dem byta ut paketet till färsk trall?

Så nu till mina frågor:

1) Jag har för mig att jag läst någonstans att trall helst ska läggas inom 3 månader från produktionsdatum (tryckning). Stämmer det som en generell regel?

2) Vad betyder märkningen, beräknat fixeringsdatum är det paketeringen på "tryckeriet" (har väl inget med när trallen ska läggas på altanen att göra?).

2013-07-14 23.40.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan inte se vad som är problem att det är tryckt för ett par månader sen. Vad gör det? Det är inte någon färskvara, det håller ju i åravis, det är inte mjölk.

wertok skrev:
Jag kan inte se vad som är problem att det är tryckt för ett par månader sen. Vad gör det? Det är inte någon färskvara, det håller ju i åravis, det är inte mjölk.
Problemet är väll det estetiska när det legat länge i solen och grånat på vissa delar.

Nej har man ju aldrig hör talas om att det färskvara.

D09
Prova att reklamera att det är olika utseende.

Måste väl finnas en standard?

Skicka det skriftligt alt bekräfta en muntlig reklamation med en skriftlig.

Kolla även med Konsumentverket vad dom säger.

Trist om man köper i dom summorna och inte får material ur samma batcher så det har samma nyanser från start/ monteringen.

Schysst! Du fick alltså nertorkad, patinerad och lagrad trall. Skulle blivit skitglad om det gick att ordna. Vad är problemet?

Trä är inget plastgranulat som har en given nyans per batch, det varierar alltid från planka till planka.

Det enda som man ska tänka på om trallen torkat är att men inte kan lägga den i kloss.

Tar nog inte många dagar i solen så ser det lika ut.

M
norrbottenstorpet skrev:
2) Vad betyder märkningen, beräknat fixeringsdatum är det paketeringen på "tryckeriet" (har väl inget med när trallen ska läggas på altanen att göra?).
Det är när salterna i impregneringsvätskan fixerats till virket. Se det som ett första försäljningsdatum.

Tycker ni att jag är grinig? Eftersom topplagret innehåller några grönare plank, får jag uppfattningen att man försökt kamoflera leveransen.

Johan Gunverth skrev:
Schysst! Du fick alltså nertorkad, patinerad och lagrad trall. Skulle blivit skitglad om det gick att ordna. Vad är problemet?
Eller så får jag sprucken, ojämnt torkad, vridna och böjda och mer sprickbenägna plank som är en fullständig pain in the ass att lägga snyggt. Det är problemet. :(

Jag är självklart väl medveten om att trä är trä, varken likformigt eller med lika utseende. Det levande materialet är ju det som gör trä snyggt. MEN man vill ju ha bästa möjliga förutsättningar för att lägga sin altan.

Det värsta måste väl vara som sagt ifall dom är olika torra! Eller om allt är torrt! Be om att få byta till färskt! Så det går att lägga ihop dom!

Hade ej tagit i skiten.
Beställer jag trall skall den va ny.
Be dom hämta paketet å köra ut ny.
Mvh
estwing

• Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Uppdatering; har pratat med leverantören och gått igenom trallen ännu mer noggrant. Den är faktiskt inte så dålig som jag först trodde. Några enstaka plankor hade lite torrare kortsida, men visst har den stått ett tag, det är inte purfärsk trall. Jag kommer att använda trallen.

Men nu blir följdfrågan, med vilket mellanrum ska den då sättas om jag siktar på att ha förhållandevis små glipor när den torkat helt 4-5 mm kanske. Jag har måttat några brädor och de ligger på 118 - 123 mm. Jag har börjat sätta en fris, och det "vätskar" inte när man skruvar, men samtidigt kan brädorna kännas blötkalla när man tar i dem. Jag skulle vilja påstå att jag har "mellantorr" trall. Med vilken distans ska jag sätta dem, 2 mm, 3 mm?

Kloss an.
Mvh
estwing

• Gilla
Elektriker08 och 1 till
  • Laddar…
Eller max 1 mm.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.